Allah ile tanrı kelimesinin farkı

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
MERDAN
Mesajlar: 956
Kayıt: 01 May 2007, 22:14

Allah ile tanrı kelimesinin farkı

Mesaj gönderen MERDAN »

Allah (c.c.) kelimesi ile tanrı kelimesi arasındaki fark !...


Allah (c.c.) kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır ?

Bizim eski atalarımız müslüman olmadan önce yaratıcı bir varlığa inanıyorlardı. Belki kendilerine göre değişik tanrıları da vardı ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile ''tengri'' dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti kasdediyorlardı. Bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı ve “tanrı” şeklini aldı ki aslında mabud demektir ve arapçadaki ilah'ın fransızcadaki diyo'nun, farsca'daki huda'nın karşılığı olan bir kelimedir.

Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami,ism-i zat olan Allah (c.c.) kelimesinin karşılığı değildir.

Allah (c.c.) dendiği an, bütün kainatta tecelli eden isimleriyle bir zat-ı ecell-i A-la akla gelir. Allah (c.c.) kelimesiyle anlaşılan budur, yani o Mabudu mutlak, Halıkı mutlak, Maksud-u mutlak, Rezzak-ı mutlak, Bari-i mutlak, Cemil-i mutlak'tır.

Esma-i Hüsnayı cami Allah (c.c.) kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır ve bu itibarla da Allah'ın (c.c) ism-i hass dır. Allah (c.c.) dendiği an bu mabudu mutlak anlaşılır ve vacib-ül vücud akla gelir. Ama tanrı dendiği zaman yunanlıların aklına zeus, mısırlının apis boğası ve hintlinin aklınada kendi inekleri gelir. Tanrı kelimesiyle yerli yersiz mabud kelimesinin akla gelmesine karşılık, Lafz-i celale olan Allah (c.c.) kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za-tı Zülcelal akla getirir. Onun için bir insan tanrı demekle Allah (c.c.) yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.

Tanrı ilah kelimesi yerinde, huda, diyo ve god yerinde kullanılabilir. Fakat Allah (c.c.) yerinde değil....

Allah (c.c.) Cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir. Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH diyoruz. Fakat la Allaha illallah demiyoruz. Evvela ilahlar tanrılar ne varsa hepsi olumsuzlanıyor, sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece Allah (c.c.) vardır deniliyor.

Mevlid yazarı Süleyman Çelebi bu hususu çok güzel tefrik ederek ''Birdir Allah ondan artık tanrı yok'' deyip her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir.

Buna binaen bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında hemen reaksiyon göstermemeli o adamın maksadına bakmalı Allah (c.c.) yerine o manayı kullanmışsa tatlıca ikaz etmeli aksine tavır gösterilmemeli. Hele günümüzde asla...

alıntıdır
Allahım bana adaletinle değil, merhametinle davran. İMAM ALİ (A.S)
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön