Alevilik Anketinin İlk Sonuçları

Cevapla
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Alevilik Anketinin İlk Sonuçları

Mesaj gönderen biralevi »

ANKET SONUÇLARI

Yaklaşık üç yıldır Aleviler ve Sünniler için ayrı ayrı yaptığımız anketimizin ilk verilerini paylaşıyoruz.

Anketi İnternet ortamında, günlük hayatın her alanında yaklaşık 10 (on bin) kişinin görüşlerine dayanarak yaptık.

İnternet ortamında yaptığımız anket oranlarını anketi tekrar devam ettirerek yayınlayacağız.

Önce aleviler yada aleviyim diyenler için yaptığımız anket sonuçlarını ve yorumlarımızı paylaşıyoruz.

ALEVİLER İÇİN YAPILAN ANKET SONUÇLARI

1- Alevilerin %70’i kendisini rahatlıkla aleviyim diye tanımlayabiliyor. Ancak anketin gizli yapıldığı düşünüldüğünde nesnel yaşamda bu oranın % 50’ye düştüğü tahmin edilebilir.Yani son yıllardaki Alevilik gündemi Alevilerin yarısının tüm korkularını atmış bulunuyor.

Alevilerin %50’si alevi olduğunu rahatlıkla söyleyebiliyor. Ancak diğer yarısının rahatlıkla söyleyemediğini ve bunların içinde çoğunluğun devlet memuru veya benzer pozisyonda olduklarını da belirtmeliyiz.

2- Alevilerin kendilerini hangi kuruluşlara yakın bulduklarını sorduğumuzda Cemevleri türünden vakıf ve derneklere yakın bulma oranı neredeyse %50’ye ulaşıyordu.

Diyanet ve ilahiyata yakın bulma oranı %15 iken Caferi tandanslı Ehli Beyt oluşumları ise %15’de kalıyordu. %20 ise kendisini hiçbir yere yakın hissetmiyordu.

Geleneksel Aleviliğin nüfuz etkisinin kırılmaya başladığını burada görebiliyoruz. Söylevde gündemin tamamı Cemevlerine yönelik oluşmuşken, yönelme noktasında cemevlerine karşı tereddüt açıkça belli oluyordu.

Diyanete %15’lik sempatiyi olağan Sünnileştirme kapsamında tüm tarih düşünüldüğünde başarısız kabul edebilirken %15’lik Caferi kuruluş sempatisini her türlü sansür ve yok saymaya rağmen ve tüm tarih kuşatmasına karşın olumlu bir başlangıç olarak kabul edebiliriz. Gerçek Ehli Beyt inancının bir kök oluşturduğunu söyleyebiliriz.

3- Cem, dede, saz, semah gibi unsurların dinsel mi kültürel mi olduğu konusunda yada Hz. Ali ile ilgisi olup olmadığı konusunda ankete katılan Alevilerin tam ortadan ikiye ayrıldığını görüyoruz.

Aleviyim diyenlerin yarısı bunların kültürel olduğunu Hz. Ali ile ilgisi olmadığını anlamış bulunuyor. Ancak diğer yarısı halen bu unsurların dinsel olduğunu ve Hz. Ali ile ilgisi olduğunu da düşünüyor.

Gelinen noktada bu sonucu umut verici görüyoruz.

Yine aynı noktada kendinizi Caferi mezhebi mensubu kabul ediyor musunuz?

Sorusunda da tam bir ikiye ayrılma söz konusu oluyor. Alevilerin yarısı kurallarını bilmese dahi kendisini Caferi mezhebinden kabul ediyor.

4- Şimdiye kadar hiç tartışmasız kabul edilmiş bulunan Hacı Bektaş’ın kimliğinde de erozyon gözüküyor. Alevilerin %25’i Hacı Bektaş’ın Sünni olduğunu kabul ederken %15’i onu Alevi yada Sünni kalıba koymuyor. %60 ise halen geleneksel bakışla alevi olduğu iddiasını devam ettiriyor.

Yine tartışmasız geleneksel Aleviliğin kabullerinden sayılan Bektaşiliğin reddi konusunda da aleviler ikiye ayrılmış bulunuyor. %50’ye yakın bir kısım kendisini Bektaşi olarak kabul etmiyor.

5- Şii yada şia kelimesinin alevi anlamına geldiğini %40 kabul ederken %60 farklı düşünüyor.

6- İmam Hüseyin’in Kerbela’da neden öldürüldüğü sorusuna %60 oranında hak batıl kavgası cevabı damgasını vuruyor. Taht kavgası diyenlerin oranı %35’te kalırken %5 sorunu önemli görmediğini belirtiyor.

7- On iki imamların isimleri konusunda %45 sırasıyla sayabildiğini, %40 civarı birkaçını sayabildiğini söylerken %5 hiçbirini bilmediğini %10 ise sadece Hz. Ali’yi bildiğini ifade ediyor. Alevilik konusunun ezici bir çoğunlukça 12 imamlarla yakın ilişki içinde görüldüğü bu cevaplarda açıkça belli oluyor.

Yine Alevilik için hangi şahıs temeldir sorusunda %85’lik bir kesim Hz. Ali’yi %5’lik bir kesimde Hacı Bektaş’ı işaret ediyor. Atatürk %2’de kalırken %8’lik bir kesimde hiçbir şahsı temel kabul etmediğini belirtiyor.

8- Peygamberin bıraktığı iki emanet nedir sorusunda ise %70’lik bir kesim Kuran ve Ehli Beyt cevabını vermişken, %15 Kuran ve Sünnet diyor. Böyle bir sorunu olmadığını belirtenlerin oranı ise %10’lara ulaşıyor.

9- On iki imamların aldığı abdest ve kıldığı namaz şekli sorusunun cevabında %40’lık bir kesim bildiğini %60 ise bilmediğini belirtmiş.

Ancak buradaki bilme olayına dikkatli yaklaşmak gerekiyor. Bu yüksek oranda bilme oranı teorik kabullede pratiklede uyuşmuyor. Sorunun açık olmayışının bu oranı sağladığını düşünüyoruz, zira geleneksel Alevilikte de abdest ver namaz kendine has usullerde var ve %40’lık yüksek oranı bunu bildikleri bu yapılanları da Caferilik kabul ettikleri şeklinde anlamalıyız.

10- Katılanların %50’si Alevi inancında sadece Muharrem orucu olduğuna inanırken, sadece Ramazan ayı orucunun olduğunu %10 belirtirken, her iki oruç olduğuna %30 inanıyor.

Oruç olayı ezici bir çoğunlukla kabul edilmişken, farz oruç ile sevap oruç ayrımında kafaların karışık olduğunu görebiliyoruz.

11- Avrupa’dan gelen Alevilerin azınlık olma fikrine %85 soğuk bakarken %15 azınlık olduğunu kabul ediyor.

Aslında pratikte bu fikir çok daha büyük bir oranda kabul edilmedi ancak bu oran anketlere yansımadı diye düşünüyoruz zira azınlığın tanımı konusunda da kafalar net değil.

12- Alevi yerleşim alanlarına diyanete bağlı cami ve hoca isteme konusunda ise %80 istemediğini, %20 istediğini beyan ediyor.

13- Aleviliğin 12 imamların teori ve pratiğine oturması için gerekli sürenin ne olduğu sorusuna %50 fikrim yok diye cevap verirken, %30’luk bir kesim bunun için 50-100 yıl mücadele etmek gerektiğini düşünüyor. Üç beş yılda başarılacağına %10 inanırken %10’da on-yirmi yılı yeterli görüyor.

14- Aleviliğin beş temel esası dediğimiz Allah’a, Adaletine, Resulüne, On İki İmamlarına, Ahiret gününe inanıyor musunuz sorusuna %80 aşkın bir kesim evet cevabı veriyor.

15- Şu an devletin Alevileri yok saydığına %50’lik bir kesim inanıyor. Devletin cemevlerine destek sağladığını %30’u aşkın bir kesim söylüyor.%20’lik bir kesim ise devletin aleviler şii olmasında ne olursa olsun şeklinde düşündüğüne inanıyor.

16- Başbakanın ‘Ali'yi sevmek alevilikse bende aleviyim" tavrını %70’lik bir kesim içi boş, demogojik, çıkarcı ve inkarcı bulduğunu söylerken, %10 olumlu bakıyor.

17- Alevilik ile Sünnilik arasındaki temel farkın ‘İmamet’ olduğuna inananların oranı %75’i bulurken %25 ise bunun abartıldığını düşünüyor.

18- Alevilerin %55’i hem ilkesel hem de örgütsel sorunları olduğuna inanıyor.

Örgütlülüğü var kabul edip ilkeselliği sorun kabul edenlerin oranı %20’yi buluyor. Her iki sorununda çözüldüğüne %10 inanıyor.

19- Hz. Ali'nin yada Oniki İmamların teori ve pratikleri bilinmeksizin Aleviliğin yaşanması mümkün müdür? Sorusuna %75 mümkün değildir derken, %25 ise mümkün olduğunu söylüyor.

20- Ehli Beyt'in temel yazılı kaynaklarını biliyor musunuz? sorusuna %45 birkaçını derken %35 hiçbirini cevabını veriyor. Hepsini biliyorum diyenlerin oranı %20’yi buluyor.

21- Bektaşiliğin, Anadolu merkezli kültürel bir sentez olduğunu %75 kabul ediyor.

22- Anadolu dışında 300 milyon civarında alevi olduğuna %75 inanıyor. %20 ise Anadolu dışındaki alevi varlığını kabul etmiyor.

ÇORUM EHLİ BEYT VAKFI, CAMİSİ VE CAMİASI OLUŞUMU İLE İLGİLİ SONUÇLAR İSE ŞÖYLE

Alevilerin %30’u cenazesi olduğunda Ehli Beyt camisini tercih edeceğini söylüyor.

Yine %25’i Çorum Ehli Beyt camisinde kılınan namaz şeklinin farklı olduğunu duymuş.

Oluşumun dünyaca bilindiğini %10’luk bir kesim belirtirken, %65’lik kesim oluşumun etki alanının Çorum ve çevresiyle sınırlı olduğunu söylüyor. %25 ise etki alanının tüm Türkiye’de bariz belli olduğuna inanıyor.

Hacı Bektaş kasabasının sömürü ocağı olduğu şeklindeki fikrimiz %25 oranında kabul görürken biz Aleviyiz Bektaşi değiliz fikrimiz %50 oranında kabul görüyor.

Yine camianın Alevilik adına yaptıklarını %25 doğru %25 ise yanlış bulduğunu söylerken %50’lik bir kesim fikir belirtmiyor.

Çorum Ehli Beyt oluşumunu siyasi yelpazenin dışında görenler %40 iken solda görenler %30 sağda görenler ise %20 de kalıyor.

SONUÇ

Aleviliğin gündem olmasından sonraki süreçte Alevilerin %50’si bu gündemi sıcak olarak takip ediyor.

Bunun yani gündemi takip edenlerin yarısı ise çeşitli konularda aktif olarak fikir belirtiyor.

Alevilik gündemini takip edenlerin yarısı herhangi bir örgütlülük içinde de yer alıyor.

Alevilerin %50’ si ise olayı ve gündemi sadece izliyor ve karışmaksızın fikirde beyan etmeden bekliyor.

Geleneksel bakış çatırdıyor, ayrışmalar başlamış durumda, sessiz çoğunluk diyebileceğimiz ve kenarda köşede Alevilik olayını gündemini katılmadan ve fikir belirtmeden izleyen %50’lik bir kesimin hareketlenmesinden sonraki sürecin daha canlı ve aktif geçeceği kesin gibi görünüyor.

Bu sessiz çoğunluğun da tavır koyanlar oranında olaya katıldığı düşünüldüğünde yada kararsızların kararlılık gösterenler oranında olaya katılması durumunda Alevi-Caferi-Şii anlayışın %30-35’lere varan bir oranda ayrım içinde yer alacağını, %10’luk bir kesimin hiçbir şekilde olaya karışmayacağını ve %55’lik bir kesimin ise bizim Bektaşilik dediğimiz kültürel sentez çerçevesinde cemevleri yapılanmasıyla kendisini ifade edeceğini ve toplumsal süreç açısından çokta uzun sayılmayacak bir süreçte geleneksel Alevilik ile gerçek Aleviliğin %50 dengesinde ayrışacağını öngörebiliriz.
Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

Re: Alevilik Anketinin İlk Sonuçları

Mesaj gönderen Musa Özateş »

biralevi yazdı:
Bu sessiz çoğunluğun da tavır koyanlar oranında olaya katıldığı düşünüldüğünde yada kararsızların kararlılık gösterenler oranında olaya katılması durumunda Alevi-Caferi-Şii anlayışın %30-35’lere varan bir oranda ayrım içinde yer alacağını, %10’luk bir kesimin hiçbir şekilde olaya karışmayacağını ve %55’lik bir kesimin ise bizim Bektaşilik dediğimiz kültürel sentez çerçevesinde cemevleri yapılanmasıyla kendisini ifade edeceğini ve toplumsal süreç açısından çokta uzun sayılmayacak bir süreçte geleneksel Alevilik ile gerçek Aleviliğin %50 dengesinde ayrışacağını öngörebiliriz.
Bizim lehimize daha yüksek bir oranda düşünülebilir çünkü aleviyim diyenlerin içinde ankete katılan ateistlerde mutlaka vardır
bunların en az %10-15 dir,bu durumda bunların cevapları alevilik adına kayıtlara geçmemelidir o zamanda bu %10-15 kararlı ve aleviliğe inanan en azından aleviyim diyenler gibi dağıtılırsa bu lehe puanı artırır.
Ali
Mesajlar: 636
Kayıt: 24 Ara 2006, 08:34

Re: Alevilik Anketinin İlk Sonuçları

Mesaj gönderen Ali »

aleviyim diyenlerin yarısı alevilik olayını sadece izliyor karışmıyor beyanda bulunmuyor ama izliyor bu kısım çok gerçekçi diğer kısımlarda gerçeğe çok yakın 3 aşağı beş yukarı durum bu
Cevapla

“Araştırma ve Makaleler” sayfasına dön