Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

hacı
Mesajlar: 68
Kayıt: 12 Kas 2010, 13:54

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen hacı »

[offtopic].Size bazi Basliklarda Cevaplar ve sorular yöneliyor ama siz halen kendi bildiginizi okumakta israrcisiniz , bu halde sizinle neyi tartisabiliriz ?[/offtopic]

Cevap vermiyorsunuz.Cevap verdiğinizi iddia ediyorsunuz.

Neden dersen.

55 ve 56 ayetlerde ''HÜKÜM FARKI'' var.

Yani bir ayet diğeri ile çelişiyor.

Ama bu çelişki ile ilgili olarak ................

HİÇ BİRİNİZ CEVAP VERMEDİNİZ.....

Cevap vermediğin bir konuda ''Cevap verdik'' demen çok ayıp....

Hani cevabın...
ali muhsin
Mesajlar: 3121
Kayıt: 24 Nis 2007, 18:41

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen ali muhsin »

Cevap versek bile anlamiyorsun veya anlamak istemiyorsun.Kafandaki Bloku kaldirmadikca seninle hic birsey tartisilamaz !!
Aleviler, Al-i Muhammedin Yetim ( UNUTULAN ) Evlatlarıdır
Allahume Salli Ala Muhammed ve Al-i Muhammed
------
Insana Secde etmek ,insanlik onurunu ayaklar altina almak demektir !
Insana Secde etmek ise insanlik icin bir Zillettir !
Özgür Arapoğlu
Mesajlar: 40
Kayıt: 24 Eyl 2010, 22:04

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen Özgür Arapoğlu »

hacı yazdı:[offtopic]. Cevap vermiyorsunuz.Cevap verdiğinizi iddia ediyorsunuz.

Neden dersen.

55 ve 56 ayetlerde ''HÜKÜM FARKI'' var.

Yani bir ayet diğeri ile çelişiyor.

Ama bu çelişki ile ilgili olarak ................

HİÇ BİRİNİZ CEVAP VERMEDİNİZ......
Neshin sözlük anlamı; izale etmek, yok etmek, yer değiştirmek ve bir şeyi bir yerden başka yere taşımaktır.
Neshin terim anlamı; Birleşmesi mümkün olmayan iki hükümden eski hükmün vahiy yoluyla ortadan kaldırılması ve yerine başka bir hükmün yürürlüğe geçirilmesidir. Başka bir ifadeyle dini bir delilin başak din bir delil arcılığıyla kaldırılmasıdır.
Buna göre Nasıh: Belirlene yeni hükümdür.
Mensuh: Hükmü geçersiz kılınan eski hükümdür.
Islah mahiyetli ve ileriye yönelik her hareketin tekâmülü bazı kanun ve yönetmeliklerde neshin yapılmasını gerektirir. Zira olgunluğa yönelik olan her hareket değişik aşamaların zaman ve mekân şartlarının değişimi gibi faktörler program ve yönetmeliklerin yeniden gözden geçirilmesini zaruri kılmaktadır. Böylelikle o hareket nihai hedefine ulaşınca nesih ve değişim de biter. Bu yüzden bir şeraitin peygamberi hayatta olduğu sürece neshin olması mümkündür.
Başka bir ifadeyle bulunan şartlara göre bazen bir hüküm konulması gerekir ve şartlar değişince o hükmün yerini başka bir hüküm alır. Örneğin bir doktor bir hastayı tedavi altına alacağı zaman ilk önce bir reçete yazar ve belli bir periyottan sonra hastanın durumuna göre reçeteyi değiştirir. Doktorun yazdığı ilk reçete onun hastanın o zamanki durumu açısından zorunlu ve gereklidir. Aksi olsa ona zarar verir. Yazılan ikinci reçete de hastanın ikinci durumu için gereklidir ve artık birinci reçete ona fayda sağlamaz. Allah Teala da kulların durumlarına göre bazen dış görünüşte süreklilik arz edecek bir hükmü koyar ve ardından değişen şartlara göre yeni bir hüküm belirler. Böylelikle her iki hükümde yerinde en iyi ve en güzeldir. Günümüzde de eğer birinci hükmün şartları doğarsa tekrar geçerlilik kazanır. Böylelikle bütün Kur’an ayetleri uyum içerisinde ve yerinde uygundur. Çelişki söz konusu olamaz.
Diğer taraftan Caferi mezhebine göre Nesih olan ayetlerin sayısı çok azdır ve bu 1 ila 6 ayet arasında değişir.
Ehl-i Sünnette bu rakam 250 ye kadar çıkar. Ancak Neshin tanımına bakarsak nesih olan ayetlerin sayılarının çok az olması gerektiği ortaya çıkmaktadır. Ayetler arasında dış görünüşte var olan her çelişki neshi gerektirmez.
Örneğin hacı nikli şahsın Enfal suresinin 65- 66. Ayetleriyle ilgili tezat olarak algıladığı şey nesihle bağlantılı olmadığı gibi biraz ayetlerin cümlelerini dikkatli okusa hiçbir zıtlık ve tezadın olmadığını da görecektir. Zira 65. Ayette Allah şartlı olarak müminlere netice vereceğini bildirmiştir. Ani hükmün geçerlilik kazanması için müminlern konulan şartı yerişne getirmeleri gerekir. Eğer o şart yerine gelmezse hükümde geçerlilik kazanmaz. Bu bir sınav ve denemedir. Güncel hayatta da biz bunların örnklerini çok görmekteyiz. (Örneğin: Oğlum eğer üniversite sınavını kazanırsan sana araba alacağım derken, bu cümlenin içinde yatan ikin bir cümle de eğer kazanamazsan yani koyduğum şart gerçekleşmez ise arabayı unut, anlaşma yok.)
Söz konusu ayetlerde de müminler birince ayetin şartlarını yerine getiremediklerinden dolayı geçerlilik kazanmamıştır ve Allah ikinci bir hüküm koymuştur. Buna göre ayetlerde uyuşmazlık söz konusu olamaz.
hacı
Mesajlar: 68
Kayıt: 12 Kas 2010, 13:54

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen hacı »

Hep söylüyorum.Cevap veremediğiniz halde hala cevap verdik diyorsunuz.

Ö.Arapoğlu'da cevap veremeyenler kervanına katılmış oldu.
Verdiği cevap kendisine ait olmadığından,hali ile yazdığı şeyi de anlamadığını görüyorum.Zaten kendisi de nesh olduğunu kabul etmiş.bunu mezheplere göre 6 ile 250 ayet arasında bir sınırlamaya tabi tutmuş.Ama gözden kaçırdığı şey şu.
Nesh edilen ayet sayısı bir tane bile olsa ,bunun yanılmaz bir tanrı anlayışına aykırı olacağını göremiyor.Ya da görmezden geliyor.Çünkü tanrı yanılmaz ise nesh olmaması gerekir.

Gelelim enfal 65 ile 66 ayetlere.

Ayetlerde nesh olmadığını savunmuşlar.Çünkü her iki ayet farklı durumlara işaret etmekteymiş.
Bence her iki ayette aynı durumdaki müslümanlara hitap etmektedir.Şöyle ki...

65 ayettin girişi şöyle.

''Ey Peygamber! Mü’minleri savaşa teşvik et. Eğer içinizde sabırlı yirmi kişi bulunursa,...''

devamındaki 66 ayette tamamen bunun aynı.Şöyleki

''Şimdi ise, Allah yükünüzü hafifletti ve sizde muhakkak bir zaaf olduğunu bildi. Eğer içinizde sabırlı yüz kişi olursa...''

Her iki ayetteki şart ''sabırlı olmak''

o halde sorumuzu tekrar edelim...
Enfal 65'te sabırlı müminler kendilerinden on kat daha fazla düşmanı yenebilecekken,
Enfal 66'da sabırlı müminlerin kendilerinden iki kat düşmanla başedebilecekleri değişikliğine neden gerek görüldü.
-Allah neden fikir-görüş değiştirdi?
-Allah daha sonradan fikir değiştireceğini neden öngöremedi?
-Neshi kabul ettiğinize göre hangi ayetlerde nesh olduğunu yazabilir misiniz?
-İnsanlar yanılabilirler,dolayısıyla onların sözlerinde çelişkiler olabilir.Ama tanrı sözü olarak kabul edilen Kuran ayetlerinde ''Nesh''in varlığını kabul etmek,aynı zamanda tanrının fikir değiştirdiğini de kabul etmek olmaz mı?Bu durumda tanrının yanılmayacağı önkabulü yanlış mı?
alone_man
Mesajlar: 1769
Kayıt: 13 Oca 2008, 21:28

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen alone_man »

hacı yazdı:''Nesh''in varlığını kabul etmek,aynı zamanda tanrının fikir değiştirdiğini de kabul etmek olmaz mı?Bu durumda tanrının yanılmayacağı önkabulü yanlış mı?
aslında biz yazılanı anlıyoruz ama sana anlatmak boşuna
baştan şartlanmışsın önyargıyı parçalamak atomu parçalamaktan zordur
adli ilahiyi anlamadan bu konuyu anlaman zaten mümkün değil
çocuğun doktora ameliyatı sorması gibi anlatsa anlamaz aynı durumdasın anlatılmış ama anlamıyorsun
Allah çizgilerimizi değiştirir mesela sadaka verirsin ömrün uzar
bu yanılmakla ilgili değil özgür iradenin hareketine göre hareket eden düzenle ilgilidir ama anlatmak sana mümkün değil bu yüzden mümkünse bizi oyalama
alevi-caferi
Mesajlar: 2
Kayıt: 10 Ara 2010, 15:41

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen alevi-caferi »

Ey Peygamber! Mü’minleri savaşa teşvik et. Eğer içinizde sabırlı yirmi kişi bulunursa, iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) yüz kişi bulunursa, inkâr edenlerden bin kişiye galip gelirler. Çünkü onlar anlamayan bir kavimdir.( Enfal:65)
Şimdi ise, Allah yükünüzü hafifletti ve sizde muhakkak bir zaaf olduğunu bildi. Eğer içinizde sabırlı yüz kişi olursa iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) bin kişi olursa, Allah’ın izniyle iki bin kişiye galip gelirler. Allah, sabredenlerle beraberdir. (( Enfal:66)

Hacı nikli şahsın biraz anlama sorunu olduğunu düşündüğümden dolayı ayetlerin tamamını nakletmeyi uygun gördüm.
Ayetleri iyice okuyan bir kimse her iki ayetinde şartlı hüküm belirttiğini çok rahat bir şekilde anlar bunu anlamamak ya algılama sorunundan yada başka bir sebepten olmalı.
Her iki ayette de Allah daha önce özgür hocamızında belirttiği gibi –eğer- diyor. Böyle olacak demiyor. Yani ortada verilmiş bir hüküm yok. hükmün geçerlilik kazanması müminlerin sabrına bağlı. Buna göre her akil baliğ insan burada konunun sabırlı olmak olduğu halde sabrınderecesine göre verilecek gaybi yardım olduğunu anlar. Onun için eğere dayalı sabır oranınca müminler Allah^tan yardım alcaklar. Buda onların sınavıdır.
Tabi insan inanmayınca ve hedefi gerçekleri öğrenmek olmayınca kalp gözünün kapalı olduğu gibi iki gözünü de kapatıp diretiyor.
Bizim tavsiyemiz önce Allah inancı hususunda biraz vakit harcamasıdır.
Hidayet Allah’tandır!
hacı
Mesajlar: 68
Kayıt: 12 Kas 2010, 13:54

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen hacı »

alevi-caferi yazdı:Ey Peygamber! Mü’minleri savaşa teşvik et. Eğer içinizde sabırlı yirmi kişi bulunursa, iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) yüz kişi bulunursa, inkâr edenlerden bin kişiye galip gelirler. Çünkü onlar anlamayan bir kavimdir.( Enfal:65)
Şimdi ise, Allah yükünüzü hafifletti ve sizde muhakkak bir zaaf olduğunu bildi. Eğer içinizde sabırlı yüz kişi olursa iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) bin kişi olursa, Allah’ın izniyle iki bin kişiye galip gelirler. Allah, sabredenlerle beraberdir. (( Enfal:66)

Hacı nikli şahsın biraz anlama sorunu olduğunu düşündüğümden dolayı ayetlerin tamamını nakletmeyi uygun gördüm.
Ayetleri iyice okuyan bir kimse her iki ayetinde şartlı hüküm belirttiğini çok rahat bir şekilde anlar bunu anlamamak ya algılama sorunundan yada başka bir sebepten olmalı.
Her iki ayette de Allah daha önce özgür hocamızında belirttiği gibi –eğer- diyor. Böyle olacak demiyor. Yani ortada verilmiş bir hüküm yok. hükmün geçerlilik kazanması müminlerin sabrına bağlı. Buna göre her akil baliğ insan burada konunun sabırlı olmak olduğu halde sabrınderecesine göre verilecek gaybi yardım olduğunu anlar. Onun için eğere dayalı sabır oranınca müminler Allah^tan yardım alcaklar. Buda onların sınavıdır.
Tabi insan inanmayınca ve hedefi gerçekleri öğrenmek olmayınca kalp gözünün kapalı olduğu gibi iki gözünü de kapatıp diretiyor.
Bizim tavsiyemiz önce Allah inancı hususunda biraz vakit harcamasıdır.
Hidayet Allah’tandır!
Size katılmamakla birlikte farz edelimki bu ayetlerde Allah şartlı bir hüküm belirtmiş olsun.Ama her iki ayette de bu şekilde şartlı bir hüküm veriyor.Her iki ayettede ''EĞER SABREDERSENİZ'' şeklinde bir açıklama ile ayete giriş yapılıyor.Sonuçta değişen bir şey yok.Ne kadar kıvırırsanız kıvırın sonuç değişmiyor.

Diğer yandan 66.ayette Allah sizde bir zaaf olduğunu bildi demiş.O zaman 65.ayeti gönderirken böyle bir zaaftan haberi olmadığı sonucu çıkar.Aradan süre geçince sabırlı da olsalar müminlerde bir zaaf olduğunu bilmiş.(Bazı çeviriler daha vahim,çünkü ''Allah anladı ki'' şeklinde çevrilmiş.)Yani 65 ayette Allahın müminlerin zaafından habersiz olduğu,bilmediği anlamadığı anlaşılıyor.Aradan geçen sürede Bir bilme ve anlama dönemi var.Bunu süre sonunda olayı idrak ettikten sonra 65.ayetteki abartılı övünmeden vaz geçerek daha mütevazi(Ki bence oda abartılı) olan iki katı düşmanla baş etme fikrini beyan ediyor.
Netice itibarı ile şartlıda olsa,şurtluda olsa,eğerlide olsa,eğersiz de olsa her iki ayet ''EĞER SABIRLI'' olursanız on katı düşmanla-yada iki katı düşmanla baş edersiniz diye iki farklı durumu anlatıyor.
BU KOCA BİR ÇELİŞKİDİR.
Musa Özateş
Mesajlar: 1205
Kayıt: 17 Mar 2007, 01:17

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen Musa Özateş »

hacı yazdı: Netice itibarı ile şartlıda olsa,şurtluda olsa,eğerlide olsa,eğersiz de olsa her iki ayet ''EĞER SABIRLI'' olursanız on katı düşmanla-yada iki katı düşmanla baş edersiniz diye iki farklı durumu anlatıyor.
BU KOCA BİR ÇELİŞKİDİR.
hiçbir açıklama sana yetmeyecektir çünkü kitaba imanın yok
söz gelii
yarısı dolu bardağa boş bardak deyip duracaksın elimizdende birşey gelmez dua edersen belki bir umut kurtulursun tabi istersen
hacı
Mesajlar: 68
Kayıt: 12 Kas 2010, 13:54

Re: Kur'an'da NESİH ve MENSUH Meselesi-1-

Mesaj gönderen hacı »

Konu hakkında demagoji yapmaya gerek yok.Olay gayet açık.Sözkonusu iki ayet hakkında makul bir açıklama yaptınızda bizmi kabul etmedik.

[offtopic]hiçbir açıklama sana yetmeyecektir çünkü kitaba imanın yok[/offtopic]

Doğru dersiniz.Daha çocuk yaşlarda bu konularda kafası yıkanan adam ileri yaşlarda bağımsız bir birey gibi düşünemiyor.Çoğunuzda bunu görüyorum.Bir çok konuda makul ve mantıklı eleştiriler yapabilmenize rağmen iş din-Kuran-Allah-Peygamber kavramlarına gelince tutukluk yapıyorsunuz.

[offtopic]yarısı dolu bardağa boş bardak deyip duracaksın elimizdende birşey gelmez[/offtopic]

Yarı yarıya dolu bir bardak için iki türlüsü de düşünülebilir.Yarı dolu diyebilsiniz.Ya da yarısı boş diyebilirsiniz.İki açıklamada var olan durumu anlatmak için yeterlidir.Biri diğerinden daha üstün bir açıklama değildir esasen.
Olay şu ki elle tutulan,her ortamda denenme olasılığı olan böyle bir durumu örnekleyip,buradan var olmayan şeylere gönderme yapmanız doğru değil.

Son olarak şunu ekleyeyim.

Dua etmek gereksiz bir eylemdir.İnsana bir şey kazandırmaz.Üstelik bir tanrı varsa, kurguladığı evren,ve evrende gelişecek olaylarda sırf senin duan için değişiklik yapmayacaktır.Çünkü senin duan nedeni ile sonradan yapacağı her değişiklik , en baştan kurguladığı şeylerle çelişecektir.

Bu durumda inanan için de , inanmayan içinde dua etmek gereksizdir.

Sağlıcakla kal.
Cevapla

“Kuran” sayfasına dön