Pir Sultan Abdal

Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

Pir Sultan Abdal

Mesaj gönderen Musa Özateş »

Siz kendi kazdiginiz kuyuya dü$tünüz...

Pir Sultan'ın Hacı Bektaş Dergâhı'na Bağlılığı

Pir Sultan zaten Hacı Bektaş Veli Dergâhı'ndan el almış, Pir Balım Sultan elinden dolu içmiştir. Dergâh eşiğine yüz sürdüğünü belirttiği nefesten anlaşıldığı üzere, Balım Sultan sağdır.

Pir Sultan'ın Piri, C. Öztelli'nin ileri sürdüğü gibi, iki şiirinde adı geçen kesinlikle ;Hasan Efendi; olamaz.

Hasan Efendi postunda oturur

Rumun abdalları hizmet yetirir

Zemheride deste gülü getirir

Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var

Bu dörtlüğün geçtiği nefeste Pir Sultan Abdal, Hacı Bektaş Veli ve Balım Sultan'a sevgisini anlatmaktadır. Üstelik şiirin sonunda ``Pir Sultan'ım biat ettik ol erden'' demektedir. Bir başka şiirinden, Hasan Efendi'nin Koyun Baba Tekkesi postnişini olduğu da rahatlıkla çıkarılabildiğine göre (bkz. Cahit Öztelli, agy, s. 38-39 ve 190), onu Hacı Bektaş Dergâhı'na halife yapmak zorlamadan başka birşey değildir. C. Öztelli, Pir Sultan'ın asılma tarihini 1617'lere kadar yaklaştırdığı için bu zorlamayı yapmış olmalıdır.

Hasan Efendi, Dergâh'ta yapılan Cem'lerde 12 hizmet postlarından birinde oturmuş olabilir. Hatta Pir Sultan'ın kendisi bir nefesinde, ;Ayn-ı Cem'in bülbülüyüm dediğine bakılırsa o da, saz çalıp deyiş okuyan ;Zakir; postunda oturmuştur.

Arzuladım sana geldim

Hünkâr Hacı Bektaş Veli

Eşiğine yüzler sürdüm

Hünkâr Hacı Bektaş Veli

Pir elinden dolu içtim
Erenler demine düştüm
Ak cenneti gördüm geçtim
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Kırk Budak'ta şema yanar
Dolusun içenler kanar

Abdalları semah döner

Hünkâr Hacı Bektaş Veli

(...)

Balım Sultan er köçeği

Keser kılıncı bıçağı

Cümle erenler gerçeği

Hünkâr Hacı Bektaş Veli

Pir Sultan'ım gerçek veli
Erenlerden çekmem eli
On'ki imamın serveri
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Hacı Bektaş Veli, onun dilinde hem Muhammed Mustafa, hem Haydar-ı Kerrar'dır (Ali'dir). Gerçek Şah odur:
Firdevs-i ala'da bir yanal elma

On sekiz bin alem nuru dediler

Muhammed Mustafa Haydar-ı Kerrar

Hünkâr Hacı Bektaş Veli dediler

(...)

Pirim der ki Bektaşiyim Bektaşi

Size nasip veren ol nasıl kişi

Sıkar un ederdi örs gibi taşı

Budur cümlesindenh ulu dediler

(...)

Evvel Ali'ydi sonra sonra Veli oldu

Yol erkân bir zaman batında kaldı

Urum ellerinden nameler geldi

Budur Hakk'ın doğru yolu dediler

Pir Sultan'ım eydür Şah'ım Veli'dir
Cihanı bürüyen onun nurudur
Şüphesiz ki Hak Muhammed Ali'dir
Bilmeyene Mülcem soyu dediler
Pir Sultan Abdal Hacı Bektaş kapısından, yani Dergâh'dan medet-mürvet bekliyor. Hacı Bektaş Veli'yi ;Pirlerin Piri ve Şahların Şahı; olarak niteliyor:
Sensin bizim zahir batın ulumuz

Aman medet mürvet Pir Hacı Bektaş

Her taraftan sana çıkar yolumuz

Ali'sin bir adın var Hacı Bektaş

Seni sevdik senden yana yakıldık
Münkirlerin kesretinden sıkıldık (kesret : çokluk)
Herbirimiz künc-i gamda takıldık (künc-i gam: gam köşesi)
Yetiş bu imdada er Hacı Bektaş
Pirlerin pirisin yok sana teki
Müminin canısın münkirin şeki

Zahirde batında değilsin iki

Yetmiş üç milletsin bir Hacı Bektaş

Şahların şahısın zat-i Ali'sin
Her ilmin kânısın Şah-ı Veli;sin
Abdal Musa kendi Kızıl Deli'sin
Abdalların başı der Hacı Bektaş
Pir Sultan Abdal;ım sana dayandım
Uyur idim hizmetimden uyandım

Her isteyenlere verdin inandım

Benim de muradım ver Hacı Bektaş

Görüldüğü gibi, Pir Sultan Abdal Hacı Bektaş Veli'den manevi destek diliyor. Bir başka şiirinde Hacı Bektaş Dergâhı;ndan;nasip alır da var, almaz da; derken, onları Dergâh'a bağlayıp ;irfan defterine yazdırmak; amacında olan Pir Sultan, ;gelmezleri, görmezleri, bilmezleri; birliğe çağırır:

Evvel bu dergâhtan nasip

Alan da var almaz da

Tarikate kadem basıp (kadem: ayak)

Gelir de var gelmez de

Sazını almış destine
Hizmet ederdi dostuna
Ahd ile ikrar üstüne
Durur da var durmaz da
Olayım der isen Hızır
İrfan defterine yazıl

Hak her yerde hazır nazır

Görür de var görmez de

İçin bizim dolumuzdan
Çıkman sakın yolumuzdan
Pir Sultan'ım halımızdan
Bilir de var bilmez de
Pir Sultan Abdal, Dergâh'ta birliğe çağrı yaparken koşulları, kuralları da tek tek açıklıyor. Yoksa ;sürerler dergâhtan haller nic'olur; korkusunu çekiyor, anımsatıyor baştan. Kendisi Şah;ın, yani Hacı Bektaş'ın ;aciz kuludur ;, öyle görüyor:
Pir Sultan'ım kemter kuldur Şah'ına

Hünkâr Hacı Bektaş nazargahına

Deli gönül hak ol düş Dergâh'ına

Er olayım dersen er ile görüş

Aksi takdirde:

Pek imiş kurulmaz feleğin yayı

Ezelden sunulur aşığın payı

İki dinli yüzlü yüze gülücü

Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur

Er değildir er nefesi tutmayan
Er pislik temiz etmeyen
Özünü rızaya teslim etmeyen
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Erenler kabul eylemez yalanı
İçi sual olup dışı güleni

Evvel ikrar verip sonra güleni

Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur

Pir Sultan;ım ihlas çağır Pir'ine
Yerler gökler inler ah ü zarına
Mümin olan çıkar Hak divanına
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Pir Sultan Abdal inanmıştır ki, Pir önünde gerçeklerden söz açılır. Ama ;yapı birlik ile yapılır;.
Yine gerçeklerden açtık kapuyu

Bir Pir'in önünde kıldık tapuyu

Arı birlik ile yapar yapuyu

Birlik ile bitmeyende bal olmaz

Pir Sultan;ım eydür kalbimin nuru
Müminler gözlüyse münafık kördür
Erenlerin yolu kadimdir birdir
Her tepenin başında da yol olmaz
Pir Sultan Abdal, hem şöyle sorar:
Muhammed Ali neslinden kim kaldı

Kim var Hacı Bektaş Veli'den gayrı

Onulmaz yaraya merhem kim sardı

Kim var Hacı Bektaş Veli'den gayrı

Hem de soruşturmasına yine kendisi yanıt verir:

Çok şükür olsun Hüda'nın demine

Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var

Mehdi evsafı eyledim temine

Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var

(...)

Bir güneş doğdu dünyanın yüzüne

Âşıkların nur göründü gözüne

Cümle canlar niyaz etti özüne

Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var

Pir Sultan;ım biat ettik ol erden
Muhabbet kokusu geliyor serden
Katarından ayırma Şah-ı Merdan
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
Anadolu'nun yetiştirdiği ve Aleviliğin Yedi Ulu'sundan biri olan büyük ozan, artık Hacı Bektaş Dergâhı'nda daha önce oturmuş ve oturmakta olanların ve Bektaşilerin açık yürekli propagandası içindedir.
Artık Pir Sultan'a göre ;devir Bektaşilerindir;. Öyleyse ;sevdalı, bade süzen, dünyayı gezen, sırlarına güç erilen ama arifler arifi ve hak yoluna canlarını kurban etmekten çekinmeyen Bektaşiler; derlenip toparlanmalıdır.

Sevda çekmek şanlarıdır

Gizlice erkânlarıdır

Hak yoluna canlarıdır

Kurbanı Bektaşilerin

Onlar Horasan'ı gezer
Demkeş olur bade süzer
Seyyah olup daim gezer
Sultanı Bektaşiler'in
Sırlarına güç erilir
Remizleri geç bilinir

Üstad olan Pir seçilir

Hünkârı Bektaşilerin

Arifler arifi gelir
Arife tarif vız gelir
Uzak yakın hep bir gelir
Hassına Bektaşilerin
Pir Sultan ;ım bu ne demek
Yerde insan gökte melek

Hiç cahile çekme emek

Devridir Bektaşilerin

Sanki bu derleniş için ;Rum (eli);u fetheden Kırklar serdarı Şah Kızıl Deli'yi (Seyyid Ali Sultan'ı) imdada; çağırmaktadır.

Şah-ı Merdan Ali kurdu bu yolu

Hazreti Fatıma cihanın gülü

Evvel Seyyid Ali aldı yürüdü

Kırkların serdarıdır Kızıl Deli

Pir Sultan'ım eydür sancak getiri
Zemheride gonca güller bitiri
Kalenin altın üstüne getiri
Rum'un fethin eden Şah Kızıl Deli
***
Hey erenler evliyalar serveri

Himmet eyle bize Şah Seyyit Ali

Tarık-ı Naci'nin sensin rehberi

Himmet eyle bize Şah Seyyit Ali

Pir Sultan'ım eydür yola âşıkız
Ta ezelden böyle kalbi sadıkız
Severiz ey Şah'ım kalbi sadıkız
Rahmet eyle bize Şah Seyyit Ali

Şaşırmış arkadaşım
Sen önce git halk ozanı geleniğinde birbirinin ismini kullanma geleniğini incele,
sonra git kaç çeşit pir sultana var onu incele,
sonra git bizim dediğimiz Pİr sultanı bunların içinden bul ve çıkar,
sonra gel buraya özeleştirini yap,
ve pir sultan adına söylenen her uydurmayıda onun diye hava atma....konuyu bilen birileriyle incele,



Hünkar Hacı Bektaş Veli

Arzuladım size geldim
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Eşiğine yüzüm sürdüm
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Pir elinden dolu içtim
Doğdum elinize düştüm
Ak cenneti gördüm geçtim
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Güvercin donunda duran
Cümle eksikler bitiren
Beş taşı şahit getiren
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Kırk Budak'ta şem'a yanar
Dolusun içenler kanar
Aşıkların sema döner
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Bahçende gördüm gülünü
Erenler sürsün demini
İmam Rıza'nın torunu
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Balım Sultan er köçeği
Keser kılıncı bıçağı
Cümle erenler gerçeği
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Pir Sultan'ım gerçek veli
Erenlerden çekmem eli
On iki İmamın yolu
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Pir Sultan Abdal

bu şiirde pir sultan alevi inancını anadoluya taşıdı diyenler için... onun için hacı bektaşın değeri nedir,bir daha okuyun.
sayın musa bey hızır abdal tam hüsniyeden başka şia'ya ait bir eser sorusuna doğru cevap vermediniz.sizde biliyorsunuz ki aleviliğin öz yapısının bugün sizin tanıtmaya çalıştığınız yargılardan çok farklıdır.
bir kere sitenin şu tespiti kusura bakmayın ama büyük saçmalık -alevilik pir sultan abdalın öncülüğüyle girdi. peki kardeşim onun öncesinde imam zeynal abidin soyuna bağlı seyitlerin ocakları ne oluyor.pir sultanın bağlı olduğu ocağın seyitleri kimler.
pir sultan abdalı güya alevi-bektaşi inancından ayrı göstermeniz baştan aşağı uydurma. oysa biraz olsun şiirlerini inceleseniz en azında o meşhur adamınız gölpınarlının kitaplarını inceleseniz pir sultanın şiirlerinde cem-semah-musahip gibi alevi-bektaşi inancın diğer inançlardan özgün değerleri görürsünüz.
bu arada biz islamın bütün şartlarını yerine getirmeye çalışan(namaz,ramazan orucu,zekat,hac.) kişileriz. biz bütün bunları caferi fıkıhına göre gerçekleştiriyoruz. onun için şuan sapkın durumuna gelmiş alevilik etiketiyle kendi başına iş yapanlarla bizi karıştırmayın. biz bu davayı üzerimize yüklendik,alevi-bektaşi inancını Allahın izniyle öz yapısına dönüştüreceğiz ve kalplerde ehlibeyt inkılabını yeniden gerçekleştireceğiz.






Alıntı Sahibi: alevi-bektaşi-caferi

Güvercin donunda duran
Cümle eksikler bitiren
Beş taşı şahit getiren
Hünkar Hacı Bektaş Veli

Kırk Budak'ta şem'a yanar
Dolusun içenler kanar
Aşıkların sema döner
Hünkar Hacı Bektaş Veli

.

Arkadaş!
Pir sultanı ne kadar cahil duruma düşürdüğünü görüyormusun?
BU mu senin pir sultanın?Pir sultan insanlara böyle masallar anlattığı içinmi yaşadı?
Pir sultanın bu tür masallar söylediğini nasıl kabul edebiliyorsunuz?
Yoksa sizler bizim yeminli düşmanlarımız olupta burada kılıkmı değiştiriyorsunuz?
Sen insanın güvercin olup uçacağına inanıyormusun da?pir sultanın inandığını söyleyebiliyor savunabiliyorsun?
bu kadarıda Ayıptır be





Sevgili kardeşim ;MUsa kardeşiminde izniyle yazıyorum:
1-ziyaretçi defterini inceleseydiniz bu konunun daha önce biraz geçtiğini ve bu örneği verenlerin yanıtsız bırakıp gittiklerini görürdünüz.O şiirin pir sultana ait olduğunu nereden biliyorsun?O şiirin kaçıncı yüzyılda yazıldığını nereden biliyorsun?cevabın varsa bunu hangi kanıta dayandırıyorsun?pir sultan lakabını yada mahlasını kullanan kaç kişi olduğunu biliyormusun?
Dahası eğer pir sultan bektaşı öven şiir yazmışsa neden bunlar iki tanedir de çok değildir,neden düvezi imam türü elliye yakın şiiri vardır da bektaşa ait iki tanedir?Dahası osmanlıya karşı çıkan birisi neden osmanlının dergahını övsünki?O yüzyılda namazı orucu,kuranı tanıyan bir insan nasıl olurda cemi semahı islam adı altında övebilir?
Bunların tek mantıklı yanıtı pir sultanın adının daha sonraları da kullanıldığı ve çizgisinin batıl işlere alet edildiğidir,varsa bunun dışında yanıtın soruları yanıtlamanı diliyorum.
2-Eğer gerçekten Kuran ve Ehli beyt çizgisine inanmışsan bektaştan kurtulmalısınız aksi taktirde diyanetçiler ilahiyatçılar ve amerikancıların oyununun figüranı olursunuz.Bektaşı aşamayanlar eninde sonunda yanlışa düşüyorlar,buna dikkat etmenizi öneriyorum.
3-Ayrıca alevi-bektaşi kavramının ilk kullanıldığı tarihi biliyormusun da kullanıyorsun?Eğer dediğin gibi olsaydı bu kavram ilk zamandan bu yana kullanılırdı oysa osmanlının son döneminde ittihatçılar tarafından kullanılmaya başlanmıştır bu dahi gerçeği göstermiyormu?
4-KAynakla kanıtla konuşmaya alışmalıyız.
Kİmmiş bu pir sultan öncesi zeynel abidin ocağına bağlı seyyitler ve onların eserlerinin isimleri neymiş?buyrun isimleri verin buna göre tezlerimizi değerlendirelim,kimmiş bu isimler ve 12 imam yolunda hangi eserleriyle halka yardımcı olmuşlar...

Alıntı Sahibi: alevi-bektaşi-caferi
sayın biralevi abi,
tezleriniz asılsız çünkü pir sultan abdal adıyla yazılan mahlaslar yedidir ama bugün bütün edebiyatçıların ortak öngörüsü ise pir sultan mahlasını kullanan kişinin bildiğimiz pir sultan olduğudur. pek çok mahlas kullanılmıştır mesala pir sultan abdal,abdal pir sultan gibi bunların diğer şiirlerine baktığınızda hepsinin hz.ali'yi tanrı gören zihniyette olan sapkınlardır ama benim yazdığım şiirde pirsultan mahlasının diğer yazılarınada bakarsanız onun ehlibeyt inancının tam olduğunu görürsünüz. kaldıki gölpınarlının tespitide budur.
ikinci nokta terminoloji bilgisi en zayıf olan ciddi nitelikte olan alevi sitesi yine sizlersiniz. en başta alevi,bektaşi tanımlarını yanlı bir tutumla tanımlayan yine sizlersiniz.
üçüncü nokta biz hacı bektaş velinin alevi anlayışının bir parçası görmekteyiz bu noktada sizlerle olan tartışmamızda çıkılmaz duruma sürükleyenlerde sizlersiniz. çünkü HZ.ALİ SAVAŞTIĞI HARİCİ ZİHNİYETİNİN TEKFİRCİ MANTIĞI FARKLI SURETLERDE NE YAZIK Kİ BU SİTENİNDE ÇİZGİSİ OLMUŞTUR.
Soruların cevabı bunlar değil ki?o şiir ilk ne zaman yazılmış?ilk nüshası nerede nasıl hangi tarihte hangi dille bulunmuş?günümüze nasıl gelmiş,sözle mi yazılımı,yazılıysa hangi eserle gelmiş sözlüyse sözün pir sultana ait olduğunu nereden anlıyorsun?Eğer konuya ciddi eğileceksen bunların cevabını ortaya koyman gerekiyor.Yani şiir pir sultanındır diyorsan bu noktadaki tereddütlerimizi ,şüphelerimizi gidermek zorundasın,biz diyoruzki:şiir onun değildir çünkü bizim bildiğimiz pirsultan bu tür şiirler yazmazdı,bu tür uçmalar kaçmalar,güvercin kılığına girmeler onun tarzı değildi,aksi olsaydı sadece bir iki şiir değil onlarca şiirinde hacı bektaş geçerdi diyoruz.onlarca kişi onu taklit etmişti ve bunu hepimiz biliyoruz buda taklitcilerin şiiridir.
İspatlamak yükü sendedir,ciddi araştırmanı yapıp ortaya koyman gerekiyor,bunu yapamazsan ilaf olsun torba dolsun türünden yazışmış oluruz.
Gölpınarlı pir sultanın ehli beyt inancını tam diyorda bu şiir onundur diyormu?Ya bu şiir onun değil demek zorundasın yada pir zsultanın ehli beyt inancı yarımdı demek zorundasın zira bu şiir islam dışı saçma sapan cümlelerle doludur.Biz şiirin ona ait olmadığını söylüyoruz aksini ısrarla söyleyeceksen hem pir sultana ihanet etmiş olursun hemde halkına....

Diğer yazdıkların ise çirkindir ve Allaha havale ediyorum.



Arkadaşlar o dönemlerde insanlar alevi-bektaşi kelimelerini birlikte kullanmıyorlardı,bu son yüzyılda ortaya çıkmış bir sapma yada alışkanlıktır.
Bu nedenle aleviyim,caferiyim diyen pir sultan nasıl olurda bektaşiyim der?
Osmanlıyla savaşan pir sultan nasıl oluyorda balım sultan gibi padişah dostunu övebiliyor?
Pİr sultan namaz,Ehli BEyt,12 imam derken nasıl oluyorda bu aktardıklarınızda kırklar saçmalığından bahsediyor?
Zaten bu alıntıların yazılı ilk çıkış kaynağını sunamıyorsunuz çünkü bunlar muhtemelen son yüzyılların yani alevilikle bektaşiliğin içiçe karıştırıldığı dönemlerin şiirleridir ve pir sultanın çizgisini saptıran sahte pir sultanlarındır.
Ayrıca koyun baba tekkesi çorum osmancıktadır yani buradadır ve sadece bir yatırdır ve burada bu isimde bir tarikat örgütlenmesi hiç olmamıştır bu nedenle hasan baba dediğiniz her kimse eseri nedir kitabı nedir kaynağı nedir söyleyinde bilelim,yok posta oturmuş olabilir yok zakir olabilir lafları bilimselmidir?
Bİzler dolu içen,semah dönen,kırklara inanan,bektaşiyim diyen,balım sultanı,kızıldeliyi abdal musayı öven,güvercin donu masalına inanan,beştaşın şahitliğine inanan bu şiirleri yazan kişinin SAHTEKAR olduğuna inanıyoruz,bu şahıs aynı zamanda pir sultanın ismini çaldığı içinde HIRSIZDIR.
Eğer içinizde gerçekten alevi yada caferi olan varsa ve bu şiirin pir sultana ait olduğuna inanıyorsa pir sultanı nasıl bir cahil durumuna soktuğunu düşünsün.
Ayrıca ısrar edenler varsa bu şiirlerin ilk yazılımını ortaya koysun göreceksinizki tarihteki sahte rivayet uyduranların durumuna düşecektir.Zaten bektaşiliğin içinde sahtecilikten bol birşeyde bulamazsınız,ama yine inat edecekseniz ,keyfiniz bilir,yolunuz açık ola...
AleviCaferi
Mesajlar: 461
Kayıt: 27 Oca 2007, 22:13

Mesaj gönderen AleviCaferi »

S.A
Bir sorum olacakti, bu linkte http://www.alevisesi.com/home/11,10.htm ve en asagida ki ikinci siir de 'kirklar' geciyor, bu siir sitede bulunduguna göre Pir Sultana ait bir siir, o zaman bu kirklar neyin nesi? Sadece bilgilenmek istiyorum.

Pir Sultan Abdal’ım kırklar yediler
Seherde ötüşür kumru dudular
Hacet kapısına hacet dediler
Yaradana yalvarırlar sabahtan (ASLANOĞLU, S.300-301)
Pir Gerçek Veli
Mesajlar: 21
Kayıt: 10 Eki 2007, 13:06

Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım ?..

Mesaj gönderen Pir Gerçek Veli »

Gel gönül nazar kıl merdanelere
Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım
Sakın akıl yorma efsanelere
Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım

Haktan ola bu çilenin kolayı
Mert isen kabul et her bir belayı
Duymadın mı Şehid-i Kerbelayı
Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım

Sabreyle ey gönül geçmez mi bu gam
Herkes çilesini çekmez mi tamam
Nasıl geçti Kerbelada serencam
Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım

PİR SULTAN'ım buna can mı dayanır
Bir dostum var gah uyur gah uyanır?
Ehl-i Beyt al kanlara boyanır
Düşün Ehl-i Beyt'i sabret bakalım
Zikr-i hakikatimizdir...
____________________
Zuhur eyler Mehdi Sahib-i zaman...
Ortaya çıkar Cümle güruh-u şeytan...
Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

şiir

Mesaj gönderen Musa Özateş »

Ali-K yazdı:S.A
Bir sorum olacakti, bu linkte http://www.alevisesi.com/home/11,10.htm ve en asagida ki ikinci siir de 'kirklar' geciyor, bu siir sitede bulunduguna göre Pir Sultana ait bir siir, o zaman bu kirklar neyin nesi? Sadece bilgilenmek istiyorum.

Pir Sultan Abdal’ım kırklar yediler
Seherde ötüşür kumru dudular
Hacet kapısına hacet dediler
Yaradana yalvarırlar sabahtan (ASLANOĞLU, S.300-301)

Kırkların geçtiği şiirler pir sultana ait değildir ,onun adını kullanan taklitçilerin şiiridir.Çünkü kırklar mitosu 12 imam yolunda yoktur,
Sitede her türlü şiir yazıldığı için bulunuyor ama yukarıdaki yazıları okursanız bu şiirlerin pir sutlana mal edilme niyetlerinin eleştirildiğini görürsünüz.
Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

Mesaj gönderen Musa Özateş »

Ziyaretçi defterinden alıntıdır.

Kod: Tümünü seç

Mesaj Sahibi: Pirim pir sultan abdal ve hünkâr haci bekta$i veli
*** *** 
Hudey Hudey Hudey ben dedem ALİ yi gördüm 
Hudey hudey hudey ben şahım ALİ yi gördüm 
 


Sevgili arkadaşım
eğer pir sultanın şiirlerini incelerseniz buraya aktardığınız şiirde kullanılan hitap ve cümlelerin onunkilere uymadığını görürsünüz,
şiirin ilk çıkış yada yazılış tarihini inceleyin yakın tarihli olduğunu göreceksiniz.
bizi kandıramazsınız ama daha önemlisi kendinizi kandırmayın



Aytaç akpınar

Evet dostum, çok haklısın.
Bu şiir kesinlikle pir sultan abdal'a ait değildir.
O'nun şiirleriyle ilgili yapılan araştırmalara göre, pir sultan abdal mahlasıyla şiir yazan en az 5-7 kişi karşımıza çıkmaktadır.
Sivas-banaz köyünden olması kuvvetle muhtemel olan ,gerçek pir sultan abdalın ise, şiirlerindeki uslup, lehçe ve ağız kullanımı yanında, şiirlerinde inanç,ehl-i beyt,12 imamlar,Allah, Muhammed, Ali, Cennet, mümin hak yolu,münafık...vb. temalarını ağırlıklı olarak işlediği apaçık görülür.
Ve son dörtlüklerinde de mutlaka kendi adı geçer.
O'nun şiirlerini incelemem sırasında bir de şunu gördüm :
pir sultanın bazı şiirlerine, örneğin 8-9 dörtlükten oluşan bir şiirine, bir takım art niyetli kişilerce (meyhane, içki,küfr, dem, dud-i dil, şişede aslan gezer!!!.. ) vb. gibi kelime veya mısralar yada dörtlükler sokuşturulmuştur.
Ve bunlar, çok çirkin bir şekilde,şiirin içinde sırıtmaktadır.
Pir Sultan Abdal'ın şiirlerine hakim üsluba aşına olanlar, bunları yoğurdun içindeki kara sinekleri fark ettikleri gibi fark ederler.

3nokta
Mesajlar: 3381
Kayıt: 26 Ara 2006, 22:16
Konum: Meşhedi313

Mesaj gönderen 3nokta »

pir sultanın şiirlerini uslubunu biçim ve içerik açısından inceleyen bir araştırma yapılmış mı? Bilgisi olan varsa beni yönlendirebilirse memnun olacağım?
nokta koymuyoruz artık cümle sonlarına
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
yozgatli yigit
Mesajlar: 57
Kayıt: 16 Oca 2008, 02:22
Konum: Berlin / Almanya

Mesaj gönderen yozgatli yigit »

Pir Sultan Abdal en büyük Siyasetçi, Devrimci, 12 imam aşığı!!!


Pir Sultan Abdal, 16. yüzyılda yaşamış halk şairi, ozan. Asıl adı Haydar'dır. Yaşamının büyük bölümü Sivas’ta geçti. 16. yüzyılın ikinci yarısında Sivas çevresinde yaşamış olan Alevilerin Safevi-Türkmen kökenli yani Şah İsmail yanlısı Caferi mezhebi olaylarına karıştı. Sivas Beylerbeyi Deli Hızır Paşa, Pir Sultan'ı astırdı. Yaşadığı tarih 1547-1587 yılları arasında olduğu sanılıyor.

Pir Sultan 16. yüzyılda Anadolu’nun fikri ve siyasi yönden en karışık olduğu dönemlerde Sivas ve civarında yaşamış bir halk ozanıdır. Anadolu’da yaşayan bütün Aleviler yaşları ne olursa olsun Pir Sultan’ı severler.

Onu diğer halk ozanlarımızın piri yapan gerçekler devrimci karekterinden, Oniki İmam yolunuyaymaya çalışmasından , Türkçe’yi çok güzel kullanmasından ve hayatının idam edilerek bitiş şeklinden kaynaklanmıştır.

Pir Sultan sözünü ve sazını çok güzel bir şekilde kullanarak tıpkı Şah İsmail’in yaptığı gibi Oniki İmam felsefesini Oniki İmamların isimlerinin anıldığı Düzevi İmam türünden şiirlerle anlatmaya çalışmış, bu yüzden de Osmanlı’nın halk ozanları arasındaki en büyük düşmanı olmuştur. Çünkü aynı dönem Osmanlı’nın Sünnileştirme çabasında olduğu bir dönemdir. Bu nedenle de Casusluk ile suçlanarak idam edilmiştir. Bilindiği gibi Osmanlı Sultanları valiliklerine gönderdikleri fermanlarda Erdebil dergahıyla ilişkisi bulunan Alevilerin çeşitli gerekçeleri göstererek öldürülmelerini istemişlerdi.

Halk ozanları geleneğinde sevilen ozanların isimleri diğer ozanlarca da kullanıldığı için Pir Sultan'ın vefatından sonra dahi onun ismiyle birçok eserler yazılmış ve söylenmiştir.

Pir Sultan Erdebil şahları ve dervişleriyle kurduğu ilişki çerçevesinde Oniki İmamlar yolunda elde edindiği bilgileri Anadolu’ya Şah İsmail’in takip ettiği metoda göre aktarıyordu. Ancak bilgilerini herhangi bir eğitim kurumunda tahsil görerek değilde yüz yüze ilişkiler neticesinde elde ettiği için Pir Sultanın Oniki İmam yoluyla ilgili olarak herşeyi bilebilmesi ve bu çerçevede de aktarabilmesi mümkün değildi. Pir Sultan özellikle Oniki İmamların isimlerini yayma konusunda başarılı olmuştur.

Günümüzde Aleviler üzerinde oyunlar oynayarak Alevi toplumumuzu kendi çıkarları doğrultusunda yönlendirmek isteyen şahıslar ve gruplar Pir Sultan’a sahip çıkarak halkımızı kandırmak istemektedirler. Bu yüzden de Pir Sultan’ın gerçek yüzünün bilinmesi gerekmektedir.

Pir Sultan’ın birçok şiirinde bahsettiği ŞAH Erdebil şahıdır. Osmanlı’ya karşı Erdebil dergahından yana olduğunu açık açık ortaya koyan Pir Sultan Açılın kapılar şaha gidelim, katip Ahvalimi yaz şaha böyle. Ben de bu yayladan şaha giderim. derken Erdebil’e olan bağlılığını ifade etmektedir. Zaten o dönemlerde Erdebil şahları’nın, Anadolu’da yaşayan Alevilerin gözünde kurtarıcı olduğu belirlenmişti. Fakat Anadolu’nun sünnileşmesi gerçekleştikten ve Aleviler baskı altına alındıktan sonra, Alevilerin Erdebil’le ilişkileri kesilmiş ve zamanla halk ozanlarının şiirlerinde gecen şah kelimesiyle İmam Ali Emir-el Mu'minin'i anlatılmaya başlanmıştır.

Pir Sultan Abdal “güzel şahım niye verdin bağdatı” derken 16. Yüzyıl başlarında yaşamış Şah Tahmasp'tan bahsetmektedir. Ayrıca “Urum (Anadolu) memleketine yürüdü” dediği şahta aynı şah olmalıdır. Zaten Pir Sultan Abdal Şah İsmail (Hayati) ve Şah Tahmasp dönemlerinde yaşamıştır.

Pir Sultan öncülüğünü yaptığı ekol öylesine tutulmuştur ki kendisi halk ozanlarının PİR’i sayılmıştır. Anadolu tarihi çok dikkatle incelenirse Pir Sultan Abdal’dan önce yaşamış olan halk ozanlarının Oniki İmamları anlattıkları görülmemektedir. Gelenek Pir Sultan Abdal’la başlamıştır.

Pir Sultan Halk ozanlığı’nın yanısıra Osmanlı’ya açıkca tavır alabilecek kadar DEVRİMCİ bir kişiliktir. Yaşadığı dönemin baskısı göz önüne alındığında bu tavrı almanın her ozanın harcı olmadığı da görülür. Aşağıdaki dörtlük Pir Sultan’ın bu konudaki duygularını çok güzel anlatır;

Erdebil tarafını tutmuş, Osmanlı’ya karşı açıkca tavır almış ve bu uğurda can vermeyi göze almış bir halk ozanı’nın Osmanlı’nın kurdurduğu dergahı ve o dergaha ismini verdirdiği şahsı övmesi ve hatta anması mümkün değildir. Bu nedenle Hacı Bektaş’tan ve Bektaşilikten bahsedilen ve Pir Sultan’ın söylediği iddia edilen şiirler tamamen uydurmadır. Zaten çok az miktarda olan bu şiirler Pir Sultan adına onun yoluna ihanet eden köle zihniyetli halk ozanları tarafından söylenmiştir. Büyük ihtimallede bu tür şiirler Alevilerin, çaresizlikten dolayı Bektaşilik dergahına sığınmalarından sonra söylenmmiş ve yayılmıştır.

Pir Sultan’ın Bektaşiliği ve Hacı Bektaşı öven Osmanlı’yı öven hiçbir şiiri yoktur, söylenenlerde ona ait değildir. Pir Sultan’ın şiirleri Oniki İmamlara yöneliktir. Devrimci karaktere sahiptir. Halk ozanlarının piri yada üstadı olan Pir Sultan Osmanlı’nın bir numaralı düşmanıdır. Oniki İmamın dostudur ve bu yüzden asılmıştır.

Allahin Salat ve Selami Resuli Ekrem (sav) ve onun pak soyuna, Kerbela Şehidlerinin üzerine olsun ve 12 imam yolunda mücadele eden ve Şehid düşen efendimiz Pir Sultan Abdalın üzerine olsun.. Amin!
En son yozgatli yigit tarafından 02 Haz 2009, 03:42 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Resim
aglayanmunzur1984
Mesajlar: 93
Kayıt: 14 Ağu 2008, 20:13

Re: şiir

Mesaj gönderen aglayanmunzur1984 »

Musa Özateş yazdı:
Ali-K yazdı:S.A
Bir sorum olacakti, bu linkte http://www.alevisesi.com/home/11,10.htm ve en asagida ki ikinci siir de 'kirklar' geciyor, bu siir sitede bulunduguna göre Pir Sultana ait bir siir, o zaman bu kirklar neyin nesi? Sadece bilgilenmek istiyorum.

Pir Sultan Abdal’ım kırklar yediler
Seherde ötüşür kumru dudular
Hacet kapısına hacet dediler
Yaradana yalvarırlar sabahtan (ASLANOĞLU, S.300-301)

Kırkların geçtiği şiirler pir sultana ait değildir ,onun adını kullanan taklitçilerin şiiridir.Çünkü kırklar mitosu 12 imam yolunda yoktur,
Sitede her türlü şiir yazıldığı için bulunuyor ama yukarıdaki yazıları okursanız bu şiirlerin pir sutlana mal edilme niyetlerinin eleştirildiğini görürsünüz.
Senin nekadar cahil ve küstah birini görmedim, nice Hakk asiklari ve erenlerin nefes ve siirlerinde 40lar, 7ler, 3ler, 5ler gecmektedir. Siz ise nankörluk edip onca Ulu ozanlarin ve asiklarin sözlerini inkar edip Aleviligin icinde bulunan kavramlari ve symbolleri yok sayarsiniz.
Eger sabir edersen bunlar hakkindaki nefes ve siirleri sana yazacam merak etme sen, Allah'tan kormayan sen ve senin gibi düsünenler Ehlibeyten olamaz. Isin gücun inkarcilik ve fesatcilik, maalefes Islamin özunde bu gibi hareketlere yer yoktur. Ulu ozanimiz olan Pir sultanin siirlerinin captirildigina ve degistirildidini kabulllenmek ancak seytanin insana ilham ettigi fikirlerdir.
aglayanmunzur1984
Mesajlar: 93
Kayıt: 14 Ağu 2008, 20:13

Mesaj gönderen aglayanmunzur1984 »

Muhammed ile bile MİRAC’a ağan benim
ASHAB-I SUFFE’yile yalıncak olan benim

Sabr ile kanaatı viribidim bunlara
KIRK KİŞİ bir gömlekten başın çıkaran benim

O Kırkından birine neşteri çaldımıdı
KIRK’ından kan akıtıp ibret gösteren benim

Adem Peygamber ile Havvâ yaradılmadan
Uçmak’tan sürülüben o müflis olan benim

Adımı YUNUS taktım sırrım âleme çaktım
Bundan ileri dahı dilde söylenen benim

YUNUS EMRE
aglayanmunzur1984
Mesajlar: 93
Kayıt: 14 Ağu 2008, 20:13

Mesaj gönderen aglayanmunzur1984 »

Mümin olan ya nesinden bellidir
Hakkı söyler Hak nefesi bellidir
Erenlerin cemi gonca güllüdür
Gülün deste deste dersem Ya Ali

Mümin olan müslimini getirsin
Getirse de Hak cemine yetirsin
Dizi dize verip üryan otursun
Doyunca yüzüne baksam Ya Ali

PİR SULTAN’ım niyaz eyle pirine
İnan gel Muhammed Ali yoluna
Umarım dergahta girem gönlüne
Yarın fırsat elden gider Ya Ali
Cevapla

“Alevi Halk Ozanları” sayfasına dön