Tevhid Derslerinden Notlar-1

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Onlar ki diyorlar ki Allah arştadır,veya biz Allah ı göreceğiz ,onların Allah anlayışı budur.Benim sorgulamak istediğim de budur.Acaba bu anlayış bu tasavvur doğru mudur?Biz bu varlık alemini bir bina olarak görüp,Allah ı da bir benna olarak,binayı yapan usta olarak,mühendis olarak görme bu tasavvur aklen ve din açısından doğru mudur? Diyorum ki doğru değil.Çünkü ,binayı gördüğümüzde ,bina yapanı görmeyebiliriz.Binaya şahit olabiliriz,bina yapana şahit olmayabiliriz.Binayı yapan bizden gayip olabilir.Oysa ki Allah Tebareke ve Taala buyuruyor ki Kur anı Kerim e baktığımızda ,bütün dinlerin bize Allah ı tanıtmasına baktığımızda diyor ki " O herşeye şahittir ,herşey de O na şahit "Yani aslında gaip değil,aslında ayrılma yok,aslında kopma yok,aslında biz bina sınırı çizip bir de Allah sınırı çizemeyiz diyor. Yani ben binayı çizerim,binanın kendine has bir varlığı var,ustasının kendine has bir varlığı var ayırıyor.Böyle olan varlıkları,her kendine has varlığı olan varlıkları birleştirebilirim de,bunları bir varlık haline getirebilirim.İsa Allah tır diyenler ne diyor ?İşte bunu diyor.Diyorlar ki Allah ın varlığı bir de İsa nın varlığı birleşti oldu bir varlık.Veya ,arz edeyim ki ,ben Allah ı göreceğim diyen müslüman ,onun anlayışı nedir ?Yani diyor ki ,benim varlığım var,kendime has sınırım,bir de Allah ın varlığı var kendine has sınırı ,sonra şu anda O benden uzaktadır,çok uzaktadır,arştadır mesela veyahut ta şimdilik bana verilen donanımlar yeterli değil ,şu anda göremiyorum O nu.Yarın kıyamet günü öyle olacak ki ,benim donanım gelişecek veya çok yakınlaşacağım O nu göreceğim.yani ben ve O sen ve ben ,sen ve ben Allah anlayışı doğru mudur ?Sen ve ben yaptığımız bir varlık yaratıcı olabilir mi ?
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Keza, mesela diyelim ki ,müslümanlar içerisinde guluva gidip ,şu Allah tır diyen,şu insan Allah tır diyen ,Aliyullah mesela ,bu anlayış da aynıdır.Yani bir Allah ın varlığı var ,bir de O nun varlığı birleşiyor ,ikisi bir oluyor.Allah ın ayağını cehenneme koyduran inanç, bu anlaşıyışı sorgulamak istiyorum.Arz ediyorum ki,bu anlayış,böyle bir itikad Kur an ın ve Dinin ,bütün dinlerin farketmez onayladığı bir tevhid midir ?Böyle bir Allah a mı biz inanıyoruz ?Aynı zamanda arz ettik ,dedik ki ,Allah yoktur diye inkar edenler ,nasıl bir Allah ı inkar ediyorlar ?Aynı bu tasavvurdaki Allah ı inkar ediyorlar.Yani diyorlar ki ,varlıklar içerisinde herşeye bakıyorum:yer var,gök var,yıldızlar var,galaksiler var,şu gezegen var,şu yıldız var ama Allah ı bulamıyorum.Onun Allah anlayışı nedir?Kendine has bir sınırı olan ,kendine has bir varlığı olan bir varlığı ,Allah diye arıyor ama bulamıyor.Diyor, bulamıyorum ,teleskopta bulamıyorum,laboratuvarda bulamıyorum yoktur diyor.İnkar ederken böyle bir varlığı inkar ediyor.

Şimdi ,Allah Tebareke ve Taala buyuruyor ki :Allah ta şüphe edilmez,bu açıdan diyor .Siz niye şüphe ediyorsunuz ?çünkü beni gayıp sanıyorsunuz.Gayıp bildiğinizden dolayı şüphe ediyorsunuz.Oysa ki ben gayıp değilim ki ,ben her şeye şahidim,herşey de bana şahit ,Herşeyi kuşatmışım ,size sizden ben yakınım ,ben ,size ,sizden ,sizin kendinizin arasına ben giriyorum . Yani siz kendinize benim size yakın olduğum kadar yakın olamazsınız.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İnsana en yakın olan şey nedir ? kendisidir değil mi , Bana en yakın benim canımdır,ruhumdur canlılığımı yaşıyorum ,hissediyorum ,nefsimdir .Şimdi Allah Tebareke ve Taala buyuruyor ki "ben sana senin canından daha yakınım " Böyle olunca bunda şüphe edilemez. O zaman peki ,bu Allah tasavvuru nasıl bir Allah tasavvuru olmalıdır ki ,ben eğer Allah ı diğer varlıkların kenarına koysam ,kenarında olan varlıklar hiçbir zaman bir varlığa kendisinden daha yakın olamaz.Kenarında olan varlıklar nihayetinde yakın olursalar ne olurlar ?Ya birbirleriyle bitişirler ,veyahut ta en fazla birbirlerinin içine girerler.Yine bir varlık olamazlar ,iç içe girirler ama bir olamazlar.Bileşim olurlar yine her birisi ayrı ayrı şeylerdir.Demek ki bu anlayışı Allah reddediyor.Diyor ki ,"bana bakarken böyle bakmayın,bana bakarken eğer siz bu şekilde bakarsanız sa ,siz kendinize ,varlık alemine bir şekilde istiklal vermiş oluyorsunuz."Yani kendi ayağı üzerinde duran iki tane varlık.İki tane mustakil varlık ortaya çıkar.Yani bir şu varlık,bir de şu varlık ,bunlar ya yanyana geliyorlar,ya uzak oluyorlar,ya birbirlerinin içerisine giriyorlar.Ama her ikisi de kendi başına varlıktırlar.Her ikisi kendi başına varlık olan ,bu birisi ,birisinin yaratıcısı da olamaz bu.Akıl diyor,eğer iki varlık her birisinin varlığı kendisine ait bir varlığı var ise ,kendisine ait varlığı olan bir varlık ,başka bir varlıktan kaynaklanamaz.Mesela elimdeki şu bardağın kendine has bir varlığı var ,başka bir bardağın da kendine has bir varlığı var .Bu ikisi birbirinin menşei yaratıcısı olamaz .Her ikisinin varlığı da kendisinedir.Oysa ki Allah buyuruyor ki " Size ait olan herşey benimdir,Sizin varlığınız da benimdir,size ait olan nimetler de benimdir,Size ait olan hiçbirşey yoktur,siz sırf mülkiyetsiniz,sırf mülksünüz,size ait olan herşey benimdir,bende kendimimim.Sen ve ben değilim,benim .Ben olduğum yerde hiçbirşey yoktur.Sen varsan benim sayemde varsın,benim irademle varsın,burada sen kendine bir istiklal biçme.İstiklal biçtiğinde benden gayip oluyorsun,kendini gördüğünde benden şüpheye düşüyorsun,ama eğer kendini görmezsen ,o zaman benden şüphe edemezsin ki ,her zaman beni görmüş oluyorsun."
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Bu açıdan baktığımızda ,acaba nedir ki ,her şeye herşeyden ,kendinden daha yakın olan ?her şeye her zaman hazır nazır olan,her şey her zaman ,hem o her şeye hazır nazır olan ,hem her şey ona hazır nazır olan ,bu nedir acaba ?Ne olabilir ? Bunu biz mesela diyelim ki ;Ayıralım mesela,gökteki bir varlık olabilir mi ,olamaz.Arştaki bir varlık olabilir mi ,olamaz.Yani bir kalıba soktuğumuz hiçbir şey Allah olamaz.Arş bize bizden yakın değil,gök bize bizden daha yakın değil Hepsinin bir ufuğu ,kaybolması var.Arş benden kayboluyor,yer benden kayboluyor,yerdekiler benden kayboluyor,hepsi benden kayboluyor.Kaybolan benim yaratanım olamaz ve kaybolan kaybolduğu şeylerin yaratıcısı olamaz.Peki nedir bizden kaybolmayan ? Sorduğumuzda ,bakıyoruz ki her zaman biz birşey den kaybolamıyoruz. " Senin egemenliğinden kaçamayız."İmam Hüseyin (as)ın buyurduğu gibi Arefe Duası nda " Ne zaman gayıp oldun ki ,başkası sana delil olsun ."

Nedir ki ,her şeye her zaman hazır olan şey nedir ?Sorusunu sorduğumuzda bir cevap var.Her şeyin sebebi olan Varlık.Biz bir şeyden gayip olamıyoruz.Varlıktan gayıp olmak olur mu ,varlıktan kurtulmak olur mu ?Nereye gideceksin kurtulmak için ?Varlıktan kurtulmak için yok olmak lazım,Yokluk da yoktur. Yani varlık alemi ,madde ile beraberdir,canla beraberdir,ruhla beraberdir,düşünceyle beraberdir,cennetle beraberdir,cehennemle beraberdir,cinle beraberdir,insanla beraberdir,suyla beraberdir,her şeyle beraber olan yanlız varlıktır.Her şey Varlığın eseridir.Varlık madde midir ,değil.Çünkü ,madde olsa Varlık ,gerek madde olmayan şey Varlık olmaz.Varlık su mudur ,değil.Varlık arş mıdır ,değil.Varlık insan mıdır ,değil.İnsan vardır ,ama varlık değildir.İnsan varlığın eseridir ,varlık sayesinde vardır.Ama varlığın kendisi insan değildir.Biz varız ama varlık değiliz,varlığın kendisi değiliz.Varlık odur ki ,bütün varlıklara varlığını veren olur.Ben diyebilir miyim ?Ben varlığım ,diyemem.Niye,çünkü varlığın sayesinde var olduğum için ,varlık varlığını benden alırsa yok olurum.Peki Varlık tan varlığı almak mümkün müdür?
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

İki tane var olur, ama iki tane varlık olmaz.Varlığın yok olması için ,varlıktan varlığı almak için yok olması lazım ,varlık yok olamaz ,varlığı ne yok edecek ,Varlığın karşısında güç yok ki Varlık yok olsun .O nun ikisi olamaz.Yok da olamaz ve sınırı da olamaz .Şurdadır ,burdadır ,diyemezsin .O na şekil de veremezsin ,hacim de biçemezsin .Hacmi de olmaz,şekli de olmaz.Eksiği de olmaz.Eksiklik nedir ki ? Eksiklik yokluktur.Varlık ta yokluk yok ki eksiklik olsun.Bende eksiklik var ,niye çünkü varlık değilim. Bana varlık dar kalıplarda verildiğinden dolayı eksiğim var,şuna sahibim,şuna sahip değilim.Bu kadar varım ,bu kadar yokum.Varlığımı yokluğumu ortaya koyabilirim.Kalıp biçebilirim,tasavvur edebilir ,zihinde ona bir sınır çizebilirim.Onu herhangi bir bilgi araçlarıyla sınırlayabilir,algılayabilirim.Yani görebilirim ,tutabilirim. Ama Varlık için bunların hiçbirisi olmaz.Sen Varlığı neyle göreceksin ?Gözün kendisi de Varlık sayesinde var olmuştur.Varlık tan varlığını almıştır.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Günaydın ....
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Şimdi böyle bir şeyde varlıktan şüphe etmek olur mu ?Varlıktan şüphe etmek için ,varlığı kayıp etmen lazım.Yani varlıktan uzaklaşman lazım.Biz dedik ki ,neyden şüphe ederiz ?Uzak olan bir şeyden ,yok olan bir şeyde,kayıp olan bir şeyde.

İmam Ali (as) "Her şeyin içerisinde ama karışma anlamında değil,her şeyin dışında dır aynı zamanda ama ayrılma anlamında da değil,Herşeyi kuşatmıştır.""Senin egemenliğinden kaçmak olmaz "Yani varlığın egemenliğinden kaçmak için ,gerek yokluk diyarına gitmek lazım ,yokluk diyarı da yoktur.

Allah buyurur ki " İnsanlar için şu zaman gelmemiş miydi ki ,birşey değildiler" Allah dışında olan herşeyin varlığı ,ancak Allah ın varlığı inayet ettiği ,bağışta bulunduğu alan,makam mevki itibariyle varız,o makam mevki itibari dışında ise biz yokuz.
Şu anda diyelim ki biz dünyadayız,şu anda Ahrette değiliz,orda yokuz,şu anda dünyadayız.Demek ki bizim varlığımız buradadır,şu anda olmadığımız yerde yokuz.Ama biz niye böyle var oluyor,yok oluyoruz ?Çünkü,biz varlığın kendisi değiliz diye,biz varız ama varlığın kendisi değiliz diye ,bize O varlık sunduğu ,kendisinden inayette bulunduğu ölçüde var oluyoruz.Bizim varlığımız O nunu inayetine bağlıdır.O nun inayeti ölçüsünde biz varız,O nun inayeti dışında da yokuz.Bize ait olan şeylerin tümü O nundur.Dolayısıyla ,nerde bize birşey verirse varız,aldığı yerde de yokuz.Dolayısıyla biz yok olabiliriz,hiç olabiliriz,ama varlık hiç olmaz.Varlık tan boş alan olmaz,Varlığın sınırı olmaz.Varlığın haddi olmaz,varlığın boyutu olmaz,varlığını bittiği yer olmaz.Ama insanın bittiği yer var,yerin bittiği yer var,göğün bittiği yer var,arşın bittiği yer var,cennetin bittiği yer var,cehennemin bittiği yer var .Her şey Varlığın iradesine bağlıdır.Şimdi ,Varlık kime bağlı olacak?Varlığı bağlayalım bir şeye bulabilir miyiz ?Varlığın ötesinde birşey yok ki bağlayalım.Dolayısıyla her zaman Varlık hem bize şahittir,hem de biz O na şahidiz.Allah da şüphe edenlerin Allah tasavvuru yanlıştır.Onlar Allah ı mahlukatın ,yarattıklarının katagorisine koydular,diye şüphe ediyorlar.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Biz Mevla Ali den bize Allah ı tanıt tasavvur ettir bize ,Allah ı sen beyan et ,Kur an ı Kerim e diyeceğiz sen beyan et,Peygamberimize diyeceğiz sen beyan et ,Ehlibeyt İmamlarına diyeceğiz sen beyan et,sonra aklımıza diyeceğiz sen de idrak ettin mi ?bir de sen beyan et.Bu aşamaları geçirdikten sonra,aslında bakacağız ki ,bizler yani her zaman biz O na hazır ,O bize hazır ve her zaman O nun huzurundaydık.Kendimizi gaflete daldırmıştık.Gözümüz açılacak,artık çok tiz keskin görüşle göreceğiz ve Allah ı gördüğümüzü fark edeceğiz.Ama bu gözle,nesneyi gören gözle değil.

İmam Ali (as) buyuruyor ki :Ben görmediğim Allah a inanmam,sen ki bekliyorsun ki bu nesneleri ,cisimleri gören gözle göresin , O cisimler gibi bir varlık değil ki gözle görülsün.O müslümanlar ki Allah ı Cennet te görmeyi bekliyorlar ,onların görmeyi beklediği bir varlık cisimsel bir varlıktır.

Hem de ,Cennet ten daha küçük olabilen ,Cennet in içerisine girebilen ,evrenden küçük olabilen evrenin içerisine girebilen ,evrenin köşesinde ,kenarında durabilen bir varlık .Böyle bir varlık ne evrenin yaratıcısıdır,ne Cennetin yaratıcısıdır,ne de Allah tır .O her hangi bir varlıktır.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Kur an ı Kerim,Resulullah ,Ehlibeyt ve Akıl bunları beraber götüreceğiz .Sonunda, ilk başta, doğru tasavvuru yaptığımızda ,sonunda diyeceğiz ki ,ya ne kadar boşuna uğraşmışız ,biz Allah için delil getirirken Allah aslında herşeyin delili imiş.İmam Hüseyin (as) ve İmam Zeynulabidin (as) ın buyurduğu gibi " Sen bana delilsin ,sen varlık aleminin delilisin ,sen gösterensin ,nur sensin "

Nuru başka neyle aydınlatacaksın ,her şey nurla aydınlanır.Allah buyuruyor ki " yerin göğün nuru Allah tır "
Dua da okuyoruz ki " Ey nur,Ey nurun nuru,ey nuru nurlandıran nur "

Şimdi ,nur diyelim,aydınlık ,güneşin aydınlığı bir nurdur, değil mi ,aydınlatıyor.Peki aydınlatanı da aydınlatan Allah,nurun da nurudur. Nuru nurlandırandır. Nurun nuru varlıktır.Nura nurluğu veren varlıktır. Nurdan varlığını aldığımızda nur yok olur.Nur varlığın sayesinde ortaya çıkmıştır.Her kapıdan ,her açıdan gittiğimizde o kapıya varacağız ve bakacağız ki,her şey her an O nun huzurunda , her şey ,her an, O nu tesbih etmekte ,Sen münezzehsin ,Sen yücesin,Senden yardım alıyor ,her şey .

Her şeyin her an medet aldığı şey Varlıktır.Yer O ndan medet alıyor,insan O ndan medet alıyor,gök O ndan medet alıyor ,herşey O ndan medet alıyor.Dolayısıyla göreceğiz ki ,her zaman O nun huzurundayız.O dur delil ve her şeyi gösteren O dur.Her şeyi veren O dur.Her şeyi aydınlatan O dur.
3nokta
Mesajlar: 3381
Kayıt: 26 Ara 2006, 22:16
Konum: Meşhedi313

Re: Tevhid Derslerinden Notlar-1

Mesaj gönderen 3nokta »

Konuyla ilgili Alulbeyt yayıncılıktan çıkan Allame Hilli'nin Tevhid ve Nübüvvet kitabını tavsiye ederim. Karşılaştırmalı olarak konuyu değerlendiriyor.
nokta koymuyoruz artık cümle sonlarına
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön