Tevhid Derslerinden Notlar -2

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Demek ki hiçbir sınırlı varlık Samed/boşluğu yok /değil.Her sınırlı varlığın boşluğu var ,ihtiyacı var. Allah sameddir,yani ne ?yani Allah için bir boşluk da düşünemezsin ,ihtiyaç ta düşünemezsin .Böyle olduğu için ,Allah boşluksuzdur ve ihtiyaçsızdır.Böyle olduğu için de doğurması ve doğurulması da mümkün değil.Doğan ve doğurulan her bir varlık mutlaka sınırlıdır.Bir anne varlığı sınırlıdır ,doğurur ,bebeği doğurur,Doğurduğu şeyde gene sınırlıdır.ve kendisi de doğurulmuş olur.Her sınırlı varlık, hem doğar, hem doğurulur.Çünkü Allah ehed dir ve sameddir diye (İHLAS) boşluğu yoktur,ihtiyacı yoktur .Manası budur ki sınırı yok .sınırsız.Samed olduğundan dolayı ,Lem yelid velem yuled .Böyle olduğundan dolayı dengi de olamaz.Çünkü dengi olan her varlık sınırlıdır.Yerin dengi var,güneşin dengi var ,suyun dengi var ,denizin dengi var.Dengi olan herşeyin bir sınırı var.Sınırsız olan bir şeyin dengi de olmaz.Bu bir tanım .Sonra yine bakıyoruz ki ,Hak Taala kendisini tanıtırken buyuruyor ki :
"O ilk tir ,sondur ,zahirdir,batındir ,her şeyi bilendir"

Şimdi ,her sınırlı varlık ilk olamaz,çünkü her sınırlı varlığın mutlaka öncesinde bir şey var. Her şey ki sınır koyduk,yani bir çerçeve çizdik ,çerçeve çizilenin ,çerçeveye girenin mutlaka öncesi vardır. Mesela diyelim ki ,insanın öncesi var ,yerkürenin öncesi var ,güneşin öncesi var ,galaksilerin öncesi var ,çünkü ,hepsi sınırlı.Her sınırın öncesi var.Dolayısıyla ilk olamaz.İlk olan şey gerek sınırsız ola ki O ndan öncesi olmaya .O yüzden diyor "evvel /ilk .Yani öncesi yok.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Sınırlı olan herşey O ndan sonradır ve sondur .Manası budur ki ,sınırlı olan herşeyi bitirir ama O bitmez.Yani yer biter,gök biter,insan biter ,galaksiler biter,kıyamet kopar ,var olanlar yok olur.

"Kimindir mülk?" her şeye fani olur ama O sondur ,O ndan başka son yoktur.Böyle olduğu için O gizli de olamaz.Bir şeyin gizli olabilmesi için üzerinde bir örtü olması lazım değil mi ?Örtülen her şey de sınırlı olmalıdır.O nda sınır olmadığına göre O nu örten birşey de olamaz.Belki O zahirdir ama zahir olduğuna göre aynı zamanda da batindir de.Çünkü bir şeyi sadece zahirle sınırlasan gene sınırlamış olursun.Allah hem zahirdir hem batindir.Hem evveldir hem ahirdir.Çünkü ,böyle olduğu için de her yerde,her şeyde,her varlıkta bizatihi huzuru olduğundan dolayı ,her yerde olduğundan dolayı ,her şeyde olduğundan dolayı,hiç bir şeyden uzak olmadığından dolayı her şeyi de bilendir.Çünkü hiçbir zaman gayıp olmuyor ki ,bilgi eksizliği olsun.

Yine Kur an ı Kerim de ,Nur Suresine bakıyoruz 35 ayet "Yerin göğün nurudur "

Şimdi Nur nedir ? Nurun özelliği budur ki aydınlatır değil mi,karanlıkta olan görünmeyen şeyi görünür yapar .Semavat ve yerde olanların içerisinde Güneş gibi nur olan ve yer gibi nur olmayan varlıklar var .Yer diyelim ,yerin kendisi karanlık ama güneş sayesinde ne oluyor ?aydınlanıyor .Ama Güneş in kendisi aydınlıktır.Şimdi,bu aydınlık olan Güneş in de ,karanlık olan yerin de ve bizim gibi her şeyin ,bunları aydınlatandır,bunların nurudur.Allah bir şey dir di nurunda nurudur.Karanlığın da nurudur,çünkü karanlığı da gösteren O dur.Bir şey dir ki karanlığı da aydınlatıyor ,nuru da aydınlatıyor.Göğü ve yeri aydınlatan bir şey gök ve yerden uzak olabilir mi ?Gayıp olursa aydınlatamaz ki ,uzak olursa aydınlatamaz ki,ayrılırsa aydınlatamaz ki .Aydınlatması için hazır olması lazım.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Bir ayet daha arz edeyim diyor ki " O sizinle beraberdir ,nerde olsanız ve görüyor sizin hep yaptıklarınızı "

Yani O nu ayırabileceğimiz bir çerçeve olmadığından dolayı ,bizimle beraber oluyor her zaman.Dolayısıyla biz nerde olursak ,ne halde olursak ,ne iş yapar isek ,O bizimle beraber ,biliyor ,görüyor ,biz O nun huzurundayız .

Bakara Suresi bir kaç ayet "Doğu da Allah ın dır ,batı da .Nereye dönseniz orası Allah ın yüzüdür.Allah geniştir,sınırı yoktur ve herşeyi bilendir ve herşeyi kuşatandır.

Nisa Suresi "Göklerde ve yerlerde olan herşey O nundur.Her şeyi kuşatmıştır "

Allah ı Cennette göreceğiz diyenler,Allah ı cennete kuşattırıyorlar .Allah herşeyi kuşatmıştır. Böyle olduğu için Allah buyuruyor ki :O Allah ki yerin göğün mülkü O na aittir ve her şeye şahittir.Her şey O nun huzurundadır ,O na hazırdır.Böyle olduğu için buyuruyor :Kullarım beni sorduğunda sana " Ben yakınım ,size şah damarınızdan da yakınım ,Sizin düşüncelerinizden de ,sizin ruhunuzdan da ,sizin bütün benliğinizden de ben size yakınım " diyor.Öyle ise beni çağırın diyor Hak Taala .Öyle ki diyor ki :Ben sizin kalbinizle sizin aranıza giriyorum .

Kalp yani duygular ve insanın hisleri .böyle olduğu için O nu ne gök ne yer kuşatamaz.Gökte de ilahtır,yerde de ilahtır.Gök ve yer O nun mülküdür.Gökte de Allah O dur ,Yerde de Allah O dur.Sizin sırrınızı da ,içinizi de O görür ve bilir.Bu kadar yakınlık,yani buradan elde edeceğimiz sonuç şudur:Allah her şeye o şeyin kendisinden daha yakındır.ve hiçbir şey Allah a başka birşeyden daha yakın değil.Her şey Allah ın huzurundadır.Hiçbirşey Allah tan gizli değildir.Hiçbir şey Allah tan uzak değildir.Hiçbir şey Allah la yarattığı arasına giremez.Her şey de bizatihi huzuru var ve her şey bizatihi O na hazırdır.ve O tek mustakil dir,gayyumdur,her şeyi ayakta tutan.Var eden varlığını veren ve her şeye O nun varlığı ile kaimdir.ve her şey de sadece O nun mülküdür.Aynen bizim tasavvurumuz ve ruhumuz gibi Nitekim bunlar birbirinden ayrı değiller.Birisi mustakil ,birisi bağımlı.Birisi mülk, birisi mülk sahibi.Birisi var eden,birisi var olan .Birisi kuşatan,diğeri kuşatılan

Böyle bir Allah tasavvuru olursa ,ve böyle bir Allah tasavvuruna sahip olduğumuza göre ,olur mu ki biz O ndan gayıp olalım ,görmemiş olalım da ,varlığına delil getirelim .diyelim nerdedir ,arayıp bulalım diyelim. Buna geleceğiz inşallah ,bu konuyu biraz daha açacağız.....
3nokta
Mesajlar: 3381
Kayıt: 26 Ara 2006, 22:16
Konum: Meşhedi313

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen 3nokta »

Araf 143. ayetten anlaşılan Allah'ın cisim ya da nur olduğu değildir, bilakis tam tersidir. Çünkü ayette Allah "Beni asla göremezsin buyuruyor." Allah'ın Peygamberi Allah'ım bana kendini göster diyor, aslında bu istek ümmetinin isteğiydi. Böylece Allah'ın asla görülemeyeceği ispatlanmış olur. Çünkü Allah için görünür olmak sınırdır. Allah ise her türlü sınır ve noksanlıktan münezzehtir. Ayetin devamında da bunu söylüyor.
Allah'ın eli Allah'ın yüzü gibi ifadeler mecazdır. Allah'ın bedeni ve cismi yoktur. Allah kendi isimlerinden dahi yücedir. Mesela Allah Rahman'dır. Ama Rahman demek Allah demek değildir. Allah Rahman sıfatından çok yücedir. Rahman sıfatı ise Allah'ın isimlerinden sadece biridir.
Mesela Allah Kahhardır, Âlimdir, Aliyydir... Allah'ın hiçbir sıfatı Allah değildir. Çünkü tüm sıfatlar sahibinden ayrıdır. Allah'ın zatı tüm isim ve sıfatlardan yücedir. Allah'ın zatının bir mekana girmesi mümkün değildir. Bir mekana girebilen bir şey başka mekanlardan ayrı olmuş olur. Girdiği mekan onu kuşatmış olur. Allah ise her türlü noksanlıktan münezzehtir.
Nasıl olur da mekanı ve zamanı yaratan, onun kapsamı içine girsin. Peki Allah mekanı ve zamanı ve nuru yaratmadan önce neredeydi, hangi zamandaydı? Bu mantık ve inanç kısır bir döngüye götürür insanı.
Bir şeyin görülebilmesi için bazı şartlar olması lazım. Mesela Allah görülen bir şey olursa mutlaka gözlerimizin önünde olması ya da bir aynadan aksinin yansıması gerekir. O halde önde olan bir şey başka tarafta olamayacağına göre Allah'ın olmadığı bir yerler de mevcut olur.
Görmek maddeseldir, ya ışık görünür ya da cisimlere çarpan ışık. Her durumda görülen şey ışıktır. Allah görünen bir şeyse o zaman Allah ya ışıktır ya da ışığın kendisinden yansıdığıdır. Her durumda Allah madde olmuş olur. Oysa madde hadistir, sonradan olmadır. Allah tüm bunlardan münezzehtir.
Başka bir ayette (En'am 103) şöyle buyurulur: "Gözler O'nu görmez, O gözleri görür." Bu ayette nettir ve Araf 143 ile uyum halindedir.
Aklî olarak meseleye bakarsak bir mekanda bulunan ve görülebilen bir şeyin Allah olması sınır ve noksanlık olur. Oysa Allah vasfedilemeyecek kadar yücedir. Allah'ı bir mekânda var saymak onu başka mekanlarda yok saymaktır. Oysa Allah'ın belli özel bir yeri yoktur ve onun olmadığı bir yer de yoktur. O madde ve cisim değildir. Madde ve cisim mahluktur. Allah ise yaratıcı.
Allah'ın yakınlığını mekânsal ve cismi olarak algılamak doğru değildir. Allah'ın yakın olmak için bir cisme ihtiyacı yoktur. Ameli düzgün olan salih amel işleyenler Allah'a yakındır, kötülük eden ve şirk koşanlar Allah'tan uzaktır. Bu yakınlık ve uzaklık bedensel değildir.
Nechul Belaga'yı okumanızı öneririm.
nokta koymuyoruz artık cümle sonlarına
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
Pir Poygomber
Mesajlar: 130
Kayıt: 05 Şub 2014, 11:51

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen Pir Poygomber »

3nokta yazdı:Allah'ın bedeni ve cismi yoktur. Allah kendi isimlerinden dahi yücedir. Mesela Allah Rahman'dır. Ama Rahman demek Allah demek değildir. Allah Rahman sıfatından çok yücedir. Rahman sıfatı ise Allah'ın isimlerinden sadece biridir.
Mesela Allah Kahhardır, Âlimdir, Aliyydir... Allah'ın hiçbir sıfatı Allah değildir. Çünkü tüm sıfatlar sahibinden ayrıdır. Allah'ın zatı tüm isim ve sıfatlardan yücedir. Allah'ın zatının bir mekana girmesi mümkün değildir. Bir mekana girebilen bir şey başka mekanlardan ayrı olmuş olur. Girdiği mekan onu kuşatmış olur. Allah ise her türlü noksanlıktan münezzehtir.
Nasıl olur da mekanı ve zamanı yaratan, onun kapsamı içine girsin.
Yoktur neden diyemiyorsunuz ? Ne burda ne gokte ne zamanda ne mekanda, nerede ? Sizin El cavap, hicbiryerdir !!!

Allahi hiclige koyanlar hiclik alirlar! O zamana ve mekana hukum edendir! O Allah buyukluk kucuklukle olculmez, Onun buyuklugu ve kucuklugu mecazidir! O Allah kullari arasindadir! Zamanin kavrami sadece yarattiklarina isler, Allahin yarattigi mekanlara tecelli etmesi ona zamanin islemesi anlamina gelmez! Yarattiklari arasina tecelli edemeseydi o boyutta bir yaratmada sozkonusu olamazdi! Allah yaratmak icin tecelli eder, veya kullari ilen irtibat etmek icin. Veya melekleri araciligiyla!

Soru Daga Tecelli eden kimdi ? Onun izzeti ve cismanisi degil idiyse, Daga ne oluyorda Parcalaniyor ???? Zamana ve mekana tecelli edemeyen tanri, nasil oluyorda gozleri olmayan dagi param parca ediyor! Bunu neyiyle yapiyor ??? Sizden bunun cevabini istemistim gecen seferde ama atlamissiniz !
Peki Allah mekanı ve zamanı ve nuru yaratmadan önce neredeydi, hangi zamandaydı? Bu mantık ve inanç kısır bir döngüye götürür insanı.
Evren bostu ve Rab,nur evrenin boslugunda suzuluyordu! Evren sinirsiz degildi! Yaratmaya basladiginda her yarattigini kendi yaratilisina gore zaman ve mekan tayin etti! Hepsine katmanlar sinirlar tayin etti !
Bir şeyin görülebilmesi için bazı şartlar olması lazım. Mesela Allah görülen bir şey olursa mutlaka gözlerimizin önünde olması ya da bir aynadan aksinin yansıması gerekir. O halde önde olan bir şey başka tarafta olamayacağına göre Allah'ın olmadığı bir yerler de mevcut olur.
Görmek maddeseldir, ya ışık görünür ya da cisimlere çarpan ışık. Her durumda görülen şey ışıktır. Allah görünen bir şeyse o zaman Allah ya ışıktır ya da ışığın kendisinden yansıdığıdır. Her durumda Allah madde olmuş olur. Oysa madde hadistir, sonradan olmadır. Allah tüm bunlardan münezzehtir.
Başka bir ayette (En'am 103) şöyle buyurulur: "Gözler O'nu görmez, O gözleri görür." Bu ayette nettir ve Araf 143 ile uyum halindedir.
Aklî olarak meseleye bakarsak bir mekanda bulunan ve görülebilen bir şeyin Allah olması sınır ve noksanlık olur. Oysa Allah vasfedilemeyecek kadar yücedir. Allah'ı bir mekânda var saymak onu başka mekanlarda yok saymaktır. Oysa Allah'ın belli özel bir yeri yoktur ve onun olmadığı bir yer de yoktur. O madde ve cisim değildir. Madde ve cisim mahluktur. Allah ise yaratıcı.
Allah'ın yakınlığını mekânsal ve cismi olarak algılamak doğru değildir. Allah'ın yakın olmak için bir cisme ihtiyacı yoktur. Ameli düzgün olan salih amel işleyenler Allah'a yakındır, kötülük eden ve şirk koşanlar Allah'tan uzaktır. Bu yakınlık ve uzaklık bedensel değildir.
Nechul Belaga'yı okumanızı öneririm.
Allah nuranidir! Nurani oldugundan bakilamaz! Gorulemez denmesinin tek nedeni, bakildiginda nurunun yaydigi guc olume ve taslasmaya sepep vermesindendir!

Gucsuz yaratildigimizdan gozlerimizin onu gorme kabiliyetinden ve dayanikliligindan zaf birakildigindan, onun nuruna baktigimizda oluruz yani daha ondan yansiyani gordugumuzden kendisini goremeden olumle sonuclanir bu istek.

Ama insallah bize onu gorecek beden ve gozler verilecektir!

Cunku bize bu gozler ve bedenler nasip edilecek ve onu cennette gorecegiz insallah, eger Rab nasip ederse buyuk konusmayalim!
3nokta
Mesajlar: 3381
Kayıt: 26 Ara 2006, 22:16
Konum: Meşhedi313

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen 3nokta »

Nur dediğiniz şey cisimdir, maddedir. Allah'ı asla göremeyeceksiniz. O görülebilecek bir şey değildir. Zaman ve mekandan münezzehtir. Dağa tecelli eden Allah'ın zatı değildir. Allah'ın zatının bir mekana girmesi mümkün değildir. Daha doğrusu ışık olan, cisim olan, madde olan bir zamana veya mekana girebilen her şey sınırlıdır.
Allah'ın zamandan ve mekandan münezzeh olması bir eksiklik değildir, Allah her türlü eksik sıfattan münezzehtir. Zamandan ve mekandan da münezzehtir ama zamana ve mekana hakimdir. Onun hükmü altındadır. Allah'ın mekanı olsa zamanı olsa o durumda zaman ve mekan Allah'a hükmetmiş onu kapsamış olur.
Allah görülecekse o halde gözün önünde olması gerekir. Önde olan arkada olamaz. Gözle görülebilen şey sınırlıdır. Tevhit ise Allah'ı tüm eksik sıfatlardan münezzeh bilmektir. Biz böyle inanıyoruz. Ehlibeyt (as) tevhit ile ilgili böyle açıklamışlardır. Ama Sünni inanca Eşariye göre ise Allah görülendir, mekanı olandır, şerin kaynağıdır vs. Ben Sunni Eşariliğin bu tevhit dışı inancından teberra ediyorum.
nokta koymuyoruz artık cümle sonlarına
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön