Bektaşi Dergahlarının İçyüzünü Düşünün

Cevapla
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Bektaşi Dergahlarının İçyüzünü Düşünün

Mesaj gönderen biralevi »

BEKTAŞİ DERGAHLARININ İÇYÜZÜNÜ DÜŞÜNÜN.

Son bektaşi halife dede babası Doç.Dr.Bedri Noyan “Bütün yönleriyle Bektaşilik ve Alevilik” isimli kitabının 5.cildinde Bektaşi dergahlarını isim isim sayıyor.
Bedri noyan kitabının kapak ismine Alevilik kelimesini eklediyse de kitabında saydığı tekke yada dergahları kendi orijinal ismiyle yani Bektaşi dergahları ismiyle sunuyor.Bu kurnaz siyasete girmeksizin kitabında zikrettiği BAZI DERGAHLARI aktarıyorum,ve düşünülmesini öneriyorum.


1-Abrak köyü –Mehmed şah tekkesi
2-Adatepe(Bulgaristan)Kıdemli baba sultan tekkesi
3-Akçahisar(Arnavutluk) Kruje hacı Yahya baba tekkesi
4-Kruje Murtaza baba tekkesi
5-Kruje kroya dergahı
6-Akhisar koca papuçlu sultan tekkesi
7-Alaca Hüseyin gazi tekkesi
8-Kırşehir Şemspur tekkesi
9-Alaplı tekkesi
10-Alasonya(Yunanistan) Ali baba dergahı
11-Altıntaş beşkarış tekkesi
12-Akça baba bardaklı baba tekkeleri
13-Bektaş baba tekke ve yatırı
14-Es’ad efendi ve piri baba tekkesi
15-Amerika michegan Bektaşi dergahı
16-Akelvan tekkesi
17-Ankara Bektaşi tekkesi
18-Boğazköy tekkesi
19-Haydar sultan tekkesi
20-Hüseyin gazi dergahı
21-Kardı yağdı sultan Bektaşi tekkesi
22-Mustafa Fahir baba tekkesi
23-Arapkir tekkesi
24-Asım kerimi baba dergahı
25-Dedekuyu dergahı
26-Karaca Ahmet yatır ve tekkesi
27-Telli dede tekkesi
28-Kocaeli aydos Bektaşi dergahı
29-Ayvalaç dergahı
30-Avlonya(Arnavutluk) tekkesi
31-Babadağ(Romanya)tekkesi
32-Babaeski tekkesi
33-Baçka dergahı
34-.............................................
gibi isimleri sıralayarak 500 civarında Bektaşi tekkesinden bahsediyor




Bir başka araştırmacı da yine başlığını alevi Bektaşi dergahları koyarak sadece anadoluda bulunan Bektaşi dergahlarını şu şekilde sıralıyor:


1-) HACI BEKTAŞ DERGAHI,

2-)ABDAL MUSA SULTAN DERGAHI:
3-)HAYDAR BABA TEKKESİ:
4-)KİLERCİ BABA TEKKESİ:Abdal Musanın müritlerindendir türbesi Elmalı dadır

5-)KAFİ BABA TEKKESİ:Abdal Musanın dervişlerindendir Türbesi Finikededir.

6-)GEYİKLİ BABA TEKKESİ:Türbesi Bursa İnegöl yolu üzerinde Baba sultan köyündedir Horasan erenlerindendir. Gaziyan-ı Rum veya Abdalan-ı Rum dervişlerinden sayılır.ilkin Baba İlyas ve Ebul Vefa müridi olmuşsada daha sonra Hacı Bektaş Veli’ye bağlanmıştır.

7-)EMİR SULTAN : Asıl adı Şemsettin Mehmet Bin Ali Hüseyin buhari’dir Yıldırım Bayazıt zamanında yaşamıştır Mezarı Bursadadır Ahilik kanalıyla Bektaşileşmiştir Başka Emir Sultanlarda vardır. Yıldırım Bayazıt dönemi dışında yaşayanlar Nakşidirler.

8-)YAMAN ALİ BABA TEKKESİ: Türbesi Tefenninin güney doğusunda Gülhisardadır.

9-)KOLU AÇIK HACIM SULTAN:Asıl adı Receptir Hacı Bektaş’ın akrabasıdır. Elde menakıpnamesi bulunan tek kişidir.Uşakın Sivaslı İlçesinin Susuz köyünde mezarı bulunmaktadır.

10-)YATAĞAN BABA TEKKESİ:Hacı Bektaş’ın Halifelerindendir.Türbesi Muğladadır. 2. Mahmut tarafından 1826 da yıktırılmıştır.

11-)OKLU HOROZ DEDE TEKKESİ:Türbesi veTekkesi Manisanın Akhisar ilçesinin Horoz köyündedir.14.yüzyıl da yaşamıştır.

12-)AYNİ ALİ BABA TEKKESİ:14. yüzyılda Saruhanda yaşamıştır. İstanbuldada adına Tekke ve cami vardır.

13-)YOLA GELDİ BABA TEKKESİ: Saruhan beyliğinin on iki önemli kişisinden birisidir Tekkesi ve Zaviyesi vardır.

14-)İBRAHİM SEYDİ DEDE TEKKESİ:Saruhanoğulları döneminde yaşamıştır.t Türbe ve mezarı zamanla yok olmuştur. Tekkeside vakıflara satılmıştır.

15-)ARIK DEDE TEKKESİ:Asıl adı Halildir Saruhan beyliği döneminde yaşamıştır.Soyu 1784 yılına dek sürmüştür.

16-)ABDİ BEY SULTAN TEKKESİ:Mezarı ve Tekkesi Muğlada Yatağan Baba Tekkesinin yanındadır.

17-)HASAN BABA TEKKESİ:İzmirin kenarında Katipoğlu mahallesindedir.

18-)HAMZA BABA TEKKESİ:Hacı Bektaş’ın yetiştirdiği 360 müritten birisidir. Turgutlu Kemalpaşa yolunun 5 km doğusunda Hamza köyünde dergahı vardır.

19-)VELİ BABA DERGAHI:Ispartanın Senirkente bağlı Uluğ bey kasabasında Dergahı bulunmaktadır. Macasistandaki Gül Baba ile yakınlıkları bilinmektedir. Her yıl Haziran ayında anma etkinlikleri düzenlenmektedir.

20-)AHİ SEMSETTİN TEKKESİ:Türbesi veTekkesi Ispartanın Uluborlu ilçesinin Ahbadın (Ahi Bahaddin)mahallesindedir.

21-)SEYYİT TEKKESİ:Uluborluda Alaaddin cami nin yanındadır.

22-)ŞEYH ÇAKIR TÜRBESİ TEKKESİ:Kütahyanın Hisarcık ilçesinin Şeyh Çakır köyündedir.

23-)HÜSEYİN DEDE TÜRBESİ:Kütahyanın Hisarcık ilçesinin Şeyh Çakır köyündedir Hacı Bektaş’ın müritlerindendir.

24-)SARI DEDE TÜRBESİ TEKKESİ:Hacı Bektaş’ın müritlerindendir. Asıl adı Sarı İsmail dir.Kütahyanın Tavşanlı ilçesinin Dedeler köyündedir.

25-)ŞEMSİ BABA (KARA DUTLU DERGAHI):İzmirde Yağhaneler semtindedir.

26-)HORASANLI ALİ BABA TEKKESİ:Türbesi ve tekkesi Tirede bulunmaktadır.

27-)BABA SULTAN TEKKESİ:Hacı Bektaş müritlerindendir. Tirede Erbain dağları eteklerindedir.

28-)BEKRİ BABA TÜRBESİ:İzmir Menemendedir.

29-)AYNİ ALİ BABA TEKKESİ:Manisadadır 1826 da yıkılarak yok edilmiştir.

30-)NİYAZİ BABA TEKKESİ:Manisadadır 1826 da yıktırılmıştır.

31-)ŞÜCAATTİN VELİ DERGAHI:Eskişehir’in Seyitgazi ilçesinin Arslanbeyli köyündedir.Halen faaliyetini sürdürmektedir.

32-)SEYYİT CEMAL SULTAN:Hacı Bektaş müritlerindendir mezarı Dersim Saymanda dır Kütahya Balıkesir dede makamları vardır.

33-)RESUL BABA :Hacı Bektaş müritlerindendir.Altuntaş Beşkarış Ayrıkçalı denilen yerdedir.

34-)ŞEYH EDEBALI:Hacı Bektaş’ın çağdaşıdır kendisi Ahi dir Hacı Bektaş’a Bağlanmıştır.Osmanlı Devletinin kurulmasında önemli rol oynamıştır. Osman Gazinin kayın babasıdır.Türbesi ve Tekkesi Bileciktedir.

35-)KUMRAL ABDAL:Asıl adı Turgut dur Edebalının müritlerindendir Yenişehir bölgesindedir.

36-)MENTEŞE BABA:Afyon Sandıklıda mezarı vardır.

37-)ALİ BABA:Hacı Bektaş müritlerindendir. Akhisar yakınlarında türbesi vardır.

38-)MUCUR SEYDİ:Hacı Bektaş ‘a bağlananlardandır Ankara da Sarı Alemli diye ün salar mezarı Ankara’da dır.

39-)HIZIR SAMİT:Hacı Bektaş müritlerindendir .Mezarı Tebriz’de dir

40-)ÇERDEĞİN DEDE :Hacı Bektaş müritlerindendir mezarı Çerdeğin bölgesindedir.

41-)SEYYİT RECEP:Hacı Bektaş müritlerindendir. Emre dağı yanında Akçayır dadır

42-)SARI KADI:Hacı Bektaş tarafından kendisine Ankara Karacadağ yurt verilmiştir

43-)PİRAB(PİREBİ) SULTAN:Hacı Bektaş müritlerindendir Konya Karaman’da dır.

44-)SULTAN BAHADDİN ATLAS PUŞ:Hacı Bektaş müritlerindendir Kafkasya Bakü Şamak bölgesindedir.

45-)DOST HÜDA:Hacı Bektaş müritlerindendir.Bayındır hanın torunudur Tebriz’de dir.

46-)SARI İSMAİL: Hacı Bektaş Mürididir Aynı zamandada sırdaşıdır. Tavas da mezarı vardır.

47-)POSTİN PUŞ BABA:Hacı Bektaş müritlerindendir Bursa Yenişehir de mezarı vardır.

48-)KOYUN BABA :Hacı Bektaş mürididir. Mezarı Çorum iline bağlı Osmancık’ ta dır.

49-)ABDAL MURAT TEKKESİ:Orhan bey döneminde yaşamıştır mezarı Bursa’da dır.

50-)AK BIYIK BABA TEKKESİ : Mezarı Bursa’da dır.

51-)RAMAZAN BABA TEKKESİ:Bursa Işıklar semtindedir.

52-)KAYALI BABA(GEYLİ/ KİLİ) TEKKESİ: Bursa’da dır

53-)DEDE SULTAN TEKKESİ: Payas’ta dır

54-)SEYYİT BATTAL CAFER GAZİ TEKKESİ:Kayseri’de dir.

55-)BARAK BABA:Kendisi Kalenderi Şeyhidir Tokat’ta doğmuştur.Daha sonra Hacı Bektaş ve Sarı Saltık’a bağlanmıştır. Gelanlılar tarafından öldürülmüştür.kendisine bağlı olan Olcaytu Hdabende Geylanlıları cezalandırarak Barak Babanın ölüsünü Azarbeycan’daki Sultaniye kentinde toprağa vermiştir. Ayrıca Hacı Bektaş’tan yetki alarak Bigadiç’e yerleştiğine yöre halkı tarafından inanılır Yağcılar bucağının Baraklar köyün’de türbesi vardır.

56-)SÜMBÜLLÜ BABA TEKKESİ:Hacı Bektaş Müritlerindendir.Türbesi Tokat’tadır.

57-)HIDIRLIK TEKKESİ: Tokat’tadır

58-)AÇIKBAŞ TEKKESİ :Tokat’tadır

59-)GAJGAJ DEDE TEKKESİ:Tokat’tadır

60-)TAŞOLUK TEKKESİ:Tokat’tadır.

61-)KEÇECİ BABA TEKKESİ:İsmini Ahi Mahmut Keçeçi Babadan alırDaha sonraları Hacı Bektaş’a bağlanır. Türbesi Tokat’ın Erbaa ilçesinin Keçeci köyündedir

62-)ALİ BABA TEKKESİ :Kütahya’da Gediz ilçesinin Akçaalan Köyünde Kütahya’ya 26 km uzaklıkta Geven köyünde olmak üzere üç adet Mezarı vardır.

63-)AYNİ ALİ TEKKESİ:Manisa’da dır.

64-)AHİ ORAN SULTAN TEKKESİ:Ahi Oran tüm Ahiler gibi oda Hacı Bektaş’a bağlanmıştır.Tekkesi Denizli’dedir.

65-)KOÇ DAVUT SULTAN TEKKESİ:Alanya’dadır

66-)DÜLÜK BABA TEKKESİ:Gaziantep’tedir.

67-)SEYYİD NURETTİN :Nevşehir yakınlarındadır.

68-)AHİ EVREN:Ahiliğin piridir Kırşehir valisi Nurettin Caca tarafından öldürülmüştür.Hacı Bektaş ile sıkı ilişkileri vardır zamanla Bektaşi liğe bağlanmıştır. Anadolu da sanat ve esnaflığın gelişmesinde önemli rol oynamışlardır.

69-)YATUK SUTAN:Kırşehir’in Mucur ilçesindedir.

70-)HÜSEYİN GAZİ TEKKESİ: 7. yüzyılda yaşamıştır Battal Gazinin babasıdır.Daha sonraları Bektaşi liğe bağlanmıştır. Ankara Yakınlarında Hüseyin Gazi tepesindedir.

71-)SEYYİT BATTAL GAZİ:Annesi ve iki oğlunun mezarı Malatyadadır kendisinin mezarı ve türbesi Eskişehir Seyitgazi ilçesindedir.

72-)ŞAMASPUR TEKKESİ:Çorum Alaca’da dır.

73-)MELEK BABA TEKKESİ:Eskişehir’in Seyitgazi ilçesindedir.

74-)ÜRYAN BABA TEKKESİ:Eskişehir’in Seyitgazi ilçesindedir.

75-)HAYDARI SULTAN TEKKESİ :Kırıkkale’nin Keskin ilçesine bağlı Haydardede köyündedir. Hacı Bektaş dönemi erenlerindendir.

76-)HASAN DEDE DERGAHI: 1489da Horasan’ın Karaman’da doğmuştur.1567 de Anadoluya gelerek Ankara’nın Keskin ilçesine bağlı Hasan Dede köyünde zaviyesini kurmuştur.1596da ölmüştür Türbesi bu zaviyededir.

77-)NASRETTİN TEKKESİ :Tokat ‘ın Zile ilçesine bağlı Nusrettin köyündedir. Hırıstiyanlarcada ziyaret edilir.

78-)MAMASUN TEKKESİ:Hırıstiyanlarında ziyaret ettiği Bektaşi tekkesi Nevşehir dedir.

79-)CAFER BABA TEKKESİ:Kütahya Dumlupınar istasyonu yakınındadır.

80-)İNCİ(İNCİR) BABA TEKKESİ :Çanakkale Sayacık köyü yakınındadır.
81-)KALECİK KOÇU BABA TEKKESİ: Ankara’nın kuzeyinde Kalecik yakınlarındadır. Hacı bektaş’ın mürididir.

82-)MUHAMMET ŞAH DEDE TEKKESİ:Çankırı Ayrak köyündedir.Giresun Şebinkarahisar dada aynı isimde bir türbe vardır.

83-)ÇOBANLI TEKKESİ:Şebinkarahisar’dadır.

84-)SEYDİM SULTAN TEKKESİ:Çorum yakınlarındadır.

85-)AYBEK BABA:Babai Kalenderi dervişlerindendir Amasya’da zaviyesi vardır.

86-)BUZAĞI BABA (ŞEYH BABA-YI MERENDİ):Babai-Kalenderi devişlerindendir.4. Rüknettin kılçarslan kendisine bağlanmıştır.bu durum Mevlana’nın kıskanmasına sebep olmuştur.

87-)PİRİ BABA TEKKESİ:Hacı Bektaş yaranlarındandır Amasya Merzifon’dadır

88-)PİR ALİ BİRCİVAN TEKKESİ:Amasya Gümüşhacıköy ilçesi Sarayözü köyü’dedir.

89-)MASUMLAR TEKKESİ:İmam Bakır ve İmam Musanın çocuklarının yattığı söylenen Tekke Sivas’tadır.

90-)ANZAHAR (ANDAHAR) MUHAMMET GANİ BABA TEKKESİ: Divriği de Gani Baba tarafından yaptırılmıştır.

91-)SEYYİT GARİP MUSA TEKKESİ:Hacı Bektaş müritlerindendir. Sivas Divriği Yağbasan köyünü merkez edinmiştir.Daha sonra Kars, Sarıkamış ,Selim,Kafkasya, ve Eskişehir’ekadar yayılmışlardır.

92-)ARAPKİR TEKKESİ:Arapkir’dedir

93-)ŞEYH HASAN ONER DERGAHI :Malatya nın Arapkir ilçesinin Onar köyündedir

94-)DEDE SULTAN TEKKESİ denizli’dedir

95-)TESLİMSULTAN TEKKESİ denizlidedir

96-)NİYAZİ SULTAN BABA TEKKESİdenizli Karaağaç’tadır

97-)KAZAK ABDAL TEKKESİ:Balım Sultan müritlerndendir Denizli’dedir

98-)BABA İLYAS VE MESUDİYEDEGAHIdede Garkın halifelerindendir .Amasya çat köyünde yatırı vardır.

99-)BABA İSHAK: Baba İlyas ‘ın mürididir. Amasyadadır.

100-)ŞEYH MUHLİS BABA: Baba İlyasın oğludur. Kırşehir’dedir.

101-)AŞIK PAŞA: Muhlis Paşanın oğludur. Kırşehir’dedir

102-:KARAKURT (KALENDER BABA )TEKKESİ:Kırşehir Karakurt kaplıcaları yakınındadır.

103-)TAPTUK EMRE:Horasan Erenlerindendir Hacı Bektaş Veli’ye bağlanmıştır. Yunus Emre’nin Mürşididir. Sakarya’nın Nallıhan köyünde yatmaktadır.Ayrıca Anadolu ve Rumeli’de ismine köyler ve yatırlar vardır.

104-)YUNUS EMRE:Hacı Bektaş yoluyla Taptuk Emre’ye Bağlanmıştır.Eskişehir’in Sarıköyün’de doğmuştur zaman zaman başka yerlerde bulunmuşsada gene aynı köyüne dönmüş ve orada ölmüştür. Mezarı oradadır.Alevi –Bektaşi yolunu en güzel anlatan halk şairlerimizdendir.

105-)TEBRİZLİ ŞEMS:Hacı Bektaş’ın müritlerindendir.Hacı Bektaş tarafından Mevlana’yı eğitmek üzere Konya’ya gönderilir.Mezarı Pirevi’ndedir.Mevlevi lerin Şems kolu halen Hacı Bektaş Çelebileriyle ilişkidedirler.

106-)BALIM SULTAN :Hacı Bektaş Veli’nin tek oğlu Seyit Ali Sultan (Kızıl Deli, Hızırlale,Timurtaş) ın oğlu Mürsel Balinin oğludur. Annesi bir Sırp Prensesidir. Tarikatın ikinci Piridir.Tarikatın yeniden yapılandırılmasında önemli rol oynamıştır. Son derece zeki ve akıllı bir kişiliğe sahiptir.Bir yanda 2. Bayazıt’ı idare ederken diğer yanda kardeşi Kalender çelebi kanalıyla Şah İsmail,Pir Sultan,Kul himmet,Koyun Baba gibi önemli isimleri bir araya getirerek Safavi devletinin kurulmasında ki perde arkası etkenlerinden birisidir.Mezarı Pirevi’ndedir

107-)GAZİLER DERGAHI :Ankara’dadır

108-)ŞEYH MEHMET HORASANİ ZAVİYESİ:Van’ın Çoravans köyündedir.

109-)BABA HÜSEYİN ZAVİYESİ:Adilcevaz’a bağlı Kogos’ıÜlya(Yolçatı) köyündedir.

110-)BABA TAŞHUN:Adilcevaz’a bağlı Taşhun Köyündedir.


111-)BABA MERDAN ZAVİYESİ:Ahlat’tadır

112-)BABA HAYRİ ZAVİYESİ: Erçiş’tedir

113-)KARA DONLU CAN BABA(KARA PİRBAT): Hacı Bektaş müritlerindendir.Yatırı Divriği Karakeban (Gedikbaşı) bucağının Onerli (Ömerli) köyündedir. Arıkbaşı veÇorum’da da makamları vardır.

114-)BEKTAŞ AHİ ZAVİYESİ:Mudurnu’dadır

115-)SEYYİT MAHMUT HAYRANİdersim merkezli Alevi ocaklarındandır Önceleri Mevlevilerle ilişkileri olsada daha sonra Hacı Bektaş’a bağlanmıştır.

116-HIDIR ABDAL SULTAN OCAĞI:Hacı Bektaş’ın müritlerindendir Karaca Ahmet’in oğludur.Alevi –Bektaşi yolundan düşkün edilenlerin tekrar yola kazandırılmasında önemli rol oynayan etkili bir Ocaktır.Erzincan’ın kemaliye ilçesinin Ocak köyündedir

117-)HUBYAR SULTAN DERGAHI: Tokat – Almus ilçesinin Hubyar köyündedir. Söylenceler , araştırmacı yazar Ali Kenanoğlu-İsmail Onarlı’nın bulguları Tarihte iki Hubyar’ın olduğu birincisi Hacı Bektaş döneminde yaşayan ve ona bağlanan Hubyar Diğeri 16.yüzyılda yaşayan Hubyar. Oğuzların Beğdili boyuna mensup olan bu ocak Tarihte çeşitli nedenlerden ötürü ikiye bölünmüştür.Bu topluluktan ayrılan Sıraç Türkmenleri Anşa Bacı diye bir ocak kurmuşlardır.Baskılara rağmen Asimile olmamış en değerli ocaklarımızdandır.

118-)HÜSEYİN ABDAL TEKKESİ:Sivas’ın Çamşıhı köyündedir.Hacı Bektaş’a bağlı Bostancı Baba’nın soyundandır.

119-)YALINCAK TEKKESİ:Hafik’e bağlı Celallı Bucağı Yalıncak köyü’ndedir

120-)SAMUT BABA TEKKESİ:Kangal’a bağlı Tekke köyü’ndedir.

121-)ERASLAN TEKKESİ :Yıdızeli’nin Güneykaya köyü’ndedir.

122-)PİR GÖKÇE TEKKESİ:Zara Divriği kara yolu üzerindedir.

123-)CÖĞÜ BABA TEKKESİ:İmranlı Yünören (Cöğü) Köyü’ndedir.

124-)SELMAN BABA TEKKESİ:Şarkışla’nın Mecit Köyü’ndedir.

125-)HAKKI BABA TEKKESİ: Şarkışla’nın Hardal Köyü’ndedir.

126-)HASAN BABA TEKKESİ:Şarkışla’nın Ortaköy’dedir.

127-)SAVRUN BABA ZAVİYESİdivriği’nin Savrun Köyü’ndedir.

128-)AHİ BABA (ŞEYH BAYAZIT ZAVİYESİ)divriği’nin Ahi Köyü’ndedir.

129-)AĞCA BABA TEKKESİdivriği’nin Karakale Köyü’ndedir.

130-)KOCA HAYDAR TEKKESİdvriği,Malatya,Kemaliye,Elazığ’ı birbirine bağlayan Sarıçiçek yaylasında Koca Haydar bölgesindedir.

131-)HASN PAŞA TEKKESİdivriği’nin Üçpınar Köyü’ndedir.

132-)SEYYİT BABA TEKKESİdivriğİ’nin Akmeşe (Ziniski )Köyü’ndedir

133-)KOCA SAÇLI/ RESULBABA TEKKESİ:Hacı Bektaş müritlerindendir. Divriği’nin Erikli Köyü’ndedir.

134-)VEZİRKÖPRÜ BEKTAŞİ TEKKESİ:Samsun’un Vezirköprü İlçesindedir.

135-)ABDAL MUSA TEKKESİ:Saruhan’ın Sart Köyü’ndedir.

136-)KILLI IŞIK BABA TEKKESİ:Saruhan Babaköy’dedir.

137-)MENTEŞ SULTAN TEKKESİ:Gördes’in Balıklı Köyü’ndedir.

138-)BATAN BABA TEKKESİ :Gördes’in Karabaylı Köyü’ndedir.

139-)HALİFE SULTAN TEKKESİ:Gördes’in Musaca Köyü’ndedir.

140-)İLYAS DEDE TEKKESİ:Gördes’in İlyaslar Köyü’ndedir.

141-)SAĞIRAN BABA TEKKESİ: Menemen’dedir.

142-) OKÇU BABA TEKKESİ:Menemen Azizlü Köyü’ndedir.

143-)HACI BABA TEKKESİdemirci Kazası’ndadır.

144-)SIBBAH BABA TEKKESİ:Gördes Kazası’ndadır.

145-)VUSUH BABA TEKKESİ: Gördes Kazası’ndadır.

146-)KURT BABA TEKKESİ Aydın’ın Tire Kazası’ndadır.

147-)BATAN BABATEKKESİ:Aydın’ın Birgi Kazası’ndadır.

148-)KAYTAK BABA TEKKESİ:Aydın’ın Güzelhisar Kazası’ndadır.

149-)RAMAZAN BABA TEKKESİ:Bursa livası Gönen’in Kala Köyü’ndedir.

150-)VELİ BABA TEKKESİ:Bursa Livası Sencar Bucağı Çamlıca Köyü’ndedir.

151-)KÜME BABA TEKKESİ:Bursa livası Mihaliç Kazası’ndadır.

152-)KARA BABA TEKKESİ:Bursa livası Kirmastı Kazası Paşalar Köyü’dedir.

153-)EKMEK YEMEZ SULTAN TEKKESİ:Bursa livası Tuzla Kazası Paşalar Köyü’ndedir.

154-)AHMET BABA TEKKESİ :Bursa livası Gönen Kazası Hasan Ağa Köyü’ndedir.

155-)CANLI ALİ BABA TEKKESİ:Edremit yakınlarındadır.

156-)ŞAH ÇELEBİ TEKKESİ:Kütahya livası Kula Kazası’ndadır.

157-)SURETİ BABA TEKKESİ:Isparta’nın Eğridir Kazası’ndadır.

158-)KURT BABA TEKKESİ:Biga kazası Geredeli Köyü’ndedir.

159-)DAVUT BABA TEKKESİ:Bigadiç ilçesi Adalar Köyü’ndedir.

!60-)AÇIKBAŞ TEKKESİ:Kütahya livası Alaybeyli Kazası Çardak Kasabası’ndadır

161-)ABDİ BEY TEKKESİ:Kütahya livası Karaağaç Güzelhisar’ın Batan köyü’ndedir.

162-)ABDAL MUSA TEKKESİ:Kütahya livası Ayazmend Kazası’ndadır.

163-)KIRAN BABA TEKKESİ:Kütahya Livası Şumlu Kazası’ndadır.

164-)SEYYİT BABA TEKKESİ:Bilecik’tedir.

165-)NACİYE SULTAN TEKKESİ:Ankara’dadır

166-)KARACA AHMET SULTAN TEKKESİ:Bursa Yenişehir Küçük Abaza Köyü’ndedir.

167-)YAVAŞÇA POSTA BABA TEKKESİ:Bursa Yenişehir’dedir.

168-)HACI BABA/ARMAĞAN BABA TEKKESİ:Kütahya’dadır.

169-)SULTAN ABDULLAH/AKDOĞAN TEKKESİ:Eskişehir’dedir.

170-)HIZIR BABA TEKKESİ:Merzifon’dadır

171-)BAHŞAYİŞ BABA TEKKESİ:Eskişehir’in Evliya Baki Bucağı’ndadır.

172-)MİHMAN BABA TEKKESİ: Taşabat’tadır.

173-)MERDAN DEDE TEKKESİ:Afyonkarahisar’dadır.

174-)ALİ NACAK SULTAN TEKKESİ:Konya’dadır.

175-)TAŞKUN DEDE TEKKESİ:Konya’nın İnsuyu Kazası’ndadır.

176-)DEDEKİ DEDE TEKKESİ :Konya’nın Ilgın Kazası’ndadır.

177-)CANİK SULTAN TEKKESİ:Eskişehir’dedir.

178-)TAŞLICA TEKKESİ:Karacaşehir’dedir.

179-)SİNAN BABA TEKKESİ:Çay Kazası’ndadır.

180-)SİNAN BABA TEKKESİ :Geyve’dedir.

181-)DOĞAN BABA TEKKESİ:İnegöl’dedir

182-)ALİ BABA TEKKESİ:Lefke Kazası’ndadır

183-)DİNÇER BABA TEKKESİ:Pazarcık’ın Hisar Kazası’ndadır

184-)ŞEKERİM BABA TEKKESİ:Bursa Yenişehir’dedir

185-)ŞEYH YUSUF BABA TEKKESİ:İnegöl’dedir

186-)ZİVER BABA TEKKESİ:Beypazarı’ndadır

187-)ÖZBAKAN BABA TEKKESİ:Kütahya’dadır

188-)CAME BABA TEKKESİ:Gediz’dedir

189-)KURT DEDE TEKKESİ:Eğrigöz Kazası’ndadır

190-)HACI HAMU TEKKESİ: Homa Kazası’ndadır

191-)SİNAN BABA TEKKESİ :Gediz’dedir

192-)YOLA GELDİ SULTAN TEKKESİ:Gediz’dedir

193-)SEYDİ BABA TEKKESİ:Gediz’dedir

194-)GÜL NEBİ BABA TEKKESİ:Eskişehir’in Seyitgazi Kazası’ndadır

195-)ŞİRİN BABA TEKKESİ:Afyonkarahisar’dadır.

196-)AHİ BABA TEKKESİ:İshaklı Kazası’ndadır

197-)BABA TEKKESİ :Şuhut Kazası’ndadır

198-)KURT BABA TEKKESİ :Şuhut Kazası’ndadır

199-)MERDANE DEDE TEKKESİ:Afyonkarahisar’dadır.

200-)BALIM SULTAN TEKKESİ:Afyonkarahisar’dadır

201-)ZEHİP DEDE TEKKESİ:Ankara’dadır.

202-)GÜL BABA TEKKESİ :Ankara’nın Çubuk Kazası’ndadır

203-BABA YENAR TEKKESİ:Ankara’dadır

204-)İNCİK DEDE TEKKESİ:Yabanabad Kazası’ndadır. Burada İncik Dede ismin de bir tekke daha vardır.

205-)YAVAŞ ABDAL TEKKESİ:Çankırı’dadır

206-)CUMA BABA TEKKESİ:Çankırı’dadır

207-)ATA ABDAL TEKKESİ:Çankırı’dadır

208-)ÇÖP BABA TEKKESİ:Kalecik kazas’ındadır

209-)YAHYA BABA TEKKESİ:Tosya’dadır

210-)RUHİ BABA TEKKESİ:Çankırı’dadır

211-)HAYDAR SULTAN TEKKESİ :Çankırı’dadır

212-)HIZIR HALİFE TEKKESİ:Yozgat’tadır

213-)SERSEM ALİ BABA TEKKESİ:Hacı Bektaş İlçesi’ndedir

214-)DERVİŞ MEHMET TEKKESİ:Budaközü Kazası’ndadır

215-)YALAGELDİ TEKKESİ :Yozgat Boğazlıyan’dadır.

216-)DEVLET ŞAHKULU TEKKESİ:Yozgat’ın Akmağdeni Kazası’ndadır

217-)DEVİŞ ŞAH TEKKESİ:Yoagat’ın Akdağmadeni’ndedir

218-SARI MEHMETLÜ TEKKESİ:Yozgat’tadır

219-)MAKSUT ABDAL TEKKESİ:Gedikçubuk’tadır

220-)NUSİN BABA/İNBEYLİKÇİ BABA TEKKESİ :Orta Anadolu’dadır

221-)PEMBE BABA TEKKESİ:Bedirler köyün’dedir

222-)HIZIR DEDE TEKKESİ :Kılkiraz Kazası’ndadır

223-)AHİ KURT TEKKESİ :Amasya’nın Taşköprü İlçesi’ndedir

224-)SEYFİ DEDE TEKKESİ:Samsun’un Ladik İlçesi’ndedir

225-)GÜRYAN BABA TEKKESİ:Merzifon’dadır.

226-)TESLİM ABDAL TEKKESİ:Çorum Mecitözü’ndedir.

227-)BALIM SULTAN TEKKESİ:Mecitözü’ndedir

228-)HIZIR BABA TEKKESİ:Merzifon’dadır.

229-)TURHAN TEKKESİ:Hüseyinabad Kazası’ndadır

230-)BABA HAMİT TEKKESİ:Tokat’ın Kazabad Kazası’ndadır

231-)KALENDER BABA TEKKESİ ivriği İlçesi’ndedir.

232-)KELHAN DEDE TEKKESİ:Tokat’ın Niksar İlçesi’ndedir.

233-)DÜRDANE BABA TEKKESİ:Tokat’ın Kazabad Kazası’ndadır.

234-)KETENCİ BABA TEKKESİ :Konya’nın Karaman İlçesi’ndedir.

235-)ŞEYH BALABAN TEKKESİ :Konya’nın Karaman İlçesi’ndedir.

236-)YHAYDAR BABA TEKKESİ:Konya Ilgın’dadır.

237-)ŞEYH GAZNEVİ TEKKESİ:Aksaray’dadır.

238-)TAŞKUN DEDE TEKKESİ:Ab-u safi’dedir

239-)HIRKALI SULTAN TEKKESİ:Aksaray’dadır.

240-)DERVİŞ NURİ TEKKESİ:Çorumdadır.

241-)MAKSUD DERV.Ş TEKKESİ:Çorum’dadır

242-)KEŞKÜLBAŞI AHMET BABA TEKKESİ:Niğde’dedir.

243-)MERKEPLİ BABA TEKKESİ:Aksaray’dadır.



Şimdi bu bilgiler doğrultusunda düşünelim.
Osmanlı Sünni bir saltanattır ve gittiği her yere bu tür Bektaşi tekke ve dergahlarını taşımış,kurulmasına izin vermiş,razı olmuş,kurmuş yada desteklemiştir.
Aynı Osmanlı Şiilik düşmanıdır ve 12 imamcı görüşlere inananları çeşitli bahanelerle ‘şii,rafizi,kızılbaş’diye sürekli katletmiştir.
Peki Bektaşilik bazılarının dediği gibi Şiilik ! yolu ise Caferi yolu ise nasıl oluyorda Osmanlı bu kadar çok dergaha izin veriyor? Bu kadar çok dergahı bizzat destekliyor koruyor,kuruyor,yaşamasına izin veriyor neden?
Avusturyadan,mısıra kadar acımasızca fetihlere!! Kalkan bir güç,kendi karındaşlarını bile saltanatı için acımadan katleden bir irade, Kızılbaş kelimesinden yüzlerce yıl nefretle bahseden bir anlayış bektaşiliği Kızılbaşlık olarak görseydi bu kadar çok tekkenin yaşamasına izin verir miydi sanıyorsunuz?
Osmanlı Bektaşiliği Sünni bir tarikat olarak kabul ediyordu ve bu nedenle heryerde kurulmasına yaşamasına izin veriyordu,ama ittihat terakkiciler Osmanlının son döneminde kavramsal bir hamle yaptılar ve Türk-islam yada turanizm paranoyası ile Alevilik ve Bektaşilik kelimelerini yan yana kullanmaya başladılar,Bektaşiliğe Kızılbaşlarında bağlanması gerektiğini düşündüler ve bu açılımı Baha sait önderliğinde gerçekleştirmeye çalıştılar,işte bu son yüzyıl içinde saltanat eliyle yapılan bu açılım cumhuriyet döneminde de devam ederek Alevilik ve Bektaşiliğin kavram olarak iç içe girmesini sağladı,işte bu yüzden bugün alevi gençleri tarihten koptukları için Alevilik ve Bektaşiliği aynı şey ZANNEDİYORLAR.
Daha çarpıcı bir örnek verelim.Bilenler biliyor ki Ehli Beytin yada 12 imamların bize öğrettikleri Abdest Sünnilerinkinden farklıdır.
Dünyadaki bütün Caferilerde abdesti aynı şekilde alırlar.
Peki bunca Bektaşi dergahı yada tekkesi yüzyıllardır hizmet ettiğine göre yada birilerinin inat ve ısrarla bunları Caferi kabul ettiği halde bizler Caferi mezhebine göre sadece abdest almayı öğrenmek için bile neden 1979 yılına kadar bekledik?
Başka bir deyişle sadece basit bir abdest almayı öğrenmek için bile neden 1979 yılında gerçekleşen İran islam devrimini beklemek zorunda kaldık?
Neden bu tarihten önce bunca Bektaşi tekkesi bize abdest almayı dahi öğretmedi?
Neden bu Bektaşi tekkelerinde abdest alanlar namaz kılanlar Sünni Hanefi fıkhına göre ibadet ediyorlar?
Çünkü Bektaşilik Sünni ,tasavvufi dergahlardır.Ama zamanla birçok değişimden geçerek günümüze kadar gelmişlerdir .
Çünkü anadoluya pir sultan abdalın öncülügünde 12 imamların isimleri girmiş ama kaynakları girmemiştir.12 imamların temel yazılı kaynakları anadoluya girmediği içinde anadoluda kendisini onlara bağlı kabul eden canlar yollarını öğrenememişlerdir.Zaten okul yok,alim yok,birde yazılı kaynak olmayınca da kültürel unsurlar dinsel unsurlarla karışarak günümüze gelmiştir.
Gerçek şu ki şu an anadoluya 12 imamların yazılı kaynakları Türkçe olarak girmiştir,bugün iyiniyetli herkes 12 imamların türkçeye çevrilmiş kaynaklarını bularak abdesti,namazı,haccı yani Caferi fıkhını öğrenebilir.
İşte bunu önleyemeyen güçler önümüze Bektaşilik putunu ,hacı bektaş engelini dikerek bu sürecin önünü,hızını kesmek yada süreci yavaşlatmak istiyorlar.
Bunu da Alevileri Şiileştirmek tehlikesi olarak sunuyorlar ,oysa onların korkusu 12 imamların yolunun yayılmasını önlemekten başka bir şey değildir ve sadece kelime oyunları yapıyorlar.
Herkes Şiiliğin yada şianın Hz.Alinin taraftarı olmak,yolunda olmak,Caferi olmak,Ehli beyt izcisi olmak anlamına geldiğini biliyor.
Ama buna rağmen birkaç kara çarşaf,birkaç şeriat kelimesiyle bu çizgi kamufle edilmeye çalışılıyor.
Unutmayalım ki bu da sınavın bir parçasıdır,dünya yaşamı sınavdır,bu sınavı Kuran ve Ehli beyt emanetlerine sıkıca sarılanlar geçecektir,vaat edilen budur,vaad eden Allahtır,Resulüdür.
Hz.Ali’ye uyanların kurtulacağını duymadınızmı? Bunca 12 imam övgüsü boşunamı yapıldı sanıyorsunuz?
Kendileri şefaate muhtaç bektaşlar,abdal Musalar,balım sultanlar,kaygusuzlar sizi nasıl kurtarabilirki? Onları kim kurtaracak ki onlar sizi kurtarsın?
Allahın tertemiz Kitabı Kuran ve tertemiz Ehli Beyti dururken kendilerini bile kurtaramayacak sözüm ona başka kurtarıcılardan ne bekliyorsunuz?
Her kimi seviyorsanız sevin ama çekin onları bir kenara ve çıkarın öne Kuranı ve Ehli Beyti....
Bu fırsat insanın önüne beşyüz yılda bin yılda bir gelir ve fırsat önünüzdedir,
Kaçırmayın yazık etmeyin kendinize ve çevrenize....



Allah AŞKINA DÜŞÜNÜN !
SİZİ ŞİİLEŞMEKTEN YADA ALEVİLEŞMEKTEN ALIKOYAN NEDİR?

Her ne ise çekin onu bir kenara....................
ehlibeytyolu
Mesajlar: 53
Kayıt: 21 Kas 2007, 23:47

İfrat Ve Tefritten Uzak Kalalım Bektaşilik Hakkında

Mesaj gönderen ehlibeytyolu »

İlgili yazıyı okudum. Tamamıyla haksızdır denilecek bir yazı değil elbet. Ancak; bu kadar tekkelerin çokluğuna izin verilmesi, ve buralarda Caferiliğe uygun şekilde namaz-abdest vs gibi ibadi hükümlerin öğretil(e)memiş olması gerçeğinden yola çıkılarak Bektaşiliğin aslında Sünni bir yol olduğu iddiası gerçeklerden, haktan-hakikatten uzak bir yaklaşımdır. Egemen güçler önünü alamadıkları şeye izin verdiklerinde gönüllü müsamaha göstermezler. Ama zaman zaman vaziyete göre ilişmezlik ederler. Buda yüzyıllar boyunca birike birike sayıca çok olan tekkeler-zaviyeler görüntüsü ortaya çıkarır. Bu yaklaşım ilmi değildir dostlar. Doğru; Bektaşi eserleri olarak bilinen eserlerin ne kadar Ehli Beyt'in yoluna mektebine, Şia-Caferi inanç ve uygulamasına uygun olup olmadığı ile anlaşılabilir. Hakikatin öçlüsü budur. Eserlerle karar verilir. Halkın yaşayışları ile değil. Hele de bu halk, sürekli baskı ve zulüm görmüş bir halk ise. Çok klasik olan Bektaşi-Alevi eserlerine biraz göz gezdirseler tarafsız ve önyargısız insaflı gözlemciler Bektaşiliğin de bir Ehli Beyt mektebi olduğunu aslen Caferi-Şii inançlı bir yapılanma olduğunu bütün çıplaklığı ile görür. Dilerseniz Allah için aşağıdaki verdiğim linki tıklayınız da bir miktar okuyunuz. Nasıl Ehli Beyt mektebi fıkhı anlatılıyor klasik bektaşi eserlerinde.
Gerçeğe Hû.. Mümine Yâ Ali...
http://bektasidergahi.blogcu.com/7159681/
alone_man
Mesajlar: 1769
Kayıt: 13 Oca 2008, 21:28

Re: İfrat Ve Tefritten Uzak Kalalım Bektaşilik Hakkında

Mesaj gönderen alone_man »

ehlibeytyolu yazdı: tarafsız ve önyargısız insaflı gözlemciler Bektaşiliğin de bir Ehli Beyt mektebi olduğunu aslen Caferi-Şii inançlı bir yapılanma olduğunu bütün çıplaklığı ile görür. Dilerseniz Allah için aşağıdaki verdiğim linki tıklayınız da bir miktar okuyunuz. Nasıl Ehli Beyt mektebi fıkhı anlatılıyor klasik bektaşi eserlerinde.
Gerçeğe Hû.. Mümine Yâ Ali...
http://bektasidergahi.blogcu.com/7159681/
Kuran ve Ehli beytin önüne kimseyi çıkarmayın deyip ceme semaha kültür denildiğinde her seferinde bir alık oltaya takılıp bektaşi,liği savunur bununlada kalmaz bektaşilik şiiliktir deyip yumurtlar
birde utanmadan adını ehlibeyt yolu almışsın aypıtır ayıp dahası günahtır
cem semah saz dedenin neresi ehli beyt yoludur?
ayrıca forumda ve sitenin her yeri,nde yüzlerce kanıt sunulumuş sen sadece burada sunulanla karar veriyorsun
ya cahilsin
ya öğrenme aşamasında olan aceleci birisin
yada sebatayistsin
zamanla anlarız nasıl olsa
Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

Re: İfrat Ve Tefritten Uzak Kalalım Bektaşilik Hakkında

Mesaj gönderen Musa Özateş »

ehlibeytyolu yazdı:Dilerseniz Allah için aşağıdaki verdiğim linki tıklayınız da bir miktar okuyunuz. Nasıl Ehli Beyt mektebi fıkhı anlatılıyor klasik bektaşi eserlerinde.
Gerçeğe Hû.. Mümine Yâ Ali...
http://bektasidergahi.blogcu.com/7159681/
Sen ziyaretçi defterine yazıp duran her yazdığın çürütüldüğünde pişkinlikle yeni şeyler buldukça yine gelip yazan hızır abdalmısın?
Tavsiyene uyup linkine baktım bir sürü ıvır zıvırı çarpıtmayı demogojiyi sunup durmuşsun net bir kaynağın olmadığı ve inatta ettiğin için kendi girdabında debelenip duruyorsun.
Hangi birisine yanıt vereceğimi bile şaşırdım hani deveye boynun eğri demişlerde oda demişya nerem doğruki biralevi ye havale ettim boşver değmez dedi
Nedense kuran ve ehli beytin önüne kimseyi geçirmeyin dedikçe senin gibiler çok rahatsız oluyorlar olursanız olun biz bu işi başaracağız ama ginede birkaç yazına cevap vereceğim
Kitabul fevaidi bektaşın mış gibi sunup ondan aldığın sözleri bektaş dedi diye yazman senin yalancı olduğunu gösteriyor
Bektaş adı değil lakabı diye uydurman aynı zamanda uydurmacı olduğunu gösteriyor
Bulduğun ve kimin ne zaman yazdığı belli olmayan bir erkannameyi Bektaşi erkannamesi diye sunman ne kadar demogog olduğunu gösteriyor erkannameler her türde yazılan eserlerdir ve her konuda onlarca erkanname bulunur yaptığın son Kemalist tarihci özakmanın çılgın Türklerine benziyor cımbızla toplayıp doğruymuş gibi sunuyorsun
Bektaşilerin en büyük önderi Cemalettin efendi müdafasında BİZ SÜNNİYİZ ŞİİLER SAPIKTIR diye açık açık yazıyor sen halen önderini bile inkar ediyorsun tarihteki bütün önderlerin şiilik aleyhine konuşuyor sen inat ediyorsun,
Ee o zaman git Bektaşi önderlerini şii olduklarına Caferi olduklarına ikna etsene biz zaten şiiyiz caferiyiz
Git mason bedri noyanın oğlunu ikna et git haydar ercanı ikna et git kasabadaki feyzullahı ikna et onlara şiiyiz dedirtsene onlara caferiyiz dedirtsene onlara abdesti namazı kabul ettirsene biz bunları zaten kabul ediyoruz
Yoksa sende dede babalık yaptığın içinmi çıkarın içinmi Bektaşiliği korumaya çalışıyorsun?
Bu kadar kendini yoracağına işte bizim kaynağımız budur deyip birtane eser gösterseydin daha iyiydi,
Neyse sen yoluna biz yolumuza gün ola hayrola
ehlibeytyolu
Mesajlar: 53
Kayıt: 21 Kas 2007, 23:47

Mesaj gönderen ehlibeytyolu »

Sayın Musa Bey.. Evvela bir müslüman olarak şu önyargıyı ve sui zanı bırakmanıızı tavsiye ederim. Ben ne Hızır Abdal'ım ne de sandığın gibi bu konulardan uzak biri. Ne dede-baba vs. Ben Müslüman bir Alevi-Bektaşi-Caferi-Şia canım. Neden böylesi saldırgan ve hoşgörüsüz yaklaşıyoruz birbirimize. Kişilerin yaptıkları hataları, kötü niyetlilerin yanlışlarını bir camiaya mal etmek insaftan ne kadar da uzak bir yaklaşımtır dostum. O bahsettiğin kimselerein bir kısa zaman önceki büyükleri Alevi- Bektaşilerin Caferi ve Şia olduklarını aleni olarak yazmışlarken, ifade etmişlerken eserlerinde bunların şimdilerde bunu ikrar etmemeleri, Bektaşiliğin şiilik olmadığını değil, onların cehaletini veya siyasallaşmış şiilikten ürküntülerini gösterir. Yoksa daha İran İslam İnkılabı ortalarda yok iken Bektaşi Baba-Dedelerinin yazdığı eserlere bakarsanız nasıl namazı, abdesti, ezanı vesaireyi Caferi-Şia yoluna ugun olarak anlattığını görürsünüz. Neden bunu görmemekte inat ediyoruz. Saz, semah, dedelik Ehlli Beyt'in yolunun neresinde vardır diyorsunuz. Varsayalım doğrudur. Bunlar bir kültürdür Ehli Beyt'in nezih yolu ile ilgisi yoktur. El-Hak doğrudur. Peki zincirlenmenin, kılıç, bıçak, vs. gibi araçlarla dövünmenin, bedene işkenceler etmenin, uygulamaların hangisi Ehli Beyt'in öğretilerinde vardır? Âyetullah, âyetullahiluzmâ vs. gibi kavramlar Ehli Beyt'in, 12 İmamların, 14 Masumların hangi buyrugunda vardır bir minik buyruk gösterebilir misiniz?
Bu kavram kargaşasını ve saldırganlığı, dışlama yolunu, itici davranışları bırakalım, kültür ile mektebin öz yolunun ayrı şeyler olduğunu ve bununda bir yere kadar mazur olabileceğini görelim de artık kucaklayalım, sevelim, bağrmızı açalım gönül kapılarımızı Hakk'ın kullarına, sığınak eyleyelim Hak aşkına Hakk'ın dergahını Hakk'ın mazlum kullarına. Şiilik, Caferilik, Êhli Beyt adı altında farkına varmadan selefilik, vahhabilik, haricilik, talibanlık yapmayalım Allah rızası için. Bu mustazaf halka fazla insafsızlık etmeyelim. Allah Resulünün ve Masumların yolunu izleyelim. Şefkatle, merhametle, aşkla, imanla, sevgi ile...
Sizi muhabbetle kucaklar Hak yüreğimizin ışığı olsun derim.
alone_man
Mesajlar: 1769
Kayıt: 13 Oca 2008, 21:28

Re: Bektaşi Dergahlarının İçyüzünü Düşünün

Mesaj gönderen alone_man »

ehlibeytyolu yazdı: Yoksa daha İran İslam İnkılabı ortalarda yok iken Bektaşi Baba-Dedelerinin yazdığı eserlere bakarsanız nasıl namazı, abdesti, ezanı vesaireyi Caferi-Şia yoluna ugun olarak anlattığını görürsünüz.

mesela hangi bektaşi büyüğünüz hangi kitabında bunları yazmı ? kanıt sunarmısınız?

Neden bunu görmemekte inat ediyoruz. Saz, semah, dedelik Ehlli Beyt'in yolunun neresinde vardır diyorsunuz. Varsayalım doğrudur. Bunlar bir kültürdür Ehli Beyt'in nezih yolu ile ilgisi yoktur. El-Hak doğrudur.

tamam anlaştık bizde öyle diyoruz mesele yok o halde bu doğruyu halka açık açık sizde söyleyin



Peki zincirlenmenin, kılıç, bıçak, vs. gibi araçlarla dövünmenin, bedene işkenceler etmenin, uygulamaların hangisi Ehli Beyt'in öğretilerinde vardır?


yoktur ve haramdır eziyet bunu tüm CAferi alimleri der zaten



Âyetullah, âyetullahiluzmâ vs. gibi kavramlar Ehli Beyt'in, 12 İmamların, 14 Masumların hangi buyrugunda vardır bir minik buyruk gösterebilir misiniz?

bu kavramlar tanım için derece için kullanılıyor doçent prof gibi ve hiçbir mahsuru yoktur kimseyide fesada uğratıcı kavramlar değildir


Bu kavram kargaşasını ve saldırganlığı, dışlama yolunu, itici davranışları bırakalım, kültür ile mektebin öz yolunun ayrı şeyler olduğunu ve bununda bir yere kadar mazur olabileceğini görelim de artık kucaklayalım,

namaz yok oruç yok hac yok deyip bunların yerine kültürlerini ibadet diye dayatanlarlamı kucaklaşacağız?bunları halkın aldatılmasını mazur mu göreceğiz?


.
kenan1965
Mesajlar: 1
Kayıt: 07 Tem 2016, 09:49

Re: Bektaşi Dergahlarının İçyüzünü Düşünün

Mesaj gönderen kenan1965 »

Maalesef Sapla saman birbirine karışıtırılıyor.Bektaşilik bir tarikkatır.Şiilik bir şeriat tanımıdır.Bunların tanımlarını her yerde bulabilirsiniz( yani şeriat,tarikat,marifet ve hakikat).Her tarikatın oturduğu bir şariatı vardır.Şeriat ı seçeceğimiz bir çok mezhep türemiştir rağbet gören 4 tane olmuştur.bunlara ilave olarak Şah İsmail zamanında ortaya çıkarılmış Caferilik vardır.

Caferilik İmam Cafer-i Sadık Hz. lerine isnad edilir ancak uzaktan yakından ilgisi yoktur.İmam Caferi Sadık Hz.için mezhep imamı demek bile onu küçültmek olur.İmam Caferi Sadık Hz.4 mezhebin oluşumdaki yönlendirici kişidir yani bu işin ana santralidir.Caferilik ise zaten çok sonra M.S.1500 lerde ortaya çıkmıştır.Bu tarhlerden önceye ait İmam Caferi Sadık Hz. ait olduğu hiç bir yazılı ictihat bulamazsınız.Bu kesindir.

Bektaşilik ve Alevilik ritülelleri ve gelenleklerine baktığınızda caferilikle uzaktan yakından hiç bir benzerliğinin olmadığını görürsünüz.Caferiler HAcı Bektaşı Veliyi Evliya kabul etmezler örnek olarak.ibadetleri tamamen şeriattır.Cem ritüllerinide kabul etmezler.Bektaşiliğin hiç bri şeyini içerik olarak kabul etmezler.Genel olarak tarikat ibadetleri ritüelleri diğer mezheplerdede kabul edilmez ama şiilikte asla yoktur.

Herkes Yavuzu zalim olarak görür ancak Şah İsmailden hiç bahsetmez.Yavuz anadoluda ne yaptıysa Şah İsmail iranda aynısını yaptı.Pir evinden sonraki en büyük Bektaşi dergahı Erdebil de idi altını üstüne getirdi ve aynı şekilde ne Bekatşi bıraktı nede tarikat.Bu gün iranda tarikat dergah tekke hiç yoktur ve hala yasaktır.

Bektaşiler bir tarikattır ancak birde mezhebi olmalıdır şerri yönden.Hacı Bektaşi Veli Hz. Amelde hanefiyiz,ittikadda matururidiyiz demiştir.Bektaşilik demek alevilik demek namazı orucu zekatı hacı reddetmek demek değildir.Kaşifful esrar adlı kitaba cevaben Hilmi Dedebaba Hz. nin yazdığı reddiyede bektaşilerin Ehli sünnet olduğunu yazmıştrı.Birsürü büyük bektaşi babasının yazılarında da mevcuttur.

Bir Alevi çocuğu ve bir bektaşi dervişi olarak Ehli Sünnet sözcüğü bana batmakta iken konun içine girdiğimizde durumun farklı olduğunu gördük.Zaten düz mantıkla bille sünnet Peygamber Efendimizin yaşam biçimiyse bunu da en iyi uygulayacak olan da Ehli Beytidir bunu kimsenin tartışacağını zannetmiyorum.Dolayısıyla en iyyi sünni Ehli Beyttir.Ancak kavramlar öyle bir yerlere oturtulmuşki insanlarda allerji boyutuna varan tepkimeler çıkıyor.Ancak önemli olan bildiğimizin doğurluğunu ispat değil doğruyu bulmak olmalıdır.

Makallatı Hacı Bektaşı Veli Hacı bektaşı Veli Hz. ne ait olduğu kesin olan tek eserdir.Diğerlerinde tartışmalar söz konusudur.Bu esere baktığınızda Bektaşiliğin mezhebinin hanefi olduğunu zaten görürsünüz.Kaldıki bu dört mezhep orijinide bize ters değildir bu gün bu mezheblere inanların bir bölümü yanlış hareket etsede bu icthadları yapan mezhep imamlarının kabahati değildir.Aleviler içinde de çok yanlış hareketler içerisinde olanalar var.Bu durum bize aleviliğin yanlış olduğu analamını vermez.

4 mezhep imamı da ehli beyti çok sever,över Hz Ali Muaviye konusunda 4 ü de muaviyenin haksız olduğunu söyler.İmam Ebu hanefi ehli beyt aleyhine fetva vermediğinden hapsede girer.İmam Cafer i sadığın dervişidir aynı zamanda üvey oğludur.Şimdi mantıkla bakalım İmam ceferin dervişi ve üvey oğlu iken onun dediklerine ters bir mezheb mi kurar bu mantığa uyar mı ? İmam Caferi Sadık Hz. leri gibi evliyalar üstü( ki tüm evliyaları toplasan karşılaştıralamaz maneviyat olarak.) düzgün olmayan birini kendine derviş yapar mı?

Herkes iyi araştırsın ama mümkün olduğunca orjinal tarihlerine yakın kaynaklardan düzenlenmiş eserlere ulaşarak yapsın.Mezhep imamlarının tamamı ehli beyt aşığıdır.

Burada kavram kargaşasına girmeden önyargılarımızı bir kenara bırakarak ne ne demektir iyi kim nasıl yaşamıştır iyi düşünüp ona göre hareket edelim herkes iyi günler....
Cevapla

“Hacı Bektaş Kasabası” sayfasına dön