Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Yarın devam edeceğim...Allah ım (ac) İmam Hüseyin (as) yaralarına şifa ver ,İmam Mehdi (as) nin zuhuruyla....
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Kendilerinden bir takım uzuvlar buluyorlar,Allah ın da uzuvları olması lazım,Allah ın başı olmalı ,eli olmalı,ayağı olmalı,kendilerinin gidip gelmeleri var ,diyorlar Allah ın da gelip gitmesi lazım,kendileri bir yerde oturuyorlar ,makamları var,Allah ın da oturma yeri vardır,Allah ın oturma yeri arş.Bunlar bu vasıflarla Allah ı kendilerine benzetiyorlar ,aynen Ehli kitabın Allah ı kendilerine benzettikleri gibi ,yani mahlukata benzettikleri gibi.İmam Hüseyin (as) buyuruyor ki:Bunlardan sakının "Belki Allah bir varlıktır ki O nun misli hiçbir şeye yoktur.yani varlık aleminde biz,yer ve yerde olanlar,gök ve gökte olanlar ,dünyada ve ahrette olanlar ,yerin göğün ve arşın bütün katmanlarında bulunanlar bu bizim şahit olduğumuz varlıklardan hiç birisi Allah a benzemez,Allah ın misli değil,dengi değil.Benzemek,misli olmak,dengi olmak ancak sınırlanan varlıklarda olabilir.Sen bir varlığa sınır biçersin ,bu da onun benzeri ,onun dengi dersin.Bu insan ,bu insanın benzeridir,bu canlı diğer canlının benzeridir,bu varlık diğer varlığın benzeridir,bu yıldız diğer yıldızın benzeridir.Bu yer diğer gezegen in benzeridir .Niçin bu benzetmeyi yapabiliyorsun ?Çünkü,bu benzettiğin şeylerin bir alanı var ,bir sınırı var.Çünkü Allah Tebareke ve Taala için ,İmam buyurdu :"O na sınır çizilmesine Allah imkan vermemiştir,O nda hiçbir sınır yoktur,sınır biçemezsin "sınır belirlemediğin bir varlığın artık karşısına altarnatif bir benzer koyamazsın .Benzer koyabilmen için O na bir sınır çizebilmen lazım.yani akılda veya dış alemde bir sınırla O nu ölçmen lazım,bir mahiyetle O nu belirlemen lazım.İster akıl aleminde belirleyesin,ister dışarıda belirleyesin ,diyebilesin ki ,bu aklımda tasarladığım şey ,ve yahutta dışarıda bunun belli bir mahiyet,kalıbı olan şey ,şu da onun benzeri olabilir ,eğer şu anda yoksa bile ileride olabilir diye Allah Tebareke ve Taala ya benzer biçilemez.Niçin ,Çünkü,O nun kendisine bir had biçemiyorsun ki.Had biçilemeyenin benzer biçilmesi mümkün değil.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Ama aynı zamanda fark ediyoruz ki ,O görüyor ve duyuyor."Gözler O nu görmez,O gözleri görür."Her şeyden haberi olan ,letafet sahibidir ama letafetine sınır koyamazsın .Her sınırlı varlığın letafetini sınırlayabilirsin .Allah ın latif olduğunu fark ediyorsun .Ama letafeti nasıldır,nerde başlar nerde biter diye bir şey Allah için söz konusu değil."Tekliği kendisine has kılmıştır."Allah Tebareke ve Taala,geçenlerde de işaret etmiştik "Kulhuvellahu Ehed /Allah tektir.yani tektir derken ,Allah tan başka hiç bir varlık ,vahdaniyete halis olarak sahip değildir.Ne demek bu ,yani Allah Tebareke ve Taala bir şey dir ki ,O na ne zihinde ne hariçte ,O nun karşısına bir şey dikemezsin .Diyemezsin ki bu bir olsun ,bir de ikinci durum otaya çıksın .Zihinde sınırlanan ,zihinde parçalara ayrılabilen ,zihinde belli bir biçime sokulabilen ,veya dışarıda belli bir mahiyeti kabiliyeti olan şeyler bunlar,arz edeyim ki ,birliğe sahip olsalar bile bu sayısal anlamdaki birliktir.Yani bir bardak,yani sayısı bir ,ama bu öyle bir bir değil ki ,bunun benzeri dengi olması gibi değil .Bu bardağın sayısı bir tanedir ,iki tane değil .Bunun karşısına altarnatif bir bardak ya da başka bir varlık koymak mümkündür.Allah ın birliği öyledir ki ,O na ne zihin dünyasında ,ne akıl dünyasında ,ne de objektif dış dünyada ,O nun karşısına bir varlık koyamayız ki ,diyebilelim ki Allah ın varlığı birdir ,sayı itibari ile ,karşısında da bir varlık söz konusudur,diyemeyiz.Birligi öyle bir birliktir ki ,karşısına ikiliğin dikilmesine engeldir.Bir varlığın karşısına ikiliğin dikilmesi ancak sınırlı varlıklarda sınırlı varlıklarda olabilir.Her sınırlının karşısına ikiyi koyabilirsin ama sınırsızın karşısına ikiyi koyamazsın.Allah ın sınırsızlığı öyledir ki,zihin de O na bir alan biçemiyor.Belki varlığı öyle bir şeydir ki,hem zihihde her şeyi fani ediyor,yok ediyor yani ,O nun karşısında asla bir şey bırakmıyor ,hem de hariçte karşısında bir şey bırakmıyor.Böyle bir sınırsızlık söz konusudur.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Arz edeyim ki ,"Hiç bir vasfeden O nun azametinin künhüne ulaşamaz .O nun büyüklüğünün nihayetini hiç bir kalp kadar diye niteleyemez."Kadar kelimesi O nda yok .Her kadar diye,bu kadar büyük/bu kadar yüce gibi,her kadar diye sınır koyduğunuz şey mahluktur.Kadar kelimesi Allah için geçersizdir."O nun dengi yokturAlimler akılları ile O nu idrak edip ,sınırlayamazlar,düşünürler düşüncelerinde O nu belli bir kalıba sokamazlar.Çünkü mahlukatın sıfatlarından hiç biri O nda yoktur."
Her mahlukatın sıfatında iki tane özellik var,bunu bilelim:1-kadar (miktar )var.Her mahlukatta miktar var ,kadarsız /miktarsız mahluk yoktur.Bir de 2.Özellik ,acz var yani fakirlik var ,ihtiyaç var.Her mahlukun başlıca özelliği ,yani mahlukata has özellik.Mahlukata has özellik iki tanedir.Bir acz fakirlik,iki ölçülülük ,kadarlılık.İnsanın bir kadarı var ,ölçüsü var,ölçüsü bellidir ve acizliği de var .Yani hiç bir insan diyemez ki benim varlığım,ben başkasından varlık almıyorum,gücüm benim gücümdür,ilmim benim ilmimdir,hayatım benim hayatımdır,görmem benim ilmimdir ,düşüncem benimdir,aklım benimdir,azam ,uzuvum benimdir, bunların hiç birisini diyemiyor.Diyor ,ben bunların tamamında muhtacım.Aynı bütün sahip olduklarının da ölçüsü var,kadarı var ,yani bir miktara sahip,yerin bir kadarı var,Güneş in bir kadarı var ,göğün bir kadarı var,galaksilerin bir kadarı var ,arşın bir kadarı var .Yani bir varlık var ki ,arş mesela bize göre çok azametli bir şey ,hem göklere ve hem yere göre en azametli varlık arştır.Ama onun da bir kadarı var.yani bir noktada başlıyor ve bir noktada bitiyor.Hepsinin bir kadarı var.Her yaratılan şeyin kadarı var.Allah ta kadar diye bir şey yoktur.Allah ın ilminde kadar yok,hayatında kadar yok,varlığında kadar yok ,yani kadar kelimesi O nda yok O nu kuşatmaz.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Çünkü kadarı olmadığı için ,Samed dir /Zengindir/ihtiyaçsızdır.Bize bu fakirlik nerden geldi ?Kadardan geldi,ölçüden geldi.Eğer bizim ölçümüz olmasaydı ,yani ben bütün varlıkları kuşatsaydım o zaman benim neye ihtiyacım vardı ,her şeye sahiptim.Her şeyi kuşatmadığım için ,ben yere muhtacım,suya muhtacım ,yıldıza muhtacım ,havaya muhtacım,ekmeğe muhtacım,insana muhtacım yani her şeye muhtacım.Çünkü ölçüm var .İhtiyacın menşei ölçüdür /kadardır.Çünkü bu yüzdendir ki ,arş ,gök ve yer ve bütün her şeyin kadarı var ,miktarı var ,ölçüsü var yani ya dış alemde ölçüsü var ya da zihinde bir ölçüsü var."Çünkü kadarı yoktur diye sameddir /ihtiyaçsız.Tasavvurlara giren her tasavvurun da tersidir."Çünkü tasavvura giren her şey ölçüye girmiş demektir.Ulaşılabilen hiç bir şey ya dış alemde ya da zihinde Rab değil.Havada olan ,gayri havada olan ,yerde olan,gökte olan ,arşta olan hiç bir şey Allah değil.İmam Ali (as) buyurduğu gibi ,zorunlu marifeti yakaladığımızda O nu bulmuş oluruz.yani Allah a yaklaşmamız için Allah ı mahlukattan soyutlamamız lazım. Yani putperestlikten çıkmamız lazım.Allah buyurur ki :Güneşe tapmayın ,Aya tapmayın .Güneşin ve Ayın yaratanına tapın.Yani insanların bir çoğu mahlukata Allah diye tapıyor.Gökte oturana tapıyor .Arz edeyim ki Cennet te olana tapıyor .Oysaki Cennet ve Cennet te oturan,ve arz edeyim ki arş ve arşta oturan ,gök ve gökte oturan hepisi mahluktur.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Biz Allah ı bulmamız için ilk önce mahlukatın sıfatlarından O nu tenzih etmemiz lazım." Her şey de vardır ,bir şeyin içine girme anlamında değil ,her şeyden de ayrıdır ,ama ayrılma iki tane sınırlı varlığın birbirinden ayrıldığı gibi değil ."yani özellik itibari ile ayrılıyoruz ,mekan itibari ile değil.Yani Allah ın özellikleri bir şeydir ki ,O nun haddi yoktur.Bizim özelliklerimiz ,her boyutumuz varlığımız da dahil haddi var.O zaman biz Allah a Subhanallah/yücesin dediğimizde ,mahlukatta olan hiç bir özellik sende yoktur ,demiş oluyoruz.Gördük ki mahlukatta bir kadar var ,bir de ihtiyaç var.Subhanallah /Yarabbi sen ihtiyaçsızsın .Her mahlukatın ölçüsü akılla idrak edilir veya görmeyle ,dokunmayla ,hislerle algılanabilir ,ama sen bundan yücesin ,bu durumdan yücesin.Ben ne hislerimle bulabilirim seni ,ne aklımla seni sınırlayabilirim.Belki,ancak ve ancak fark ediyorum ki sen bizden farklısın,varsın ve bizden farklısın ki bizi ayakta tutuyorsun ,çünkü biz seninle kailiz biz mutlak ihtiyaçız.Ardından diyoruz:Elhamdülillah /Sen bizi nimetlendirdin,övgü de sana ,bende olan her şey senden dir diyoruz.Yani bende olan ihtiyaçlılıktır,sınırlılıktır,ölçüdür .Bunlar sende yoktur.Sende hayat var ama ölçüsü yok,sende duyma var ölçüsü yok.Mesela görmeyi büyütelim:Biz insanların görmesi var,hayvanların görmesi var ,daha çok titiz görmeler var ,daha uzakları teleskopla görmeler var .Bunların hepsinde bir ölçü var,görmenin bittiği bir sınır var.Ama Allah ın görmesi böyle değil.Görüyor sınırsız,duyuyor sınırsız.Biz duyuyoruz ,çok sesleri duyuyoruz .Ama bizim duymamızın da bir sınırı var ve bitiyor.Allah ın duyması da yine sınırsızdır.Demek ki bu şekilde ,yani Allah ı mahlukatta olan sıfatlardan tenzih ediyoruz.Sonra mahlukatta olanları kendinden bilmiyoruz.Çünkü mahlukatın her şeyi Alllah tan dır.Ellhamdülillah derken ,yani senden geldi herşey ,senin bağışındır.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İmam ın (as) buyurduğu gibi "Kadimliği zaman itibari ile değil."yani bizim her birimizin bir yenilerimiz var bir de eskilerimiz var."Allah kadimdir ama zaman itibari ile değil " yani diyemezsin ki Allah ın kadimliği yüz milyar,beşyüz milyar yıldan da öncesinde Allah ı başladı diyemezsin." O na yönelişin de yönü yoktur."Nereye dönseniz O nun yüzüdür."Peki dua ederken elimizi niye yukarıya kaldırıyoruz o zaman yukarda değilse,çünkü biz kendimizi aşağıda gördüğümüzden dolayı,biz istiyoruz ki Allah bize nispeten yücedir yani O yüceler yücesidir.Yüceyi biz fiziksel olarak canlandırmak için ,yüceyi vücudumuzla da ,zihnimizle de O nun yüceliğini fark ettiğimiz için ,istiyoruz ki ,bedenimizle de ,çehremizle de ,uzuvlarımızla da O nun yüceliğini anlatalım.Ne yapacağız elimizi bizden yukarıya doğru açacağız.Bu bir semboldür.Yüzümüzü yukarıya kaldırmamız ve elimizi yukarıya açmamız O nun yüceliğini ifade etmektir ,beden diliyle.Değil ki O yukarda olsun ,ya da aşağıda olsun.O hem yukarıya yakındır ,hem aşağıya yakındır.Hem bizden yukarda olanlardan gizlidir ,hem aşağıda olanlardan gizlidir.Diyor ki İmam (as) " Akıllardan gizlendi,gözlerden gizlendiği gibi .Göktekilere gizlenmesi ,yerdekilere gizlenmesi gibidir."Yani göktekiler de aynen bizim gibi O ndan gayiptirler.Yani hazır olduğu halde bizden gizli olduğu gibi ,bize yakın olduğu halde uzak olduğu gibi,bize uzak olduğu gibi aynı zamanda göklerdekilerden de aynı oranda uzaktır.Bir meleğe Allah ın uzaklığı aynen başka bir varlığa uzaklığı gibidir.meleğe yakınlığı aynen bir maddi varlığa yakınlığı gibidir.Allah ın yakınlığı ne anlama geliyor ?Allah ın yakınlığı bir kula ikramda bulunması ,nimeti bol vermesi .Allah Peygambere yakındır nasıl,yani Peygambere bir takım kerametler ,bir takım güzellikler,bir takım faziletler ,yani ilminden ,kudretinden ,hikmetinden o kadar vermiş ki ,bize vermemiş onlardan.Allah ın uzak olması bir kula ,onu küçük düşürmesi yani nimetleri azaltmasıdır .Ona verdiği ilmi azaltması ,ona verdiği aklı azaltması ,ona verdiklerini kısmasıdır.Yakınlaşması bir kula ikramda bulunması ,uzaklaşması verdiği nimetleri kısmasıdır.Cehennem ehli Allah tan uzaktır.Çünkü ,Allah dünyada verdiği ikramları orda vermiyor ,kesiyor yani dünyada yediği içtiği şeyleri Cehennemde yiyor,doymuyor.İçiyor,susuzluğu gitmiyor.Yani dünyadaki yakınlığı onlardan alıyor.Cennet ehli ise dünyadan daha yakın oldular Allah a .Nasıl,dünyada yedikleri içtikleri biraz zahmet gerektiriyordu.ama Cennette istedikleri şeyler anında veliriyor.Dolayısıyla yakınlaşması kerametli kılması,uzaklaşması nimetleri kısmasıdır.Değil ki zaman ,mekan ,şekil itibari ile uzak olması ya da yakın olması gibi değil...
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -3./Son Bölüm

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İmam Cafer Sadık (as) soruldu :"Tevhid /Allah ın birliği nedir ?İmam (as) buyurdu :Tevhid budur ki ,sana caiz olan ,mahlukata ait olan ,mahlukatta mümkün olan hiç bir şeyi Allah a nispet vermeyesin ."

Yani ,mahlukata yakışan sıfatları ,Allah a nispet vermemek.Allah ın sıfatı selbiyesi ,mahlukata yakışan sıfatlardır.Mahlukatta olan ,mahlukata yakışan hiçbir sıfat Allah ta yoktur.Allah ın sıfatı selbiyesi,miktar ve ihtiyaç bu ikisine döner .Yani ölçü /haddi olmak/kadarı olmak bir de ihtiyaç /acizlik.Sıfatı sulbuye de Allah da olan sıfatlardır ki yani mahlukata caiz olmayan ,Alah a layık olan sıfatları Allah a atfetmek ki o da Allah ın samediyetiyle yani zenginliğiyle olan sıfatlardır.İhtiyacı olmayan ilim,ihtiyacı olmayan kudret,ihtiyacı olmayan hayat ,ihtiyacı olmayan duyma...





İnşallah hayırlara vesile olur...Selamlar....
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön