NİŞABUR;Bektaşın Doğum yerine bakalım mı?

Cevapla
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

NİŞABUR;Bektaşın Doğum yerine bakalım mı?

Mesaj gönderen biralevi »

NİŞABUR ;
HACI BEKTAŞIN DOĞDUĞU KENTE BAKIŞ;

Klasik Bektaşi kaynakları,Hacı Bektaşın doğup büyüdüğü yer olarak Nişaburu belirtirler. Doğum ve Nişabaru terk ediş tarihlerini bilmediğimiz Bektaş’ın miladi 1271-1272 yıllarında anadoluda vefat ettiğini ve kabrinin bugün Nevşehir iline bağlı Hacı Bektaş kasabasında olduğunu biliyoruz.
Hacı Bektaşın Sünni sufist kimliğini pek çok kanıtla ortaya koyduğumuzda
‘Ama o Horasandan geldi,nasıl Sünni olabilir?’ şeklinde basit itirazlarda gelmişti.
Horasan’ın o yüzyıllardaki sınırları net olmamakla birlikte bugünkü İranıda kapsayan,Meşhed merkezli geniş bir bölge olduğu söylenebilir.
Nişabur ise merkez Meşhed’e yaklaşık 100 km civarında uzaklıkta bir bölge.
Anadoluda o yüzyıllardaki klasik söylencelerde doğudan gelen herkesin Horasandan geldiği ve kutsal olduğu kabul edilirdi.
İmam Sadık’ın dost olarak görmediği ‘Ebu Müslim Horasaninin’ anadoluda ki prestijide bu önyargıyı beslemiştir.
Yine günümüzde dahi oryantalistler (Babinger vs) de dahil olmak üzere çoğunluk bugünkü İran,Meşhed ve nişabura bakarak hüküm kuruyordu,oysa binlerce yıllık süreçte köprünün altından çok sular akmıştı.
Ateşe tapan, Zerdüşt kimlikli insanlar Sünni islamla tanışarak islamı kabul etmişler,sonrasında 1500 lerde Şah İsmailin safevi saltanatıyla Şiileşme süreci başlamış ve bugünlere gelinmişti.Hiç bir kırılma aniden olmamış süreç asırlar sürmüştü.

İmam Ali Rıza (as) 816 yılında (Hicri 200) Halife Memun tarafından Medineden Meşhed’e sürgüne getirildiğinde Nişaburdan geçirilir.
Resul Caferinin ‘Şianın İrandaki tarihi’ isimli eserine göre 500 kişilik SÜNNİ bir grup dinleme amacıyla kendisini bekler.
İmam Rıza kendisini bekleyen Sünni gruba :
‘La ilahe illallah kelimesi benim kalemdir,öyleyse kim kaleme girerse azabımdan emanda kalır.’der ve ilerler bir müddet sonra durur ve ;
-Ama şartı ve şurutuyla,ben de onun şartlarındanım.
diyerek 12 imamların imametine inanmayı bu Sünni gruba vurgular.

Sünni Nişaburluların belki de duydukları ilk önemli alevi-şii formatı bu sözlerdi. İmamın bu sözleri özelikle ve önemle söylediği,kendisini dinleyenlerin Sünni kimliğine göre bu sözleri söylediği de zaten çok açıktır.
Nişabur Tarihinin yazarına göre burası Miladi 1267 tarihine kadar Sünni ilmin merkezidir ve sonrasında deprem olur ve bazı alimler buradan ayrılırlar.
Tarihlere dikkat ederseniz Hacı Bektaşın anadoluda olduğu ve ölümüne az bir süre kalana dek Nişabur Sünni ilmin merkezidir.

Nişabur tarihi yazarı islamın hicri 1 ile 6. Yüzyılına kadar nişaburda yaşamış sahabe, tabiin ve devamı olan 2708 sünni kişinin ismini tek tek sayıyor.
Muhammed bin ismaili Buhari (sahih buharinin yazarı) ise nişaburda ders veriyor ders alıyor tarihi Bağdat kitabının yazarı bunu belirtiyor.

Bunu dışında çok bilinen Nişaburlu Sünni meşhurların bazıları ;
1-Attarı nişaburi, d: miladi 1136
2-Müslüm bin haccac kuşeyri nişaburi (sahihi müslimin yazarı) hicri 206 doğum vefat 261
3- Beyhaki tarihi, (beyhak nişaburun kasabası)
4- Ömer hayyam, ölüm miladi 1131
5-İshak bin rahveyh sahihi müslüm kitabının yazarının hocası


Şianın irandaki tarihi’nin yazarı Resul Caferi;
‘ Miladi-1122 yılına kadar horasan bölgesinin çoğunluğunu Sünniler oluşturuyordu ve bunlar şianın gelmesine bile mani oluyorlardı, ‘ diye belirtir.

Şimdi akla Horasan bölgesinde hiç mi şia yoktu? Sorusu gelebilir,elbette vardı ,katliamlardan buralara sığınanlarda belli bölgelerde yer tutmuşlardı.
Tarihi kaynaklar ‘Kazvin,İsfahan,Kum’ gibi bölgelerde şiaların-alevilerin varlığını kaydediyorlar.
Kum bugün Şialık ilminin can damarı durumunda ve Meşhede yaklaşık 1500 Km uzaklıkta ve yine bugün Tahranın bir mahallesi durumunda kalan Rey şehri de o günlerde Şiilerin yoğunlukla yaşadıkları yerlerden biri durumunda bulunuyordu.
Nişabur ise bu bölgelerden çok uzakta ve Şialıkla tanışması kaynaşması Şah İsmail dönemine rastlıyor.
Şah İsmail Nişabur ve Meşhed gibi bölgeleri Özbek sultanlarından aldıktan sonra etnik ve dinsel yapıyla oynayarak buralara Irak,Lübnan gibi bölgelerden Şia alimleri getiriyor ve günümüzde bu bölgeler büyük zahmet ve çilelerden sonra bugün şia kimliğiyle karşımıza çıkıyorlar.

Önemli bir Sünni merkez olan Nişabur kenti burada doğan ve 1272 de ölen Hacı Bektaş tan üç asır sonra Şah İsmail döneminde Alevilik öğretilerine ilk adımlarını atıyor.
Bu nedenle o bölgelerin bugünkü kimliklerine bakarak

‘Hacı Bektaş oradan geldi alevidir!!’ mantığı

MANTIKSIZLIKTAN ÖTE GİTMİYOR…..

Bu bilgileri de puzzl tablomuzda yerine koyuyoruz.

KAYNAKLAR..::
1-Nişabur tarihi ,ebu Abdullah hakim nişaburi, hicri 405 vefat,Sünni tarihçi
2-Enbah u ruvat ala enbah un nuhat, cemaluddin kufti ,hicri vefat 624 sünni tarihçi mısırlı
3-Tarihi Bağdat ,hatibi bağdadi,hicri 463,,ıraklı Sünni

Teoman Şahin
Cevapla

“Hacı Bektaş Kimdir?” sayfasına dön