Yani kişi taklit ettiği merciinin "Ayın ilk gününün tespiti" konusundaki fetvalarından yola çıkarak ayın ilk gününü tespit etmelidir.
İlmihal-Risale'de şöyle açıklanıyor:
* Kamerî aylarının ilk günü, beş şeyle tespit edilir:
1) Bizzat insanın kendisinin hilâli görmesi ile.
2) Sözleri yakîn=kesin bilgi getirecek büyük bir topluluğun, hilâli gördüklerini söylemeleri veya herhangi bir şeyle insana yakin gelmesi ile.
3) İki adil erkeğin gece hilâli gördüklerini söylemeleri ile. Ancak hilâlin vasfı konusunda farklı haber verirler veya hilâlin iç kısmının ufka doğru olması gibi gerçeğe aykırı bir şekilde şahadette bulunurlarsa, ayın ilk günü tespit edilmiş olmaz. Ama eğer hilâlin bazı özelliklerinin tespitinde ihtilafa düşerlerse, örneğin biri hilâlin yüksek olduğunu, diğeri ise yüksek olmadığını haber verirse, o iki adilin sözüyle ayın ilk günü sabit olur.
4) Şaban ayından otuz günün geçmesi ile. Şabandan otuz gün geçince, ramazan ayının ilki sabit olur. Yine, ramazan ayından otuz günün geçmesiyle de şevval ayının ilki sabit olur.
5) Şer’î hâkimin, ayın ilk günü olduğuna hükmetmesi ile.
* Şer’î hâkim (=veliyy-i fakih) ayın ilk günü olduğuna hükmedince, onu taklit etmeyen kimse bile onun hükmüne göre amel etmelidir. Fakat şer’î hâkimin hata yaptığını bilen bir kimse, onun hükmüne göre amel edemez.
* Ayın ilk günü, müneccimin sözü ile sabit olmaz. Ancak, insan onun sözü ile ayın ilk günü olduğuna yakin ederse, ona göre amel etmelidir.
* Hilâlin yüksekliği veya geç batışı ile, önceki gecenin, ayın ilk gecesi olduğuna hükmedilmez.
* Kendisine ramazan ayının ilk günü sabit olmadığından dolayı oruç tutmayan bir kimse, iki adil erkeğin bir önceki gece ramazan ayının hilâlini gördüklerini haber vermeleriyle, o günün orucunu sonradan kaza etmelidir.
* Bir şehirde ayın ilk günü sabit olursa, başka bir şehir için geçerli olmaz. Ama eğer o iki şehir birbirine yakın ise veya insan o iki şehrin ufuklarının bir olduğunu biliyorsa, birinde hilâlin görülmesi diğeri için de geçerlidir.
* Ayın ilk günü, telgrafla sabit olmaz. Fakat telgraf çekilen şehrin ufku diğer şehirle bir olur veya bu iki şehir birbirine çok yakın olurlarsa, telgraf, şer’î hâkimin hükmüne veya iki adil erkeğin tanıklığına dayalı olduğu takdirde ayın ilk günü sabit olur.
* Ramazan ayının otuzuncu gününün ramazandan mı, yoksa şevval ayından mı olduğu belli olmayan bir günde, insanın oruç tutması gerekir. Fakat bir kimse, akşam olmadan o günün şevval ayının ilk günü olduğunu anlarsa, orucunu açmalıdır.
* Hapiste olan bir kimse, ramazan ayının girişine yakin edemezse, tahmin üzere amel etmelidir. Eğer o da mümkün olmazsa, hangi ayda oruç tutarsa sahihtir. Farz ihtiyat gereği, böyle bir kimse ancak oruç tuttuğu aydan on bir ayın geçmesiyle sonraki ramazanın orucuna başlayabilir. Ama eğer sonradan ramazan ayının girişini tahmin üzere tespit edecek olursa, artık tahminine göre amel etmelidir.
Tahran Hilal Gözlemleme Merkezi Başkanı Hüccetü’l İslam ve’l Müslim’in Muhammed Takdiri'nin 2012 İle İlgili Açıklamaları
1. Ehlibeyt Haber Ajansı ABNA- Tahran Hilal Gözlemleme Merkezi Başkanı Hüccetü’l İslam ve’l Müslim’in Muhammed Takdiri, ruyet-i hilal konusunda yaptığı açıklamada şunları söyledi: Ramazan ayının son günlerini yaşadığımız bugünlerde uzman ekipler ve gökbilimciler de ruyet-i hilal konusunda kendi gözlemlerini sunmaktadırlar.
Cumartesi günü Güney Afrika, Amerika’nın merkezi ve Güney Amerika gibi bazı yerlerde hilalin çıplak gözle görülebileceğini belirten Muhammed Takdiri, tüm taklit mercilerin fetvasına göre (hilalin görüleceği) bu yerlerde Ramazan Ayı 29 günden çıkmış olacak ve bu yerlerde Fıtır bayramı Pazar günü olacaktır ifadesini kullandı.
Şer’i Hakimin (İmam Hamaney’in) Fetvası Öteki Fakihlerin Fetvasına Tercih Edilir
Hz. Abdulazim Hasani (a.s) Hilal Gözlemleme Merkezi Başkanı Hüccetü’l İslam ve’l Müslim’in Muhammed Takdiri, konuşmasını şöyle sürdürdü: İran, Irak, (Türkiye), Arabistan, Afganistan, Mısır, Libya, Fas, Fars Körfezi ülkeleri, Pakistan, Hindistan ve Yakın Doğu ülkeleri, Avustralya ve Kuzey Amerika’da Şevval ayının hilalinin Ramazan ayının 29’unda akşam üstü teleskopla ve çıplak gözle görülmesi mümkün olmayacaktır ve sadece Cumartesi günü o da yalnızca güçlü teleskoplarla ve uzman rasathaneler tarafından görülmesi mümkün olabilir.
Hüccetü’l İslam Muhammed Takdiri, Ru’yet-i Hilal konusundaki taklit mercilerin ihtilaflarına da değinerek şunları söyledi: Bazı taklit merciler, ruyeti hilalin sadece o günün gün batımında muteber olduğunu söylemektedirler, hal böyle iken Veliyi Fakih İmam Hamaney, Şevval ayının hilalinin görülmesini gün boyunca ve gün batımından önce görmeği de kabul etmektedir. Elbette şer’i hakimin (İmam Hamaney’in) fetvası öteki müçtehitlerin fetvasına tercih edilir.
Şevval Ayının hilalinin Cumartesi “günü” güçlü teleskoplarla ve uzman rasathaneler tarafından görülmesinin mümkün olduğunu belirten Muhammed Takdiri, eğer bu durum gerçekleşirse imam Hamaney’in görüşüne ve fetvası esasına göre Ramazan ayının 29 günden çıkma ihtimali bulunmaktadır. (Eğer gün içinde görülmesi söz konusu olursa Rehberin nazarına göre bayram Pazar günü olacaktır)
Bazı müçtehitlere göre ruyeti hilalin sadece güneş batımından sonra görülürse muteberdir. Eğer böyle olursa İran, Arabistan, Fars Körfezi ülkeleri… gibi ülkelerde hilal çıplak gözle ve teleskopla görülemeyeceği için onların görüşüne göre Ramazan ayı büyük bir ihtimalle 30 günden çıkmış olacaktır. Ve böylece bayram Pazartesi günü olacaktır.
Üçüncü grup müçtehitlerin görüşüne de değinen Muammed Takdiri, şunları söyledi: Şevval ayının hilali Ramazan ayının yirmi dokuzunda (Türkiye, İran ve bazı ülkelere göre Ramazan ayına bir gün erken başladığı için cumartesi günü Türkiye’de otuz İran’da ise 29. gün olmaktadır) Güney Afrika ve Amerika’da çıplak gözle görülebilecektir. Bundan dolayı bu müçtehitlere göre Güney Afrika gibi gecesinin bizimle müşterek olduğu yerlerde eğer hilal görülürse bizim içinde güvenilir olacaktır demektedirler. Ve dolayısıyla bu esas üzere Ramazan ayının 29 günden çıkması ve Pazar gününün bayramın birinci gün olması bu müçtehitler için sahih olacaktır.
Şevval Ayının Hilalini Gözlemlemek İçin 8 Ekip Görevlendirildi
Tahran Hilal Gözlemleme Merkezi Başkanı Hüccetü’l İslam ve’l Müslim’in Muhammed Takdiri, Tahran hilal gözlemleme ekibi hakkında da bilgi vererek şunları söyledi: Tahran Hilal Gözlemleme Merkezi, Şevval ayının hilalinin gözlemlenmesi için 8 ekip görevlendirdi. Bunlardan üç ekip İmam Hamaney’in Hilal Gözlemleme Merkezi ekibinden uzman kişiler tarafından oluşmaktadır.