Tevhid Derslerinden Notlar -2

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İnternette yayınlanan ,Zuhur TV.Abdullah TURAN Hoca nın ( Allah O ndan razı olsun )Tevhid Dersleri nden aldığım notların ikinci bölümünü paylaşıyorum.

TEVHİD DERSLERİ -2

Geçen hafta şu nükteyi arz etmeye çalışmıştık ki ;Hak Taala nın varlığını ispatına dair delil ikame etmeden önce ,her şeyden önce doğru bir tasavvur zihnimizde oluşturmanın önemini vurgulamaya çalışmıştık.Yani şu aslında genel bir kuraldır ve ilmi bir gerçektir ki ,bir mevzunun ispatı veya reddinde ,o mevzuyu doğru kavramak ,doğru tasavvur etmektir.

Eğer bir konu hakkındaki tasavvur yanlış ise ,yanlış bir tasavvur üzerinde biz bahsetmeye başlar isek se ,bir ömür boyu bahsetsek,araştırıp inceleme yapsak ,o konuda doğru bir sonuca varamayız.Dolayısıyla herhangi bir konu ,farketmez,her hangi bir ilmi mevzuda bahsetmeden önce ,o mevzunun konusunun da doğru bir tasavvura sahip olmak ve doğru bir tasavvur ortaya koymak en önemli faktördür.

Hak Taala da aynı şekildedir.Yani biz O nun varlığından Tevhidinden bahsederken ,yahutta Allah itikadından bahsederken ön önemli faktör burada ,Allah derken zihnimizde oluşan tasavvurdur.Yani biz Allah a inanıyoruz derken,Allah ın birliğine inanıyoruz derken ,ne gibi bir tasavvur zihnimizde oluşmaktadır?Veyahutt ta bu inkarcılarda da söz konusudur.Birisi eğer kalkıp Allah ın varlığını inkar ediyorsa ,o ne gibi bir tasavvur zihninde canlandırıyor,yani ne gibi bir varlığı inkar ediyor.Yani o Allah derken onun zihnindeki tasavvur nedir ki ,diyor bu yoktur ,inkar ediyor ve reddediyor.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Dolayısıyla ister inanan olsun,ister reddeden olsun,en önemli faktör ,en temel unsur burdaki tasavvurdur.Yani eğer bizim zihnimizde ki Allah tasavvuru doğru olur ise bu durumda bizim izleyeceğimiz yol ve metodumuz sağlam olur,ve arz edeyim ki getireceğimiz deliller muhkem olur,konuyla ilgili olur,ve nihayetinde doğru bir sonuca ulaşmış oluruz.Ama eğer biz yanlış bir tasavvur üzerinde bahsetmeye başlar isek se ,metodumuz yanlış olur ve getireceğimiz deliller bizi yanlış sonuçlara götürür.Dolayısıyla bir sonuca varamayız.

Velhasıl bu konuda Allah ın varlığının ispatına dair ,varlığının ispatına geçmeden önce ,Allah ın tevhidinin izahına geçmeden önce en önemli faktör burada Allah tasavvurunu sunmak.Bu konuda arz etmiştim ki ,bütün insanlar arasında Allah tasavvurunda iki şekil tasavvur var.Yani ister inananlar olsun,ister reddedenler olsun ,bir insan Allah a inanıyorum derken,zihninde oluşan tasavvur,veya bir insan Allah a inanmıyorum derken ,varlığını kabul etmiyorum derken zihninde oluşan tasavvur.Burda iki çeşit tasavvur var :Bir tasavvur ki ,genellikle biz insanların çoğunluğunda bu tasavvuru görmekteyiz.Allah kelimesinden ,Allah tasavvurundan bunların zihninde oluşan tasavvur şöyle bir tasavvurdur.O tasavvura biz sayısal varlık tasavvuru diyoruz.Veyahutta varlıkların arasında,onların enleminde bir varlık tasavvuru .Bunu biraz daha açalım.Mesela biz bir varlığı tasavvur ederken ,bu varlığı başka bir varlıkla mukayese ederken ,çünkü bizim bulunduğumuz dünya yaşantısı ,varlık aleminin ,bizim bilgi yapımız ,zihnimizin bilgi yapısı genellikle biz sınırlı varlıklarla karşı karşıyayız.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Yani biz bilgiyi hangi kanaldan elde ediyoruz?Biz bilgiyi iki kanaldan elde ediyoruz .Önemli olarak ,1-His aracılığı ile elde ediyoruz.2-Aklımızla elde ediyoruz.His aracılığı ile elde ettiğimiz bu bilgiyi analiz ederek,onlarda tahlil ederek sonuç çıkarıyoruz.Yani insanların bilgi edinme haznesi bilgiyi oluşturma kanalı iki tanedir .1 his diğeri akıl . his yoluyla edindiği bilgiler olsun ,akıl yoluyla edindiği bilgiler olsun bunların tamamı da genellikle sınırlı varlıklara dayalı bilgilerdir.Yani biz bir çerçevesi olan,bir mahiyeti olan ,bir başlangıç ve bitişi olan ve bir sınırı olan varlıkları ya his kanalıyla algılayıp biliyoruz veyahut ta aklımız kanalıyla onu analiz ediyoruz.Dolayısıyla beşerin ilk baştaki bilgileri sınırlı varlıklara dayalı bilgilerdir.Bu yüzden beşer varlıklar içerisinde .varlıkları birbirine mukayese ettiğinde zihnindeki tasavvur bizim enlemine diyebileceğimiz bir tasavvurdur.Yani ,enlemine tasavvur bir varlığı burada görüyor,diğer varlığı onun kenarında ,ötesinde görüyor.Her ikisini de sınırları olan bir varlık olarak düşünüyor.Örneğin diyelim,yer varlığı bir varlıktır,güneş varlığı bir varlıktır,ay varlığı bir varlıktır,insan varlığı bir varlıktır.Bunların her birisi diğer varlığa mukayese ile mustakil varlığa sahip olan ,belli bir çerçevesi ,sınırı olan varlıklardır. Güneş ayın enlemindedir,yer güneşin enlemindedir,insan diğer varlıkların enlemindedir.Bunlar enlemine yani diğer varlıkların kenarında ,ötesinde ,diğer bir deyişle her birisinin sınırı ,hududu olan varlıklardır.Enlemine tasavvur böyle bir tasavvurdur.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Ama bir ikinci tasavvur şekli daha var.Biz bazen bir takım bilgilerimiz var ki,burada bilgi ediniyoruz.bu da insan bilahare hayatı boyunca kazanıyor.Burada iki varlık farkediyor.Ama burada ki iki varlık arasındaki mukayese enlemine değil ,boylamına bir mukayese.Yani ,istiklali ,yani bağımsızlığı ,tek bir varlığa veriyor,diğer varlığa istiklal vermiyor.Bunu ben bir örnekle arz edeyim ;Mesela ,bizim kendi ruhumuz.Ruhumuzdaki bilgimizi ,kendi ruhumuza mukayese edelim.Bizim hayallerimiz,bizim düşüncelerimiz,bizim tasavvurlarımız,bir takım tasavvurlar bizim zihnimizde oluşuyor.Bir takım bilgi birikimi bizim zihnimizde var ,bu zihnimizde oluşturduğumuz bilgi birikimi ve tasavvurlar bir varlıktır ,bu bir gerçektir.Bu ikisini birbirine (ruhumuz ve bilgilerimiz )mukayese ettiğimizde ,bunları acaba olabilir miki ,bilgimizi mukayese ederken ,canımıza ,ruhumuza ,diyelim ki aynen bunların arasındaki mukayese,nispet enleminedir ?Yani her ikisi mustakil varlıktır diyebilir miyiz ?Mesela diyelim ki ,insan bir mustakil varlıktır,taş bir mustakil varlıktır,yer bir mustakil varlıktır,güneş bir mustakil varlıktır.Ama bilgimizle ruhumuzu mukayese ettiğimizde burada nasıl bir nispet ortaya çıkıyor ?Biz her ikisine de istiklal,bağımsızlık verebiliyor muyuz ?Veremiyoruz ,yani bağımsızlığı ruha veriyoruz,diyoruz ki ruh bağımsız bir varlıktır,bilgiye ihtiyacı olmayan bir varlıktır.Bilgi olsun veya olmasın ruh denilen bir varlık vardır ,olabilir ,kendi ayağı üzerinde durabilen bir varlıktır ama bilgi de bir gerçektir.Bir tasavvur benim zihnimde bir hakikattır,bu bilgiyi ben edindim.Bu bilgi ben edinmeden önce yoktu.Bu bilgi,benim ruhuma mukayese ile bağımsız bir varlık değil,belki ruhumuzda fani olan bir varlıktır.Bizim bilgimiz ruhda fanidir.Bilgimizin ruhumuz karşısında herhangi bir istiklali söz konusu değil.Bİlgimiz bütün varlığında ruha bağımlıdır.Ruh olmazsa bilgi denilen hiçbir hakikat olamaz.Ama bilgi olmazsa ruh gene kendi varlığını sürdürebilir.İlla bilgi olması şart değil.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Nitekim biz bugün birçok şeyleri yeni öğrendik.Bundan önce de bizim ruhumuz vardı,elli sene önce de bizim ruhumuz vardı mesela .Bu misali vererek şu noktaya gelmek istiyorum.Genellikle insanların Allah tasavvuru bu birinci kısım tasavvurdandır.Yani Allah a bir istiklal veriyorlar,Allah karşısındaki varlıklara da bir istiklal veriyorlar.Diyorlar ki Allah bir varlık,yer bir varlık,gök bir varlık,arş bir varlık ,melek bir varlık ki ,Allah varlığı kendi başına bir varlık ,bunlar da kendi başına bir varlık ,ama nihayetinde diyorlar ki ,bunlar Allah tarafından yaratılmıştır.Yaratılma böyle olabilir mi ?Yani, bir mustakil varlık ,diğer bir mustakil varlığı yaratabilir mi ?Bunu soracağız,bunu inceleyeceğiz.Ama ,mesele budur ki ,genellikle insanlar,inkarcılar Allah ı inkar ediyorlar.Diyorlar ki ,ben varım burada şu işi görüyorum,bunu kaldırıp buradan yere bırakabiliyorum.Allah varsa,O da gelsin bunu yerden kaldırıp geri koysun ,çıksın karşıma.BU insanın Allah tasavvuru nedir ?Yani kendisine mustakil bir varlık biçiyor,Allah olsa O da benim gibi bir mustakil varlığa sahip olacak benim karşımda,ben tezahür ediyorum,O da tezahür etsin eğer var ise.madem ki O tezahür etmiyor,öyleyse yoktur.Bu yöntemle ki inkara gidenin zihnindeki Allah tasavvuru Ona göre Allah diğer varlıkların enleminde ,kenarında onların sırasında olsa bir varlık olacak.İnananların çoğu böyle bir Allah tasavvurunan sahiptir.Örneğin inanan diyor ki ,Allah arşta oturmuştur,arş Allah ın istiklal alanıdır. Ordan ara sıra göklere doğru iniyor,dünyanın semasına iniyor ,bunun Allah tasavvuru aynı tasavvurdur.Yani arş bir varlıktır,Allah başka bir varlıktır.Allah onun üzerindedir,orda oturmuştur.Bazen ordan ayrılıyor,göklere geliyor .Yani Allah a bir mustakil varlık biçiyor,Allah ve diğerleri diye iki tane varlık tasavvur ediyor.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Mustakil demek kendi alanı olan ,sınırı olan ,başlangıcı ve bitişi olan .Yani Allah için bir varlık biçiyor ki O nun bir başlangıcı var,alanı var,o alanda Allah ın varlığı var ve bittiği alan var .Mesela arştadır ,şu anda burada yok.Mesela diyelim ki sabah şafak vaktine doğru ordan ayrılıyor,yerin semasına doğru geliyor.Bu insanın Allah anlayışı budur ki ;Allah Tebareke ve Taala yı aynen iki tane mustakil varlık gibi düşünüyor.Bir arşın varlığı bir de Allah ın varlığı.Bir Güneşin varlığı bir de Ayın varlığı gibi .Mesela ,o insan ki diyor ,şu anda Allah ı görmüyorum ama kıyamette göreceğim,kıyamette ben Allah ı Cennet te göreceğim.Buna göre Allah nasıl bir varlıktır ?Yani Allah Tebareke ve Taala onun karşısına dikilebilecek ,onun görme ufugunda olabilecek ,mustakil bir varlık,kendisi de bir mustakil varlık.Biz sizinle karşı karşıyayız,oturup konuşuyoruz,görüşüyoruz,ben sizi görebiliyorum mesela.Onun için her birimiz mustakil bir varlığız,birbirimizin enlemindeyiz.Yani sen kendi başına bir varlıksın,ben de kendi başıma bir varlığım.Ben seni görebiliyorum,algılayabiliyorum.Onlar ki diyorlar ki ,biz Allah ı bu dünyada şimdi algılılamıyoruz ,yarın kıyamet günü O nu göreceğiz ,algılayacağız,cennette aynı Ayı gökte gördüğümüz gibi Allah ı da göreceğiz.Bu insanın Allah anlayışı ,Allah tasavvuru nasıl bir tasavvur olmuş oluyor yani,diyor ki ,Allah Cennet in içerisinde ,mustakil bir varlığa sahip olan ,bir Cennet in varlığı ,bir de Allah ın varlığı var ,bir de Cennet te olanların varlığı var ,Cennetlik olanlar Cennet e gidecekler ,Allah da Cennet e gelecektir ,karşı karşıya geleceğiz,bir yerde göreceğiz.Bu enlemine bir varlık düşüncesidir yani.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

O inananlar ki diyorlar ki Allah ın aynen mesela eli ,yüzü ,başı vardır.Allah ın ayağı vardır,gitmesi var,gelmesi var ,bir şekli var insan şeklinde ,bunların da Allah tasavvuru yine budur.Yani varlıkların içerisinde ,varlıkların enleminde olan,mustakil varlığa sahip olan bir varlık tasavvur ediyorlar,öyle bir varlığa inanıyorlar.Diyorlar ki bu varlıkların içerisinde biz varlıkları sayıyoruz:Yer var,gök var,yıldızlar var, cennet var ,cehennem var ,bir de Allah var.Allah ı bu varlıkların kenarında olan bir varlık olarak görüyorlar.

Geçen ki bahsimizde ,Allah la bu varlık alemindeki ilişkiyi bir benna ile bir bina arasındaki ilişkiye benzettikleri,nasıl ki bennanın kendi başına bir varlığı var ,binanın da kendi başına bir varlığı var ,ama benna o binayı yapıyor,inşaat ustasının inşaatı yapması gibi böyle tasavvur ediyorlar.Yani diyorlar ki ,Allah bu yerin göğün bennasıdır,bina edenidir.O nun kendi başına bir varlığı var ,sonra binayı yapmış ve mustakil varlık vermiş,Allah ve insanlık alemi birbirlerinin kenarındadırlar.

Geçen hafta arz etmiştik,mesela onlar ki diyorlar ki ,Allah bir şeye hulul etmiştir.Böyle düşünen tasavvuf ehilleri var.Allah İsa da hulul etmiş,Mesihilerde.İsa Allah tır diyenler.Bu inanıştaki Allah tasavvuru da yine varlık alemindeki enlemine düşünülen bir Allah tasavvurudur.Şimdi acaba soru budur ki ,bu tasavvur şekli böyle bir varlığı Allah diye tasavvur etmek ,böyle bir varlığa Allah diye inanmak veya böyle bir varlığı Allah diye reddetmek bu doğru mudur ? Bu tasavvurla Allah ı inkar edenler gerçekten doğru olan yani Allah olan Allah ı mı inkar etmiş oluyorlar ?Yoksa onlar kendi zihinlerinde bir varlığı tasavvur etmişler,onu Allah tasavvuru olarak zihinlerine yerleştirmişler ,onu inkar ediyorlar.Gerçek Allah ı inkar etmiş değillerdir.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Şunu arz edeyim ki ,birincisi ,bu birinci tasavvur yani Allah ı varlıkların içerisinde onların enleminde bir varlık düşünme tarzı Peygamberlerin,Allah ın gönderdiği kitapların ,Allah adına yetki sahibi konuşan Allah ın hüccetlerinin ve keza aklın kesin bilgisine tamamiyle aykırıdır.Yani Allah Tebareke ve Taala derken eğer zihinde oluşan kavram tasavvur ,bu varlıkların içerisinde ,bunlardan münhaz ,bunlardan ayrı,bunların kenarında,bunların enleminde kendi başına bir varlık şeklinde anlamak,Kur an ın ,Allah ın ,Bütün Peygamberlerin ,bütün dinlerin ,Allah adına yetki sahibi Allah ın hüccetlerinin ve aklın kesin bütün bilgilerine aykırıdır.Böyle bir inanış ister inanan olsun,ister se reddeden olsun bu inanan da gerçek anlamda inanmış değildir. Reddeden de gerçek manada Allah ı reddetmiş değildir.Yani o insandır ki diyor Allah arşta oturmuştur,o gerçekten Allah ı tanımamıştır,O insan ki diyor ki Allah ı kıyamet günü göreceğim ,o benim ufuguma gelecek ,bu gerçek anlamda Allah ı tanımamıştır.O insan ki diyor ki Allah şu insana hulul etmiştir ,şu insana girmiştir,bu gerçek anlamda Allah a inanmış değildir.Onun tasavvur ettiği ,mahlukattan bir mahlukattır.Böyle bir Allah tasavvuru ,Allah ı kendi yarattıklarının içerisine sokmak olur.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Yani Allah ı arşta oturtmanın anlamı nedir ? Yani arş ,yer ve gökler Allah ı kuşatan Allah tan daha geniş alana sahip olan bir varlık oluyor.Bir yer var ki Allah o yerde yoktur ,gökte yoktur ,şurda yoktur ,arştadır.Böyle bir tasavvur Allah ın varlığını orda sınırlama şeklende düşündüğümüzde bu Allah ı yarattıklarından küçük görmek olur.Allah ı ben yarın göreceğim diyen bir insan Allah ı ne yapmış oluyor ,cennet ki Allah ın mahlukudur.Cennet Allah tan daha geniş kapsamlı hale gelmiş oluyor ki Cennet e Allah ta giriyor,bizler de giriyoruz.Oysa ki cennet Allah ın mahlukudur.Mahluk nasıl olabilir ki kendi yaratanını kendi içerisine alabilsin .Böyle bir tasavvur kesinlikle yanlıştır.Allah ı görme inanışının temelinde böyle bir Allah tasavvuru var ki bu doğru Allah tasavvuru ,Kur an ın Allah tasavvuru,Peygamberin Allah tasavvuru ,Allah ın velilerinin Allah tasavvuru ve aklın kabul ettiği bir Allah tasavvuru değildir.Bu cehaletin doğurduğu ,bilgisizliğin doğurduğu,taassubun doğurduğu ,ve Kur an dan ,Peygamberden ve Allah adına yetkili kimselerden kopmanın doğurduğu bir Allah tasavvurudur.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar -2

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Not :Hz Ali (as) ın "dinin evveli Allah ı tanımaktır "sözünden yola çıkarak, gerekli görüp paylaşmış olduğum ,Abdullah TURAN Hoca nın konuşmalarını içeren bu derslerdeki tekrarlanan bazı bölümler her halde zihinlere yerleşmesi için ve kavramak için olsa gerek.Yani zaman zaman O tekrar yaptığı için ben de burada aynı tekrarları yaptım.Bilmeyerek yanlış yazdığım her hangi bir bölüm varsa da affına sığınıyorum.

Tevhid ehline faydalı olması dileğiyle ,inşaallah geri kalanını pazartesi devam edeceğim...Ehlibeyt dostlarına selam olsun...
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön