Nevruz

Cevapla
Kullanıcı avatarı
f_altan
Mesajlar: 2376
Kayıt: 22 Oca 2007, 20:49

Nevruz

Mesaj gönderen f_altan »

Ziyaretçi Defterinden

Yer:
Diğer
Tarih:
02 Nisan 2007, Pazartesi
16:54

Alıntı Sahibi: dersimli adem
nevruz bayramının islamda yeri nedir?nevruz acemlere(iranlılara) mi özgüdür?
cevabınızı bekliyorum?
''ALLAHUMME SALLİ ALA MUHAMMED VE ALA ALİ MUHAMMED''

Gönderen:
Hasan Akça

MÜCAHİD HOCAM
BU SIRALAR SIKÇA SORULUYOR FORUMDA ÖZEL GÜNLERE YENİ BİR BAŞLIK AÇIP SORUYU YANITLARMISINIZ?
____________________

Cevap:

Muhterem kardeşler;
Nevruzla ilgili çeşitli rivayetler nakledilmiştir. Büyük alimlerimiz bu rivayetleri gözden geçirerek kendi görüşlerini ortaya koymuşlardır. Nevruz bayramının İslami yönü ne kadara ağır bassa da İslami bayramlardan sayılmamıştır. Nevruzla ilgili nakledilmiş olan amel ve dualar hakkında müçtehitlerimiz bunların reca (Allah'a yaklaşma, O'nun rıza ve mükafatını umma) kastıyla yapılmasını tavsiye etmişlerdir. Büyük alimler arasında meşhur olan görüş de budur.

Hadis uzmanı olan Allame Meclisi (r.a) nevruzla ilgili nakledilmiş olan rivayetler hakkında şöyle buyurmuşlardır: "Bize göre her iki rivayet de hüccet olma şartlarından yoksundur…"
Yani Allame Meclisi'ye göre nevruzla ilgili rivayetler zayıftır. Buna binaen nevruzu İslami bayramlardan sayamayız. Ama nevruzda sıla-i rahim yapmanın, akrabaların ziyaretine gitmenin, birbirlerine hediyeler götürmenin ve bunlara benzer işlerin hiçbir sakıncası yoktur. Bunlar zaten İslam'ın emrettikleri şeylerdir.

Ayetullah Hameneyi'nin Nevruz Hakkındaki Sorulara Cevabı

Soru:

Nevruz Bayramı hakkında görüşünüz nedir? Acaba Nevruz Bayramı Müslümanların kutladıkları Ramazan ve Kurban bayramları gibi şer'an sabit olmuş bir bayram mıdır, yoksa cuma günleri ve diğer münasebetler gibi sadece mübarek bir gün müdür?

Cevap:

Nevruz'un dinî bayramlardan veya şer'an mübarek günlerden olduğuna dair muteber bir nass yoktur; fakat bugünde sevinç kutlamaları yapmanın ve ziyaretlere gitmenin sakıncası yoktur; hatta sıla-ı rahim yapılması açısından övgüye layık bir gündür.

Soru:

Nevruz Bayramı ve bugünün fazilet ve amelleri hakkında aktarılan rivayetler doğru mudur? Ve acaba bu amelleri (namaz, dua vs.), hakkında rivayet olduğu kastıyla yerine getirmek caiz midir?

Cevap:

Bu amelleri, hakkında rivayet olduğu kastıyla yerine getirmek sakıncalı ve üzerinde teemmül edilmesi gereken bir husustur; fakat reca (Allah'a yaklaşma) ümidiyle bu ibadetleri yerine getirmenin sakıncası yoktur.

Ayetullah Hameneyi'nin Nevruzla İlgili Sohbeti

"...Nevruz yani yeni gün. Bizim rivayetlerde özellikle Mualla b. Huneys'in meşhur rivayetinde bu nükteye teveccüh edilmiştir. Mualla b. Huneys İmam Cafer Sadık'ın (a.s) seçkin ashabındandır ve bize göre sıkadır ve yüce şahsiyetlerden biri olup Peygamber (s.a.a) ailesinin sırrının sahibidir. İmam Cafer Sadık'ın yanında yaşamış, daha sonra da şahadete erişmiştir.
Bu özelliğe sahip olan Mualla b. Huneys, İmam Cafer Sadık'ın yanına varıyor. İmam (a.s) ona; "Nevruzun ne olduğunu biliyor musun?" diye sorur.
Bazıları İmam (a.s)'ın bu rivayette, Hz. Adem'in yeryüzüne inmesini, Hz. Emir'ul-Muminin Ali'nin velayetinin bugünde vaki olduğunu vs. şeyleri naklederek tarih beyan ettiğini sanıyorlar. Ben bu rivayetten böyle düşünmüyorum. Ben şöyle düşünüyorum: İmam Cafer Sadık (a.s) bu rivayette nevruzun ne demek olduğunu ve ondan kastın ne olduğunu beyan ediyor.
Bugüne halk nevruz demiştir yani yeni gün. Yeni gün ne demektir? Allah Teala'nın bütün günleri aynıdır. Hangi gün yeni gün olabilir? Yeni gün olabilmenin şartı vardır. Kendisinde büyük olay vuku bulan bir gün yeni gün olabilir. Büyük bir olay gerçekleştirdiğiniz bir gün yeni gündür.
İmam (a.s('ın kendisi örnek verir:
Hz. Adem ve Hz. Havva'nın yeryüzüne ayak bastıkları gün, beniadem için yeni gündür. Hz. Nuh (a.s)'ın, tufandan sonra gemisinin karaya oturduğu ve kurtuldukları gün yeni gündür ve o gün İnsanların yaşamında yeni bir sayfa açılmıştır. Kur'an'ın Hz. Peygambere (s.a.a) nazil olduğu gün beşeriyet için yeni bir gündür. Olayın gerçeği budur. Emir'ul-Muminin Hz. Ali'nin velayet makamına atandığı gün yeni bir gündür. Bunların hepsi nevruzdur. Bunlar ister Şemsi tarihine göre "hamel" (ferverdinin ilk günü) ayıyla mutabık olsun ister olmasın.
İmam Cafer Sadık (a.s) bu olayların Ferverdin ayının ilk gününde vaki olduğunu buyurmak istemiyor. İmam (a.s), bu özelikler hangi günde olursa olsun o gün nevruz ve yeni gündür buyurmak istiyor. Bu olaylar ister ferverdin'in ayının ilk gününde olsun ister yılın diğer günlerinde olsun fark etmez. Bunların hepsi nevruzdur; ister Şemsi tarihi açısından Ferverdin ayının ilk günüyle mutabık olsun ister mutabık olmasın.
Ben şimdi size arzediyorum; inkılabın zafere ulaştığı gün nevruzdur, o gün yeni bir gündü. İmam Humeyni (Paris'ten) İran'a geldiğinde bizim için yeni bir gündü. Bizim Mumin ve fedakar gençlerimizin savaş cephelerinde..; Nato, Verşo, ABD, Sovyetler birliği ve diğer güçler tarafından desteklenen Irak ordusuna karşı- büyük fetih ve zaferler elde ettikleri gün nevruz ve yeni gündür.." (21/12/1374 H.Şemsi)

Bizim vazifemiz müçtehitlerin sözlerine uymak, onlara göre hareket etmektir. Çünkü onlar bu konuda uzman kişilerdir. Nevruzla ilgili nakledilmiş olan bütün rivayetlere yalandır, batıldır, iftiradır diyemediğimiz gibi nakledilen her söze de yüzde yüz doğrudur da diyemeyiz. İhtiyat etmek gerekir, ihtiyat kurtuluş yoludur. Özellikle dini konularda, ayet ve hadisler hususunda uzman olmayan insanların görüş belirtmeleri sakıncalıdır.
ALLAHUMME SALLİ ALA MUHAMMED VE ÂL-İ MUHAMMED VE ACCİL FERECEHUM VE FERECENA BİHİM
Cevapla

“ Alevilikte Özel Gün ve Geceler” sayfasına dön