Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İbn-i Ebil Avca şöyle dedi :

"Eğer kelam ehlindensen ,sana şöyle deriz :Bize kendi delilini ispat edersen sana itaat ederiz ve yine onlardan değilsen ,seninle konuşmayız (çünkü faydasızdır )ve eğer Muhammed oğlu Cafer Sadık ın yakın dostlarındansan ( bilmelisin ki ) o bizimle bu şekilde konuşmaz,senin getirdiğin gibi delillerle bizimle tartışmaz(Bunlar gerçekte delil değildir .).Bu sözleri ,defalarca ;hatta senin duyduğundan çok daha fazla bizden duymuştur.(Buna rağmen ) bize hitap ettiğinde hakaret etmez,cevabımızda aşırıya gitmez.Metin ve sakin ,yumuşak başlı ve kibar ,akıllı ve sağlamdır .Tutarsızlık hafiflik ve öfke onu esareti altına almaz. Yanımızda olan her şeyi açıklayana ve bitirdiğimize kanaat getirene kadar sözlerimizi dinler,bize kulak verir ve delilimizi inceleyip idrak eder.Sözlerimizi tamamladığımız ve O nu yendiğimizi düşündüğümüz anda delillerimizi sözün en kısasıyla geçersiz kılar,onunla delilini kabul etmeye bizi mecbur eder ve özür yolunu kapatır. Biz ise reddetmek açısından cevabını veremeyiz. Eğer sen O nun yakın dostlarındansan bizimle O nun konuştuğu gibi konuş!"

Mufazzal şöyle devam etti :" Üzgün bir halde ,bu gurubun inkarlarından ve Allah ın sıfatlarını reddetmelerinden dolayı İslam ve ehlinin başına gelen belayı düşünerek mescitten çıktım.Daha sonra Mevlam Cafer i Sadık ın yanına vardım .Beni üzgün ve solgun görünce "sana ne oldu ?" diye sordu.

Ataistlerden işittiklerimi ve bunların reddi için verdiğim cevabı anlattım ,şöyle dedi :

"Ey Mufazzal ! Sana ; ibret alan kimselerin ders çıkarmaları ,müminlerin ;bunları tanıyarak rahatlayıp huzur bulmaları ,ataist ve inkarcıların şaşa kalmaları için ;ismi yüce ,ulu ve mukaddes olan en güzel yaratıcının alemi yaratışındaki hikmetini , yırtıcı ve evcil hayvanları ,kuşları böcekleri ,ruh sahibi olan bütün hayvanları ve bitkileri ,ağaçların meyve veren ve vermeyenlerini ,tahıl çeşitlerini ,yenilen ve yenilmeyen yeşillikleri beyan edeceğim.Sabah erkenden benim yanıma gel !"
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Mufazzal ,şöyle devam etti :"Seviçli ve mutlu bir şekilde İmam ın (as) huzurundan ayrıldım.O gece ,verdiği sözü beklerken zor sabahladım.Henüz sabah olmamıştı ki koşa koşa yanına vardım.İzin alarak içeriye girip huzurunda ayakta durdum.Oturmamı emretti ve oturdum. Sonra İmam (as) ,boş bir odaya geçmek için oturduğu yerden kalktığında bende beraberinde kalktım.Takip etmemi buyurdu.Bende takip ettim ve ardı sıra odaya girdim.İmam (as) oturdu ve bende karşısında oturdum.Şöyle buyurdu :


"Ey Mufazzal ! bu gece verdiğim sözü beklerken sabahı zor etmiş gibisin ."

"Öyledir ey Mevlam !"dedim .Sonra şöyle buyurdu :

"Ey Mufazzal ! Yüce Allah vardı ve öncesinde birşey yoktu. O kalıcıdır ve O nun için bir son yoktur .Hamd olsun O na bize (Ehlibeyt) ilham ettikleri için ;Şükürler olsun O na bize verdikleri için ;sadece bize has kıldığı en üstün ilimler ve en yüce saygınlık için; bizi ilmiyle yaratıklarının arasından seçti ve hikmetiyle onlar üzerine emin ve şahitler kıldı ."


"Ey Mevlam ! bana açıkladıklarını yazma izni veriyor musun ?"dedim.

" Yaz Mufazzal !"dedi.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

YARATILIŞIN SEBEPLERİ VE MANALARI HAKKINDA ŞÜPHECİLERİN BİLGİSİZLİKLERİ

İmam Cafer Sadık (AS) buyurdu ki ;

"Şüpheciler ;yaratılışın sebepleri ve manaları hakkında bilgisizdirler.Kavrayışları ;dakik ve doğru düşünceye ,yüce ve tertemiz olan en güzel yaratıcının kara ,deniz,düzlük ve yükseltilerde bulunan (varlıkların) türlerini yaratışındaki hikmetine ulaşamamıştır.Sonra bilgilerinin azlığı yüzünden inkar etmişler ,bilinçlerinin (basiret) zayıflığı yalanlamalarına ve inat etmelerine sebep olmuştur.Öyle ki varlıkların yaratılışını inkar etmeye kadar gitmişlerdir.Yaratılışın tesadüf eseri olduğunu ,onda ne bir planlayıcı ,ne de bir yaratıcı-düzenleyici tarafından bilgelik ,taktir ve düzen olmadığını iddia etmişlerdir...

Allah ,onların nitelendirmelerinden çok yücedir.Allah onları öldürsün !Nasılda yalan söylüyorlar !Onlar;kendi sapıklıkları ve şaşkınlıkları içinde ,körler gibidirler;yapısı en iyi ve en sağlam şekilde inşa edilmiş ,en görkemli ,en muhteşem ve en güzel halılarla döşenmiş ,içinde yiyecek ,içecek ,giysi vesair ona ihtiyaç duyacakları herşey hazırlanmış ,hepsinin uygun yerlere hikmetle ve düzenlice yerleştirilmiş olduğu bir saraya girseler;bir sağa bir sola gidip gelmeye başlarlar.Sarayın odalarını başından sonuna kadar dolanırlar..Gözleri ondan örtülüdür.Sarayın yapısını ve içinde hazırlanmış olanları görmezler.Bazen onlardan bir kaçı tökezleyerek yerli yerinde duran ve kendi gereksinimleri için hazırlanmış bir şeye çarparlar.Onun ne için hazırlandığı ve neden orada karar kılındığı konusunda bilgisizdirler .Homurdanır,şikayet eder ve öfkelenirler.Sarayı ve ustasını kötülerler .Yaratma işini ve ondaki sağlam düzeni inkar eden bu kimselerin durumu ;aynı bu körler gibidir.Zihinleri varlıklarda ki sebepler ve illetler bilgisini kavrayamadığı için bu alemde şaşkınlıkla dolanır oldular.Yaratılışın güzelliğinden ,mükemmelliğinden ve kuruluşun doğruluğundan sahip olduğu şeyleri anlamazlar.

Onlardan bir kısmı (yaratılış ) sebebini ve amacını bilmedikleri bir şeyle karşılaşırlar.O zaman onu kötüler,tutarsızlık ve hata ile nitelendirirler .Onlar cüretle "Manicilerin "küfrüne giren ,onu açıkça ilan ederek doğru yoldan sapan ateist günahkar kimseler gibidirler veya bunlarla benzer (düşüncede )olan Allah a kulluğu imkansız sanarak terk edip haktan ve yoldan sapanlar gibidirler.

Öyleyse Allah ın kendi bilgisiyle nimet verdiği ,dinine hidayet ettiği ,yaratıklardaki düzenin nasıl planlandığı hakkında onu derin düşünmeye ;dakik plan ve doğru düzen ile yaratılan her şeydeki yaratan -düzenleyenin varlığını ispat eden delili anlamaya muvaffak kıldığı kimsenin Mevlası olan Allah a çok hamd etmesi kendi üzerine bir haktır.O ndan bunları sabit kılmasını ve artırmasını dilemelidir.Zira ismi yüce olan şöyle buyuruyor:"Eğer şükrederseniz ,gerçekten size arttırırım ve eğer nankörlük ederseniz,şüphesiz ,benim azabım pek şiddetlidir."(İbrahim Suresi 7.ayet)
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

"VARLIK ALEMİNİN OLUŞUMU VE PARÇALARIN BİRLEŞTİRİLMESİ" hakkında ise ;

İmam Cafer Sadık (as) şöyle buyurdu ;

"Ey Mufazzal ! Yüce Mukaddes olan en güzel yaratıcının varlığının ilk belirti ve delili ;şu anda olduğu üzere bu alemin kuruluşu ,parçalarının birleşmesi ve O nun düzenidir.Şüphesiz varlık alemi hakkında aklın ve fikrinle derinlemesine düşünürsen onu ;içinde insanların ihtiyaç duyacağı her şeyin hazır olduğu ,kurulu bir ev gibi bulursun.Gök bir tavan gibi yükseltilmiş,yeryüzü bir sergi gibi açılmıştır,yıldızlar aydınlatan çerağlar,mücevherler -yer altında saklı hazineler gibidir ve her şey varlık aleminde şanına (niteliğine )uygun olarak hazırlanmıştır.İnsan ;o evin sahibi gibidir ve ondaki her şeye yetkili kılınmıştır.Bitki türleri onun ihtiyaçlarına göre hazırlanmış,hayvan çeşitleri yararına sunulmuştur.Bunda ;varlık aleminin takdir ,bilgelik ,düzen ve dengeyle yaratılmış olduğuna ve onun bir tek yaratıcısı bulunduğuna dair apaçık deliller vardır.O varlıkların birbirleri arasındaki uyum ve düzeni sağlayandır.Ulu ,kutlu ,çok yüce ve yüzü kerimdir.O ndan başka ilah (Tanrı )yoktur.İnkarcıların söylediklerinden ve ataistlerin nisbet ettikleri şeylerden çok büyüktür !Çok yücedir !"



NOT : Tevhid-İ Mufazzal -(sayfa,35,36,37,38) dan alıntıdır...
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Vel hasıl burda bu itirazın ,şer itirazının ,hikmetsizlik itirazının ,faydasızlık itirazının temelinde ilk başta o itirazı yapanın cehaleti vardır.Demek ki biz eğer ilmimiz gelişir,bilgimiz ufkumuz genişler ,basiretimiz açılırsa ancak evren karşısında kendi acizliğimizi ,kusurumuzu ,yaratıcının büyüklüğünü ,hikmetini ,O nun ululuğunu itiraf edip ve O nun karşısında eğiliriz.O nu övmeye koyuluruz,O na aşık oluruz,muhabbet duyarız.Dönüp bakıp bakıp hayran kalırız.Bu ilim insanının hikmet insanının bakış açısıdır.Ama cahil insan ! hemen şu nedir ,bu nedir gibisinden kendi cahilliğini varlık alemine mal eder ,varlık aleminde şerler yaratır kendi kafasında ve o şerler olmaz ki bir yaratan tarafından yaratılsın ,öyleyse yoktur diye inkarcılığa gidip ,inkar eder.Bu bir genel cevap oldu.Ama biz bu konuyu bununla yetinmeyeceğiz.Bunu açmamız lazım,bunu tahlil etmemiz lazım.Şimdi bu tahlile biraz gireceğiz.Tahlilimiz nedir ? Doğru yanlış,hikmetli hikmetsiz,hayır ve şer ,bunları tahlil ederek işe yaklaşacağız.Yani şimdi varlık aleminde şer ,zarar ve yarar bunları tahlil edeceğiz.Göreceğiz ki gerçekten varlık aleminde şer ,bizim tahlilimiz sonucu şer var mıdır ? zarar var mıdır ? hikmetsizlik var mıdır ? bunu tahlil edelim bir bakalım ,ilk önce bundan ne anlıyoruz?

Burdan tahlil ederken ,ben tahlilimizi hayır ve şerin tahlilinden başlatmak istiyorum .İlk önce ,çünkü bu itiraz eden diyor ki ; varlık aleminde şer var ,şer ise olamaz ki,hekim bir varlık tarafından oluşturulmuş olsun .Şimdi şer nedir acaba? Şer nedir hayır nedir ? bunları soralım ve kendimiz tahlil edelim .Ta bakalım bu tanımdan sonra varlıkların üzerine şer diye parmak basabilir miyiz? Yoksa varlık aleminde ne varsa fakat hayır mıdır ? Kur an ı Kerim de Allah Tebareke ve Teala diyor ki :"her şey hayırdır " dolayısıyla hayrın eseri de gerek hayır ola...Varlık aleminde şer olmamalıdır.Bir varlığa bakıp parmak basıp diyemeyiz ki bu şer diye.Bunu nasıl anlamamız lazım ? bunu hayrı ve şerri tahlil ederek anlamamız lazım...

İlk önce hayır nedir ? ilk önce kendimizden başlayarak gidelim.Bize en yakın kendimiz olduğumuz için bunu şumul ettirelim bütün varlık alemine .Bizim için hayır ne olabilir ? bizim için hayır peşinde olduğumuz şey hayırdır.Bizim peşinde olduğumuz ilk önce kendi varlığımız ,bizim varlığımız kendimize göre şer midir ,hayır mı ? biz sorsak ki birine ,"kardeşim senin varlığın sana göre nedir ?" "hayırdır " diyecektir .Hiç kimse var mıdır ki ,benim varlığım bana şerdir diyen ...Biz kendi varlığımızı şer diye adlandırabilir miyiz ? Adlandıramayız. Varlığın kendisi ,yani benim varlığım ,bana nispeten hayırdır,bu bir...
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İkinci aşama ,benim varlığımın donanımları .Varlığımın donanımları nelerdir ? Mesela benim elim ,kulağım ,gözüm,benim vücudumun donanımları ,iç ve dış donanımları ..Bu donanımlar bizim için şer mi ,hayır mı ?Hayırdır değil mi ?Yani olabilir mi ,diyebileyim ki ,benim gözüm bana şerdir, benim elim bana şerdir ,bu olmaz ...yani mesela benim aklım bana şerdir ,benim nefsim benim canım bir şeyi istiyor ya ..Nefsim benim canım bilahare hayatımdır benim.İstekler bende olmalıdır ,benim ne varlığım kendime şerdir , ve ne de varlığımın donanımları ..Demek ki varlık ,varlığın donanımı şer değil ,hayırdır.Kendimizden başlıyoruz ve bu hayır da yüzde yüzdür. yani diyemeyiz ki benim varlığım bana hayırdır ,yüzde onda şerri var .Ya da benim donanımım bana hayırdır ,yüzde onda şerdir ,diyemeyiz.Benim kendim için ,başkasına göre kıyas etmiyoruz.Varlığımız kendimiz için hem yüzde yüz hayır ,hem varlığımızın kendisi ,hem de donanımı yüzde yüz hayırdır.Başka bir hayrımız daha var mı ? Bir de bizim ihtiyacımızı karşılayan her şey ,muhtaç olduğumuz şey ,ihtiyaç ortaya çıktığında ,yani bende bir boşluğu dolduran ,ihtiyacı gideren herşey benim için hayırdır.O zaman demek ki ,burdan anladık ki ,hayır nedir efendim ?yani varlığa mukayeseyle ..Hayır varlığın kendisidir,varlığım donanımlarıdır.Eğer ihtiyacı varsa bu ihtiyacı karşılayan şey onun için hayırdır. O zaman tek cümleyle ,varlık hayırdır diyebiliriz.Varlık kendine nispeten hayırdır.Peki şer ne olabilir ,burda ? Burdan bu tahlilden ortaya çıktı ki ,şer bunun aksidir.Eğer benim varlığımın olmayışı bana nispeten yani varlığımın alınışı beni için şer olur.Varlığımın donanımının olmayışı ,mesela gözümün olmayışı ,benim için şer olur.İhtiyacımı bertaraf eden o varlığın olmayışı şer oluyor.O zaman şer de varlığın tam karşıtı olur.Varlık hayır ,şer ise varlığın olmayışından ortaya çıkan bir kavramdır.Burdan anlaşıldı ki ,demek ki,şer aslında yokluktur.Varlık hayırdır ,şer ise ,varlığın olmayışı ,onun zıttıdır,yokluğudur.

Şöyle bir soru soralım burda ..Acaba öyle bir varlık olabilir mi ki ,kendine nispet şer olsun ,kendine nispet şer olan bir varlık olabilir mi ?yani bir varlığın kendine nispet şer olması için ,kendisini yok etmelidir.Çünkü şer varlığın olmayışıdır ,yokluktur.Ben kendime nispet şer olabilmem için ,kendi varlıığmı yok etmem lazım .Böyle bir varlık varlık aleminde var mı kı ,acaba ,kendine nispeten ,kendi donanımına nispeten ,ihtiyacına nispeten şer olan bir varlık var mıdır ? Böyle bir varlık varlık aleminde olamaz, böyle bir varlık tahakkuk edemez ki,kendisini yok eden bir varlık olamaz.Yani kendisini yok ederse yoktur ,ihtiyacını yok ederse yoktur ,yani böyle bir varlık yoktur.demek ki ,kendine nispeten şer olan bir varlık varlık aleminde yoktur.O halde biz gördük ki ,her varlığı tek başına ele aldığımızda ,kendine nispet yüzde yüz hayırdır ,kendi ihtiyacına nispeten yüzde yüz hayırdır...
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Ama bir de gelelim ,varlığın kendi dışındaki varlıklarla mukayesesine .Şimdi biz kendimizi kendimize mukayese ettik.şimdi insanı bir de insan dışı varlıklarla mukayese edelim.Burda nasıl olabilir ? Acaba öyle bir varlık var mıdır ki ,kendine nispeten hayır olduğu halde ,diğer varlığa nispeten şer olsun ,zararlı olsun ? veyahut da kendine nispeten hayırlı olduğu gibi ,diğerlerine nispeten de aynen yüzde yüz hayırlı olsun,böyle bir varlık var mıdır ? böyle bir varlığı tahlil etmemiz lazım.Varlığı tahlil ederken bizim varlığın bizim ilk önce varlığın ilk başından başlamamız lazım.Bir kere varlığın ilk başı Hak Teala dır.Hak Teala kendine nispeten yüzde yüz hayırdır ..kendi dışındaki varlıklara nispeten yüzde yüz hayırdır ..Bizim her şeyimiz O ndan geliyor .Hak Teala dışında başka bir varlık var mıdır ki ,diyelim ki ,kendisi gibi ,kendisi için hayır olduğu gibi başkalarına nispeten de yüzde yüz hayır olsun.Vardır ,o da madde üstü varlıklardır.Bunların arasında asla çelişki ,tezat birbirlerine karşı bir çakışma söz konusu olmadığından dolayı ,bunlar hem kendilerine nispeten yüzde yüz hayır oldukları gibi ,kendi dışındaki varlıklara nispeten de yüzde yüz hayırdırlar.Bir canlıdan örnek verelim ki biz bunu daha çok hissedelim. Biz kendi ilmimize bakalım .Kendi ilmimizde olan ,a ilmi ile b ilmi mukayese edelim. Hiç ilimler birbirlerine karşı zararlıdırlar mı ? Belki birbirlerini güçlendiricidirler.Ben bir şeyi bildiğimde öteki bilgim daha da çoğalmış olur.Bu bilginin artışı her zaman önceki bilgilerimi de güçlendirmiş oluyor.Hiçbir zaman bir bilgi diğer bilgiye karşı şer değil, zararlı değil ,belki her zaman güçlendiricidir.İmam Ali (as) ın tabiriyle " her kap içine birşey koyulduğunda daralır ,ilim hariç,ilim koyulduğu kabı genişletir,geldikçe genişler ,arttıkça artar ,hiçbir zaman darlık oluşmaz,orda genişleme olur."Dolayısıyla biz kendi ilmimizi ,ilimlerimizi birbirleriyle mukayese ettiğimizde görüyoruz ki ,bu tip varlıklar da aynen yüzde yüz kendine yararlı olduğu gibi başkalarına yani kendi dışındakilere de yüzde yüz yararlı tiplerdirler.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Ama hiç yok mu ki ,bir varlık başkasına nispeten zararlı ola? Böyle varlıklar var .Böyle varlıklar nerde var? madde aleminde var .maddeden itibaren yani maddenin varlığından itibaren ,madde olan varlıkları her birisini tek başına ele aldığımızda yüzde yüz kendisine oranla hayır olmasına rağmen karşısındaki başka madde olan varlıklara nispeten yüzde yüz hayır olamıyorlar.Bazen zararlı olabiliyorlar.Örneğin ,deprem ,su ,ateş vs..bunların faydası olduğu gibi zararı da oluyor.Evi yakanda evi yanan insan ateşten zarar görüyor. Demek ki burda zarar da söz konusu olabiliyor.Peki zarar nasıl oluyor yani ? zarar olması ,şer olması ,yani ,ya o varlığını ortadan kaldırır ,ya da onun kemalini ortadan kaldırır,ya da donanımını ortadan kaldırır,veya onun ihtiyacı olan varlığı ortadan kaldırır.Şer ise ,şer ya onun varlığını ortadan kaldırması ,ya donanımını ortadan kaldırması bu durumda o gelir ,varlığını ortadan kaldırır.bazen de donanımını .Bir insanın evi yandığında ateşten dolayı evi yandığı için fakir olur.demek ki zarar oluyor.Şimdi demek ki şer olması da yine yokluğa döndü.Yokluğa sebep olduğundan dolayı şer oluyor. Madde aleminde böyle bir mukayeseden şer kavramı ortaya çıkıyor.Ama burdaki şer aynı zamanda bu varlıklar arasındaki ilişki sadece şer değil ki ,hayır da var.Arada bir mukayesede yani bu sınırlamadan iki sonuç ortaya çıkıyor :Bir hayır sonucu bir de şer sonucu .Ama şer sonucunu hayır sonucuyla mukayese ettiğimizde görüyoruz ki varlık alemi madde alemindeki olan varlıkların birbirlerine olan hayırları birbirlerine olan zarar ve şerle mukayeseyle hiç kıyas edilmeyecek durumdadır.Yani hayırları yüzde doksan dokuz ,şerleri yüzde bir.Bu şer de mukayeseden doğan şer.yani eğer bunların arasındaki bu sınır olmasaydı ,birbirlerine mukayeseleri olmasaydı ,tek başlarına olsaydılar şer oluşmayacaktı.Ama ki bunlar bir araya geldiler ve birbirleriyle çakışınca yüzde bir şer ortaya çıkmış oldu.İşte Allah Tebareke ve Teala nın varlık aleminde yarattıkları varlıklar sadece bu iki kısımdır:

Bir ,sadece yüzde yüz hayır olan yaratılış ,cennet ve melekler gibi.Hem kendileri yüzde yüz hayır ve hem de mukayeseleri yüzde yüz hayır.Bir de o kısım varlıkları yaratmış ki ,onların hayrı yüzde doksan dokuz.Yüzde birlik şer de var onun içerisinde ama kaçınılmaz olan mukayeseden doğan şerdir.Varlık aleminde bu iki çeşit varlık var.Peki bu iki çeşit varlığın yani yüzde birlik şerre oranı Allah ın hikmetine aykırı değil mi ?Aykırı değil ..Çünkü eğer bu yüzde birlik şer zorunluluktan kaynaklanan şerden dolayı Allah yaratmasaydı yüzde doksan dokuz hayrı olan ,kendisi çünkü yüzde yüz hayırdır ,başkaları için de yüzde doksan dokuz hayır olan varlıkları ,rahmetten ,bağıştan ,ihsandan ,bereketten ,cömertlikten yoksun bırakmış olurdu.Oysa ki Allah Tebareke ve Teala hayırdır .Rahmetini esirgemez.Rahmete layık olan hiçbir kimse rahmeti esirgemez.Yani bu varlıklara varlığı vermese ,bunların kendileri kendilerine oranla yüzde yüz hayırdır diye ,başkalarına mukayeseyle yüzde doksan dokuz hayırdır,bunlara rahmeti vermese ,o zaman iki tane eksik ortaya çıkar:

Bir ,yüzde yüz hayırları kayboldu ,kendilerine nispeten .Bu Allah ın hikmetine aykırıdır.Dolayısıyla bu hikmetin gereğidir.Bu yüzde birlik şer de yine Allah ın yarattığı değildir.Bu şer bunların zatlarından kaynaklanan birbirlerine mukayese ortaya çıkmış oldu.Bunların kendi sınırlı varlıklarından kaynaklandı.Yani bunun varlığı dardır diye ,kapsamı alanı dardır diye onunla çakıştı,ona tahammül edemedi.Varlığı geniş olsa idi ona zarar vermezdi.Yeryüzündeki yangın meleklere hiçbir zarar veremiyor,yer yüzündeki sel meleklere hiçbir zarar vermiyor.Niye ?çünkü meleklerin varlıkları geniştir.Bizim varlığımız dardır diye ,bize zarar veriyor.Bizim bu varlığımızın darlığı bizim kendi zatımızdan kaynaklandı.Darlığımızdan dolayı bazı şeyler bize zarar veriyor.Şer bizdendir ,hayır Allah tandır.Şer sınırlı varlıkların sınırlarının darlığındandır.

Şimdi gelelim konumuza ,diyoruz ki ,kardeşim ,siz ki diyorsunuz ki varlık aleminde şer var ,varlık aleminde şer nerde ,hikmetsizlik nerde .Varlıkların hepsi yerli yerinde hikmete uygun ,hesaba uygun .O zaman sizin itirazınız kökten red oldu.

Kaldı Mutezile nin cevabı..İnsanın fiilleri ,insanın yaptığı cinayetler vs..bunların cevabını bir sonraki sohbetimize bırakalım...Ve sallallahu Ala Muhammedin ve Alihi Tahirin...

NOT : Caferilik inançları /Tevhit sohbetlerinden aldığım notlardır ...
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Perşembe akşamıdır ve yine biz akait bahsinde beraberiz.Konumuz Hak Teala nın kudret sıfatıydı.Sıfatı Subutiyeden ve Allah Tebareke ve Teala nın kudretinin şumulunu ve umumiyetini her şeyi kuşattığından bahsetmiştik.Bu arada bu beyana Allah ın kudretinin şumuluna Mutezile Mezhebi şer meselesini bir itiraz konusu yapmıştı.Kulların fiillerinde şer var ,çirkinlik var.Eğer kulların fiillerinde de Allah ın kudreti müdahil ise o zaman Allah Tebareke ve Teala bu şerre ve çirkinliğe ortak olmuş olur,demişlerdi ve bu münasebetle arz etmiştik ki bu şer itirazı aynı zamanda hem Allah ın varlığını inkar eden Ataistler bu itiraza istinaden bu şüpheye istinaden Allah ın varlığını inkara gitmişlerdir ve hem de bazı müşrik olanlar varlık aleminde iki yaratıcıya kail olanlar yine bu şüphe sonucunda varlık aleminin iki tane yaratıcı mebdei olduğunu ,iki varlık tarafından icad edildiğini ,birisi hayrı ,birisi de şerri diye iki yaratıcıya kail olanlar da yine aynı şüphe bu itikada götürmüştü ki Ataistler demişlerdi ki,eğer varlık alemini yaratan gerçekten hikmet sahibi bilgi sahibi ,kudret sahibi bir varlık var ise o zaman gerek varlık aleminde ,şer ,çirkinlik,kusur ve eksiklik ve hedefsizlik ve anlamsızlık olmaması icab ediyor.Oysa ki biz varlık aleminde bu gibi şeylerle karşılaşıyoruz,demişlerdi.Dolayısıyla bu da gösteriyor ki,varlık alemi bir plan ,bir proje ile ,bir bilgi üzere yaratılmış değildir.O halde bizim bildiğimiz varlık alemi tabiatın kendisinden oluşan bir patlama sonucu kendiliğinden oluşan bir alemdir,gibisinden böyle bir sonuca varmışlardır.Biz bu itirazın devamında,arz edeyim ki ,hayır ve şer kavramlarını inceleyerek geçen hafta da bir ölçüde cevap vermiş olduk.Şimdi bu cevabı biraz daha netliğe kavuşturup asıl Mutezile nin itirazının cevabına geçeceğiz.Bu cevabı netliğe kavuşturmak için diyoruz ki önce biz madde aleminde biz nisbi zararı yani az bi zararı kabul ettik,az bi şerri kabul ettik şimdiye kadar.Dedik ki madde aleminde az bir zarar var ,nisbi bir zarar var ,hayrı çoktur ama az zararı ,şimdi istiyoruz ki bu az zararı da kabul etmeyelim.Diyelim ki madde alemi de baştan başa hayır olsun ,niye ?diyoruz ki burda ,madde aleminde az zarar ki görüyorsunuz ,az şerri ki buluyorsunuz ,bu da sizin maddeden olan varlıklara mutealanızın kıtlığından kaynaklanıyor..Çok dar bir çerçeveden bakıyorsunuz ,bu dar çerçeveden baktığınızda az zararı görüyorsunuz.Amma eğer varlık alemine madde alemine bir bütün olarak,geniş bir persfektiften baksanız,ufkunuzu genişletseniz ,bu az zararların da aslında hayır olduğunu görürsünüz.Aslında hayırdır.Sizin bakışınıza göre zarardır. Niçin ? Yani meselen ,Allah Kur an ı Kerim de buyuruyor ya"Bir çok şey var ki ,siz onu sevmezsiniz,hoşunuza gitmez,oysa ki size hayırdır "siz çünkü dar bir pencereden bakıyorsunuz ,baktığınızda ,diyorsunuz ki ,bu bana zarar olur.Ama eğer geniş pencereden bakarsanız sa bu zararın hayır olduğunu görürsünüz.Bir misal ,sel gelir evi yıkar,bir insanın evi yıkıldıysa bunun hayır neresinde? Deriz ki bu duruma siz dar anlamda bakıyorsunuz.Evet şu anda ev gitti ve evsiz kaldı.Şu anda ki dar çerçevede bu zarar idi.Ama bu insanın varlığı şu andan itibaren değil ki ,bu insanın varlığının taa kıyamete kadar var oldukça bu insanın varlığı devam ediyor.Bu insanın evinin yıkılmasının ,şu anda kendisi dışarıda kalmış ,evsiz kalmış buna zarar veriyor ,ama bunun bu evinin yıkılmasının diğer etkilerine baksanız ya ne yapacak,bunun kıyametine yansıması,bunun ruhuna yansıması ,bunun kemalete ermesindeki etkisine baksanız ,göreceksiniz ki ,bu evinin yıkılması aynen bir çocuğa içirilen bir acı ilaç gibidir.Çocuk acı ilacın acılığını tattığından dolayı içmemek istiyor,içmekte zorlanıyor.Ama o acı ilaç çocuğun vücudundaki mikropları öldürüp sıhhate kavuşturmasını dikkate aldığımızda diyoruz ki,bu ilaç bunun için hayırdır.Çocuk acıyı tattığında diyor,siz bana zulüm ediyorsunuz,ama anne baba ki geniş bir ufuktan bakıyorlar,biz sana en büyük iyiliği ediyoruz,sen bu ilacı içmezsen daha çok hasta olursun .Şimdi varlık alemindeki bu az zararlar da aynen böyledir.O az zararları o andaki dar çerçeveden baksan diyorsun ,zarardır,şerdir .Ama geniş ufkunla baktığın zaman bu az zararın insanın varlığında ,benliğinde,ruhunda,geleceğinden ,yani bunun ebediyetinde ,bunun kemale ermesinde,bunun asıl yaratılış amacına ulaşmasındaki etkiyi dikkate alırsak bu onun için en büyük iyilik olduğunu görürüz.Bir insanın evinin yıkılması ona yapılan en büyük hayırdır deriz.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Allah ın (ac) Kudret Sıfatı/2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Dolayısıyla demek ki ,bu az zararları da,bu az şerleri de bizim ufkumuzun darlığındandır.Ama geniş pencereden bakan ,nizamı ehseni gören ,Allah Tebareke ve Teala çünkü biliyor ki bir madde varlığının kemale ermesinde düşüp kalkmaksızın olmaz,bu insan kemalini ancak bazen sıkılmada ,bazen genişlemede ,bazen düşmede bazen fakirlikte bazen zenginlikte bazen sıhhatte ,bazen hastalıkta velhasıl iniş ve çıkışta bulacaktır.Dolayısıyla evreni bunun hayatını,bunun varlığın böyle yapıyor ki bu insan rabbine ulaşsın,kemaline ulaşsın.Hatta hatta bu dünyadaki verdiği cezalar,daha ötesi berzahta verdiği cezalar,daha ötesi kıyamette verdiği cezalar ,bunların hepsi bu insanı kemale erdirmek içindir.Onun için bizim şer dediğimizşeyler aslında hayırdır. Ama şu anda ben onu aynen çocuk gibi acı olarak hissediyorum ,diyorum şer.Oysa ki bu zararlar bunu için en büyük iyiliktir. Nizamı ehsendir .Allah Tebareke ve Teala onun için diyor ki ehsene kulli şey/herşey güzeldir .Hastalığı da güzeldir,sağlığı da güzeldir .Her halde övgü O nundur.Hasta olur /Ellhamdulillah,Aç kalır Elhamdulillah ,Tok olur ,Elhamdulillah .Niye? Çünkü,aç olmak da onun için hayırdır ,tok olmakta.Tok olmak sadece onu kemale erdirmiyor ki,aç da olacak ki ,kemale ersin.Dolayısıyla arz edeyim ki,demek ki ,Allah ın işi sırf hayırdır..Ey ufuğu dar olanlar,ey cahil olanlar ,siz çok dar gözle bakıyorsunuz ,aleme kusur buluyorsunuz.Ufukunuzu genişletin,bakın görün ki,hayırdan başka birşey yok.Dolayısıyla biz burda red ettik.şimdiye kadar dedik ki ,sırf hayır olan madde üstü alemi.Madde aleminde şer diye birşey var ama az. Şimdi dönüp diyoruz ki madde alemi de sırf hayırdır.madde aleminde de şer yoktur.Madde alemindeki şer kavramı bizim dar ufkumuzun dar bilgimizin sonucu ortaya çıkmıştır.Yoksa biz eğer erdemli bir bakışla ,bilge bir bakışla bakabilseydik burda da asla şer göremezdik. Madde aleminde şer gören gözümüz şerdir ,şer yoktur...
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön