Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Zülfükaaar
Mesajlar: 214
Kayıt: 04 Eki 2008, 01:25
Konum: İstanbul

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen Zülfükaaar »

O halde Caferilik ile Bektaşilik arasındaki ayırımı net bir şekilde çizmek gerekiyor. Bu konu aslında uzun zamandır düşündüğüm bir konu Hacı Bektaşı Veli(k.s.a.) hazretlerinin "Fatiha Tefsiri" , "Makalat" , "Velayetname" gibi eserleri kütüphanemde mevcut bu eserleri okuduğum zaman dikkatimi çeken şey özellikle "Fatiha Tefsiri" ehli-sünnet alimlerinin eserlerindeki benzerlik beni çok şaşırtıyordu. Eserlerde kullanılan dil kesinlikle ehli-sünnet itikadında olan bir kişiye ait olması gereken bir dil yapısına sahip mesela Aziz Mahmut Hüdai (k.s.a) hazretlerinin eserlerinde kullandığı dille çok benzerlik içeriyor. Zira yine İmam-ı Gazali (k.s.a.) hazretlerinin "Kalplerin Keşfi" adlı eseriylede "Makalat" çoğu yerde benzeşirler. Zaten Hacı Bektaşı Veli(k.s.a.) hazretleri bu eserlerde bu günkü bektaşilerin söylemlerinden çok farklı şeyler söylemektedir. Bu eserlerde "Namazdan , oruçtan , zekatten , hac'dan içkinin nasıl bir şeytan pisliği oluşundan bolca bahseder" , ama nedense semah dönmekten , saz çalmaktan , içki içmekten , kırklar cemi masalından hiç bahsetmez Hacı Bektaşı Veli(k.s.a.) hazretleri bu eserlerinde bizim namazımız kılınmış veya orucumuz tutulmuşda demiyor. aksine allaha ulaşmak için namaz kılmak ve oruç tutmaktan bahsediyor.

O halde Osmanlı dönemi bektaşilik ile osmanlı sonrası bektaşilik kesin olarak ikiye ayrılıyor. Osmanlı dönemi bektaşilik ehli-sünnet tasavvuf yolu içerisindeyken , osmanlı sonrası sadece tasavvuf kısmı kalıyor ve ilimden yoksun kalan bu tarikata hurafeler ve bidadlar hızla nufus ederek tarikatın biçim , şekil ve söylem olarak değişmesine yol açıyor. Ancak tabi bu revizyonun osmanlıdamı başladığı yoksa cumhuriyet dönemininmi eseri olduğu kesin değildir.
Fatır Suresi 5. Ayet :Ey insanlar, hiç şüphesiz Allah'ın va'di haktır; öyleyse dünya hayatı sizi
aldatmasın ve aldatıcı(lar) da, sizi Allah ile (Allah'ın adını kullanarak)
aldatmasın.
muhtar_sakafi
Mesajlar: 68
Kayıt: 01 Eyl 2012, 13:32

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen muhtar_sakafi »

o zaman şoyle diyeyim:
derin gücler Hacı Bektaş Veli'nin sünni oldugunu bizden daha iyi biliyor.
2 Bunu biliyorlar ama bunu açiklamiyorlar.
3 Açıkladıkları takdirde Alevilerin Ehl-i Beyt yoluna yönelip biraz daha özgürleşeceklerinden korkuyorlar.
bu durum ulkemizde ki diger sunni kesim icinde geçerli. Peygamber efendimiz (saav) ve O'nun pak Ehl-i Beyt'ini ve seçkin sahabe yaşamlarından (Ebu zer , Meysem Temmar, Ammar, Mikdat, Bilal Habeşi ....) örnekler çıkarmak yerine yeni yeni kahramanlar perdeler olusturuluyor. (((perdelerden kastım tasavvufu bilende bilmeyende kafasına göre degerlendirip yeni bir din olgusu olusturmasi. ))))
Bektasi Veli konusu malesef bir bocalamadır. devlette bunun ustüne bilerek gitmiyor dye düsünüyorum ben.
Zülfükaaar
Mesajlar: 214
Kayıt: 04 Eki 2008, 01:25
Konum: İstanbul

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen Zülfükaaar »

Anadoludaki binlerce şii bence çaldıran sonrası şiilere karşı yapılan siyasi ve fiziki devlet baskısından kurtulmanın yolunu Bektaşi tarikatı gibi ehlibeyt sevgisinin yüksek olduğu bir tarikata sığınmakta bulmuş, yada tam ters bir düşünceyle Bektaşi tarikatı devlet zulmune maruz kalan şii müslümanlara kol kanat germiş katliamdan korumuştur diye düşünüyorum. Çünkü osmanlıda Bektaşi tarikatının birçok yönden ayrıcalığı vardır.

Yada Şii - bektaşi yakınlaşmasının tohumları ; Baba İlyas'ın örgütlediği, Baba İshak'ın yönettiği 1240'daki Babai ayaklanmasında Hacı Bektaşi Veli (k.s.a.) hazretlerinin kardeşi Menteş'in Malya Ovası'ndaki savaşta ölmesi bu yakınlaşmanın artmasını hızlandırmıştır diye düşünüyorum. Tabi bunlar ihtimal dahilindedir net bir şey söylemek şuan için mümkün değil.
Fatır Suresi 5. Ayet :Ey insanlar, hiç şüphesiz Allah'ın va'di haktır; öyleyse dünya hayatı sizi
aldatmasın ve aldatıcı(lar) da, sizi Allah ile (Allah'ın adını kullanarak)
aldatmasın.
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen biralevi »

Zülfükaaar yazdı:.

Yada Şii - bektaşi yakınlaşmasının tohumları ; Baba İlyas'ın örgütlediği, Baba İshak'ın yönettiği 1240'daki Babai ayaklanmasında Hacı Bektaşi Veli (k.s.a.) hazretlerinin kardeşi Menteş'in Malya Ovası'ndaki savaşta ölmesi bu yakınlaşmanın artmasını hızlandırmıştır diye düşünüyorum. Tabi bunlar ihtimal dahilindedir net bir şey söylemek şuan için mümkün değil.

baba ilyas yada baba ishak dönemi halk hareketlerini alevi hareketi olarak kabul edemeyiz
bu hareketler herkesin içinde yer aldığı halk ayaklanmalarıdır,
ama sol kültürün alevilere etkisiyle bu zann oluştu
sanılıyorki anadoluda kim ayaklanmışsa o alevidir oysa öyle olmaması bir yana aleviler mutlaka ayaklanacaktır diye bir kuralda yok bazen sabredilir bazen ileri ertelenir bazen barış yapılır bazen lokal karşı çıkışlar olabilir zaman zemin durum bunu belirler
bunlar bir yana baba ishak yada ilyasın alevi olduğunun bile kanıtı yoktur,
bektaşi yakınlaşmasının bu olaylada ilgisiolamaz çünkü daha bektaşi tarikatı kurulmamıştı hacı bektaş tanınmıyordu daha yerleşecek yeri bile seçmemişti
dönemin kaynakları ondan bahsetmez taki aşıkpaşa anlatımına kadar bu olayla bağı bilinmiyordu
birde şu var kardeşi menteş öldürüldü ama kim öldürdü hangi sebeple bilmiyoruz aşıkpaşa öldürüldü diyor hepsi bu.....
savaşta öldürüldü şeklindeki yorum sakat kalıyor
o zaman menteş savaştı bektaş kaçtı demekl oluyor bektaşın aşireti bölünüp bir kısmı savaştı diğer kısmı savaşmadı demek gerekiyorki bunları destekleyen kaynakta yok
bektaş savaştı kurtuldu da diyemeyiz çünkü savaşsaydı selçuklunun burnunun dibine yerleştiği yerde asla rahat bırakmazlardı
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen biralevi »

muhtar_sakafi yazdı:
. Peygamber efendimiz (saav) ve O'nun pak Ehl-i Beyt'ini ve seçkin sahabe yaşamlarından (Ebu zer , Meysem Temmar, Ammar, Mikdat, Bilal Habeşi ....) örnekler çıkarmak yerine yeni yeni kahramanlar perdeler olusturuluyor. (((perdelerden kastım tasavvufu bilende bilmeyende kafasına göre degerlendirip yeni bir din olgusu olusturmasi. ))))
Bektasi Veli konusu malesef bir bocalamadır. devlette bunun ustüne bilerek gitmiyor dye düsünüyorum ben.

evet kilit bu ulaşmamız gereken onbinlerce ehli beyt dostu varken bize bektaş dayatılıyor diğerleri kamufle ediliyor
kritik soru şuda olabilir
diyelimki bektaş alevidir şiidir 12 imam dostudur
peki bektaşın eserleri diye sunulan eserlerle 12 imam yolunu öğrenmek o yoldan gitmek mümkünmü? DEĞİL
o halde bektaşı alevi kabul eden kişilerin iyiniyetlilerse bektaşı bir kenara koyup eserleri olan ve o eserlerle 12 imam yoluna sevk eden ehli beyt dostlarını öne çıkarmaları gerekmezmi?

işte bu nedenle bektaşı illede alevi diye sunan insanların ya cahil yada zalim yada saf olduklarına inanıyorum
bu toplum yüzyıllarca bektaşın kasabasına gidip dururlar ve daha abdest almayı dahi öğrenememişlerdir
o halde ısrar neden?
ısrar etmek ihanet demek olmuyormu? yada saflık olmuyormu?

biz bektaşı sünni sufist kimliği nedeniyle kenara çekiyoruz arkaya atıyoruz ama alevi olsaydıda aynı şeyi yapardık zira ona tutunup 12 imam yolundan gitmek helede fıkıhı yaşamak mümkün değildir

bu gerçekleri bıkmadan usanmadan yılmadan anlatacağız...
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Hacı Bektaş'ın Kimliği Üzerine Bazı Yazışmalar

Mesaj gönderen biralevi »

Zülfükaaar yazdı:
Yada Şii - bektaşi yakınlaşmasının tohumları ;

birden fazla sebebi var ve tarihi bir süreçle açıklanabilir

Anadoluya gelen türk göçerçer burasını türk kökenli bir tarikat olarak algıladılar bu bir sempati nedenidir
yavuzların kanunilerin katliamından kaçanlar dergaha sempatiyle zararı atlatmayı denemiş olabilirler
1600 lerden sonra yeniçeriliğe kabul edilen türk türkmenler doğal olarak yeniçerilerin bağlandığı tarikata yönelmiş olabilirler
1826 dan sonra bektaşiler alevilerin içine girip sığındı
osmanlı son dönemde ittihatçılar türk islam sentezi adı altında yeni bir projeyle alevi bektaşi kavramını türk-islam adı altında organize etmeye çalıştılar bu teorik çalışma kısmende olsa kabul gördü
cumhuriyet döneminde kadarki yaklaşım süreci bektaşi çelebisi veliyettinin M.kemali mehdi ilanıyla hız kazandı çünkü bu tarikat o tarihlerde bazı türk kökenliler üzerinde etkiliydi
1960 devriminin halktan meşruluk arayışına bektaşileride katarak aleviler üzerinde etkili olmaya çalıştı
yazılan kitaplarda araştırmalarda iki kavram bir kullanılşmaya başlandı ve bizden sonra yani biz bunları ayırmaya çalıştıkça devlette birleştirmeye çalıştı
anadolu aleviliği dedi
bektaşi aleviliği dedi
alevi bektaşileri denildi
yani halen alevilikle bektaşilik aynılaşmış bir olmuş değil biz ayırmaya devlet birleştirmeye çalışıyor ve bu süreç devam edecek
şu an alevi-caferi ile alevi-bektaşi gibi bir ikili tanım oluştu
gibi
bana göre en önemli etki 1826 sonrası süreçte ve ittihatçıların açılımıyla oluştu
biz bu sürece darbe vurduk vuruyoruz devamda edeceğiz
hiçbir şekilde bektaşiliğin toplumun üzerinde nüfuz alanı oluşturmasına razı olmayacağız
bize rağmen olursada bu konuda bizim mahşeri vebalimiz olmayacaktır......
Cevapla

“Hacı Bektaş Kimdir?” sayfasına dön